ceturtdiena, 2013. gada 16. maijs

Femen izgāšanās


Skaļais aktīvistu „Femen” uzbrukums Beļģijas primasam, arhibīskapam Andre Leonard bija jau laicīgi sagatavota kā mediāla akcija. Akcija izgāzās un kaitēja, bet šoreiz nevis Baznīcai, bet pašam Femen.

Femen ir „sekstrēmistu” grupa, kā to norāda pašas grupas dalībnieces. Šī grupa radās Ukrainā, kur kādu laiku piesaistīja mēdiju uzmanību ar atraktīviem, puskailu meiteņu protestiem dažādās situācijās. Pakāpeniski grupa kļuva starptautiski slavena. Grupas pārcelšanās no Kijevas uz Parīzi nozīmēja vēl lielāku iespēju uzbrukt Katoļu Baznīcai. Femen laika gaitā ir ieguvis ideoloģisku veidolu, darbojoties pēc rūpīgi sagatavotas stratēģijas, sadarbojoties ar medijiem un šobrīd no likumdevēju puses bauda pilnīgu labvēlību.


Agresija pret arhibīskapu Leonardu bija raksturīgs Femen izgājiens, gan raugoties no izvēlētā datuma, mērķa, ideoloģiskā vēstījuma un rīcības veida. Šī gada 21 aprīlī, dienā, kad Parīzē parlaments pieņēma likumu, kas izmaina laulības definīciju, lai atļautu homoseksuālās savienības un atļautu tādiem pāriem adoptēt bērnus, šai akcijai vajadzēja uzsvērt „lielo eiropiešu uzvaru” pār pazemoto garīdznieku, kurš tiek uzskatīts par „homofobu”. Arhibīskaps Leonards bija kļuvis par geju organizāciju ienaidnieku jau 2006 gadā, saistībā ar izteikumiem savā grāmatā.

Primass Andre Leonard jau agrāk tika uzskatīts par „konservatīvistu”, saistībā ar uzticību pāvesta Jāņa Pāvila II mācībai. Politiskai un ekonomiskai elitei nepatika  viņa aktīvā sabiedriskā darbība. Viņš aktīvi iestājās pret ekonomisko neoliberālismu, kas viņaprāt sekmē bezdarbu, sociālo seperāciju un garīgu un materiālu iztukšošanos.

Arhibīskapam uzbrukums notika Beļgijas Brīvās Universitātes aulā, kura viņu aicināja uz debatēm par zaimošanas tēmu, kā teologu un plaši pazīstamu katoļu filozofu. Situācija jau no sākuma bija dīvaina, kad zālē parādījās 11 (!) fotogrāfu, kaut parasti dzeltenā prese neinteresējas par Universitātes diskusijām. Skaidrs, ka viņi jau iepriekš tika informēti no Femen puses. Jaunās, puskailās meitenes skaļi kliedzot aplēja arhibīskapu ar ūdeni no pudelēm, kas bija izgatavotas Dievmātes formā, bet fotogrāfi steidzās fotografēt cik spēka. Primass Leonards saglabāja mierīgu, lūgšanas stāju, kas bija pārsteigums Femen un vairākums no klātesošajiem nostājās arhibīskapa pusē. Zīmīgi, ka Briseles Brīvā Universitāte ir plaši pazīstama  ar savām ateistiskām un antiklerikālajām idejām.

Femen tika izveidots Kijevā 2008 gadā un jau no sākuma bija saistīts ar medijiem. Šo triju pamatlicēju idejas finansēja vācu miljonārs Helmut Geier, dīdžejs kam pieder diskotēku tīkls (plašāk pazīstams ar pseidonīmu DJ Hell – „Elle”), arī Ukrainā dzīvojoša vācu biznesmene Beate Schober un amerikāņu preses magnāts Jed Sunden, kas ir Ukrainas mediju grupas KP Media pamatlicējs.
Ukrainā Femen sāka savu darbību ar kailiem protestiem pret seksuālo tūrismu un prostitūciju, jo jau no paša sākuma viņu akcijas bija cieši saistītas ar sieviešu tiesībām, jeb feminismu. Meitenes ar savām „izdarībām” kļuva arvien slavenākas. Viņas sāka paplašināt savu protestu loku un protestēja pret visu – korupciju valstī, Eiropas ierēdņiem, u.t.t. Un tad kārta pienāca arī cīņai pret reliģiju. Maskavas Pareizticīgās Baznīcas patriarha vizītes laikā Kijevā viņas uzrakstīja uz sava ķermeņa: „Nogalināt Kirilu!” Viņas pasludināja, ka feminisms un reliģija nevar pastāvēt kopā. Ar šādām akcijām viņas ieinteresēja ārzemju organizācijas. Solidarizējoties ar krievijas grupu Pussy Riot viņas sāka ar elektriskajiem zāģiem zāģēt krustus, bet tad, kad nozāģēja krustu, kas bija uzstādīts par piemiņu staļinisma upuriem, viņas saskārās ar ļoti spēcīgu sabiedrības pretestību un bija spiestas pamest valsti. Viņas tika uzaicinātas uz Franciju.

Femen līdere Inna Ševčenko devās uz Franciju pagājušā gada augustā, līdzi paņemot pārējās divas dalībnieces. Tieši tajā laikā sākās politiskā kampaņa Francijā „laulības priekš visiem”. Femen sāka kopīgu sadarbību ar ekstrēmisku geju organizāciju Act-Up, kas pazīstama ar spēcīgām pretkristīgām akcijām. Tieši tad grupa Femen, kurai pievienojās arī dažas francūzietes kļuva izteikti antireliģiska, cīnoties par homoseksuālismu ar saukli „mēs ticam gejiem”, kas ir kā konversija uzrakstam uz ASV dolāra „mēs uzticamies Dievam”.

Grupa skaļi ielauzās Parīzes Notre Dame katedrālē, kas tiek uzskatīts par francūžu katolicisma simbolu. Šī gada februārī viņas devās uz Romu, lai svētā Pētera laukumā izkliegtu prieku par Benedikta XVI atkāpšanos, vēlāk devās uz Holandi, lai zāģētu krustus. Agrāk, pārģērbušās par mūķenēm, bet ar kailām krūtīm klaigāja katoļu organizācijas Civitas pasākumā. Civitas iesniedza sūdzību pret Femen, pārmetot viņām „seksuālu eksibicionismu, aicinājumu uz agresiju, agresīvu rīcību un rīcību pret pulcēšanās brīvību un uzbrukumu reliģijas brīvībai.” Femen uzbrukums Civitas bija nelegāls, turpretīm Civitas demonstrācija bija legāla, tomēr Civitas tika apvainota par uzbrukumu Femen.

Pēc šī skandāla atklājās, ka Femen locekles – francūzietes bija interneta prostitūtas. Bija dīvaini, ka tieši viņas cīnījās par sieviešu tiesībam, bet pašas ar savu rīcību to grāva.

Noslēgumā varam teikt, ka vislielākā problēma Eiropā ir ticīgo cilvēku pazemošana. Tieši tādu, kuri līdzīgi kā Beļģijas primass iestājas pret homoseksuālajām praktikām un laulības institūcijas vājināšanu. Briseles, „eiropas” uzbrukumu arhibīskapam Leonardam pat liberālā prese uzskata par pilnīgi nepieņemamu situācijā, kad Francijas likumi tiek mainīti pretēji vairākuma viedoklim. Tūlīt pēc likuma pieņemšanas francūži sāka saņemt jaunās bērnu dzimšanas apliecības, kurās vārdu „tēvs” un „māte” vietā ir ierakstīts: „vecāks nr.1” un „vecāks nr. 2”.

Jeržijs Šīgels, laikraksts „Gość Niedzielny”, Nr. 19. 2013.gada 12.maijā
No poļu valodas tulkoja pr. Ilmārs Tolstovs

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru