Kādi ir šo svētku aizsākumi?
Svētku sākums ir saistīts ar kontemplatīvo Kristus Priestera Oblāšu māsu kopienu, kura radās Spānijā, iekšējo garīgo cīņu laikā. Tajā laikā tika nogalināti ļoti daudz priesteri. Šīs kopienas harizmāts, jeb aicinājums ir nepārtraukta lūgšana par priesteriem un kandidātiem uz priesterību. Kopienas pamatlicējs, bīskaps Jose Maria Garcia Lahiguer vērsās pie pāvesta Pija XII ar lūgumu iedibināt patronālos Kristus Priestera svētkus. Pāvests tam piekrita 1952.gadā. Vēlāk šie svētki izplatījās spāniski runājošās zemēs un vienmēr tika svinēti ceturtdienā pēc Vasarsvētkiem.
Nākamais posms šo svētku iedibināšanai visā Universālajā Baznīcā bija saistīts ar Priesterībai veltīto gadu no 2009.gada jūnija līdz 2010.gada jūnijam. Lūgšana par priesteriem tajā laikā bija cieši saistīta ar informāciju par dažādās valstīs esošo priesteru pastrādātajiem seksuālajiem noziegumiem. Spēcīga lūgšana un atjaunotne savijās ar lieliem ieļaunojumiem un krīzi. Pāvests Benedikts XVI paziņoja, lai Priesterībai veltītā gada auglis būtu svētki, kas vērstu uzmanību uz kalpojošās priesterības būtību un atgādinātu par nepieciešamību lūgties par priesteriem un jauniem aicinājumiem uz priesterību.
Ierosinājums tika izsūtīts visām Bīskapu konferencēm. Pēc rezultātu saņemšanas un apkopošanas, šogad, pirmo reizi šie svētki tiek svinēti visā Baznīcā (tur kur tos ir apstiprinājušas bīskapu konferences)
Kāpēc tieši ceturtdiena pēc Vasarsvētkiem un nedēļu pirms Kristus Vissvētākās Miesas un Asins svētkiem?
Jēzus Priestera svētki ir ļoti cieši saistīti ar Kristus Miesas un Asins svētkiem. Abi šie svētki ir saistīti ar Lielo Ceturtdienu, kad Kungs Jēzus iedibināja Euharistijas un priesterības sakramentus. Trīs svēto dienu (Triduum) laikā esam koncentrēti uz Jēzus Personu un svarīgāko mūsu atpesīšanas momentu. Tādēļ tieši šis, priesterības akcents pietiekoši netiek izcelts. Līdz ar to Kristus Miesas un Asins svētki radās ar domu vēl vairāk izcelt un pateikties Kristum par Euharistijas dāvanu. Kristus, augstā un mūžīgā Priestera svētki būs iespēja pateikties par kalpojošās priesterības dāvanu, tādēļ ka priesterība un Euharistija ir savā starpā ļoti saistītas.
Ko nozīmē Katoļu Baznīcā kalpojošā priesterība?
Ko saka Katoliskās Baznīcas Katehisms?
Divi veidi, kā piedalīties vienīgajā Kristus
priesterībā
Kristus, Augstais priesteris un vienīgais
Vidutājs, ir darījis Baznīcu par priesteru valstību Dievam, savam Tēvam. Visa
ticīgo kopiena kā tāda ir priesteriska. Ticīgie savu Kristībā saņemto
priesterību īsteno, piedaloties - katram saskaņā ar savu īpašo aicinājumu -
Kristus - Priestera, Pravieša un Karaļa - sūtībā. Ar Kristības un
Iestiprināšanas sakramentiem ticīgie "tiek iesvētīti [..] svētajai
priesterībai".
Bīskapu un priesteru kalpošanas priesterība
jeb hierarhiskā priesterība un visu ticīgo kopīgā priesterība, kaut arī
"gan viena [..], gan otra savā īpašajā veidā piedalās vienīgajā Kristus
priesterībā", tomēr atšķiras savā būtībā, tai pašā laikā būdamas "viena
[..] otrai pakārtotas". Kādā nozīmē? Kamēr ticīgo kopīgā priesterība
īstenojas, attīstoties Kristības žēlastībai, ticības, cerības un mīlestības
dzīvei, dzīvei saskaņā ar Garu, tikmēr ordinētā priesterība kalpo kopējās
priesterības labā, un tās uzdevums ir palīdzēt attīstīt visu kristiešu
Kristības žēlastību. Tas ir viens no līdzekļiem, ar kuriem Kristus nemitīgi ceļ
un vada savu Baznīcu. Tieši tādēļ tas tiek nodots tālāk ar īpašu sakramentu -
Ordinācijas sakramentu. (KBK 1546-1547)
Noslēgumā piedāvajam svēto Rakstu tekstus šiem svētkiem:
PIRMAIS LASĪJUMS Is 6, 1–4. 8
Svēts,
svēts, svēts ir debesspulku Dievs
Lasījums no pravieša Isaja
grāmatas
Tajā gadā, kad nomira ķēniņš Osija, es
redzēju Kungu sēžam augstā un dižā tronī, un viņa tērpa krokas piepildīja templi.
Un virs tā stāv serafi - katram ir seši spārni, ar diviem tie aizsedz seju, ar
diviem klāj kājas, un ar diviem tie lido!
Un tie sauc: „Svēts, svēts, svēts Pulku Kungs
- visa zeme pilna viņa godības!” Sliekšņu pamati trīcēja no saucēja balss, un
nams pildījās dūmiem.
Un es dzirdēju Kungu sakām: „Kuru lai es
sūtu? Kurš ies un runās par mums?” Tad es teicu: „Es te, sūti mani!”
Tas ir Dieva Vārds.
RESPONSORIJA
PSALMS Ps 23 [22], 2-3.5.6 (R. 1)
R. Kungs ir mans gans, man netrūks nekā.
2 Zaļās ganībās viņš mani gulda,
Pie
rāmiem ūdeņiem viņš mani ved,
3 manu dvēseli atveldzē.
R.
5 Tu saklāj galdu
manu naidnieku
priekšā,
Ar
eļļu tu svaidi man galvu,
mans
kauss plūst pāri.
R.
6 Patiesi,dāsnums un žēlastība
mani pavadīs,
Es pārnākšu Kunga namā
uz mūžu.
R.
Vai:
PIRMAIS LASĪJUMS
Ebr 2, 10 – 18
Kas
svētī un kas tiek svētīti, ir no viena
Lasījums no vēstules ebrejiem
Brāļi!
Dievam, kura dēļ ir viss un caur kuru ir
viss, labpatikās, ka, ievedot godībā daudzus dēlus, viņš viņu pestīšanas vadoni
caur ciešanām darīja pilnīgu. Tāpat kā tas, kas svētī, arī tie, kurus svētī,
visi ir no viena; un tādēļ viņš arī nekaunas saukt tos par brāļiem, sacīdams: es
pasludināšu tavu vārdu savu brāļu vidū, es dziedāšu tev slavu draudzē. Un vēl
viņš saka: es paļaušos uz viņu. Un vēl: redzi, es un bērni, ko Dievs man
devis.”
Tāpēc ka šiem bērniem ir miesa un asinis,
arī viņš tāpat ir pieņēmis miesu un asinis, lai caur nāvi iznīcinātu to, kam ir
nāves vara, tas ir, velnu, un lai atbrīvotu tos, kas nāves baiļu dēļ visu savu
mūžu bija pakļauti verdzībā. Viņam rūp nevis eņģeļi, bet gan Ābrahama pēcnācēji.
Tādēļ viņam visās lietās bija jātop līdzīgam brāļiem, lai kā žēlsirdīgs un
uzticams augstais priesteris, kas darbojas Dieva lietās, nolīdzinātu tautas
grēkus. Un, tādēļ, ka viņš cietis, būdams kārdināts, viņš var palīdzēt tiem,
kas tiek kārdināti.
Tas ir Dieva Vārds.
PIRMSEVAŅĢĒLIJA
DZIEDĀJUMS
Ez 36,
25a. 26a
R.
Alleluja, Alleluja, Alleluja.
Es slacīšu jūs ar šķīstu ūdeni.
Es jums došu jaunu sirdi
un jaunu garu – to es jums došu.
R.
Alleluja, Alleluja, Alleluja.
EVAŅĢĒLIJS Jņ 17,1–2. 9.14–26
Es
ziedoju sevi viņu dēļ, lai arī viņi kļūtu svēti patiesībā
Lasījums no Jēzus Kristus Evaņģēlija, ko uzrakstījis svētais Jānis
Tajā laikā:
Jēzus pacēla acis uz debesīm un sacīja
„Tēvs, tā stunda ir pienākusi, pagodini savu Dēlu, lai Dēls pagodinātu tevi,
lai, tāpat kā tu devi viņam varu pār visu miesu, viņš katram, ko tu viņam esi
devis, dotu mūžīgo dzīvību. Par viņiem es lūdzu, es nelūdzu par pasauli, bet
par tiem, kurus tu man esi devis, jo viņi ir tavi.
Es viņiem esmu devis tavus vārdus, bet
pasaule viņus ir ienīdusi, jo viņi nav no pasaules, tāpat kā es neesmu no
pasaules. Es nelūdzu, lai tu viņus paņemtu no pasaules, bet lai tu viņus
sargātu no ļaunā. Viņi nav no pasaules, tāpat kā es neesmu no pasaules. Dari viņus
svētus patiesībā – tavi vārdi ir patiesība. Kā tu mani pasaulē sūtīji, arī es viņus
pasaulē sūtīju. Tagad es ziedoju sevi viņu dēļ, lai arī viņi kļūtu svēti
patiesībā.
Es nelūdzu par viņiem vien, bet arī par
tiem, kas tic uz mani caur viņu vārdiem, lai visi būtu viens, itin kā tu, Tēvs,
manī un es tevī, tā lai arī viņi būtu mūsos; lai pasaule ticētu, ka tu mani esi
sūtījis. Un to godību, ko tu man esi devis, es esmu devis viņiem, lai viņi būtu
viens, tāpat kā mēs esam viens. Es viņos un tu manī, lai viņi ir pilnīgi
vienībā, lai pasaule atzītu, ka tu esi sūtījis mani un esi viņus mīlējis, tāpat
kā mani esi mīlējis. Tēvs! Es gribu, lai tur, kur esmu es, ar mani būtu arī
tie, ko tu man esi devis, lai tie redzētu manu godību, ko tu man esi devis, tādēļ
ka jau pirms pasaules radīšanas tu mani esi mīlējis. Taisnais Tēvs! Pasaule
tevi nav pazinusi, bet es tevi esmu atzinis, un tie ir atzinuši, ka tu mani esi
sūtījis. Un es esmu darījis zināmu viņiem tavu vārdu un darīšu to zināmu, lai
mīlestība, ar kuru tu mani esi mīlējis, būtu viņos un arī es būtu viņos.”
Tas ir Kunga Vārds.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru