Kā pārsteigums visiem ir vēsts,
ka šogad Polijā ir dubultojies kandidātu skaits, kas ir iestājušies Garīgajos
Semināros un vēlas kļūt par priesteriem, ņemot vērā, ka daudzus gadus tendence
bija negatīva. Arī Rīgas Garīgajā Seminārā šogad ir uzņemti 4 audzēkņi
(pagājušo gadu tikai 2). Tādēļ ir vērts aplūkot atšķirību starp kalpojošo, jeb
hierarhisko un vispārējo priesterību, īpaši izceļot spriedzi, kāda valda to abu
starpā. Šī spriedze vairāk ir raksturīga Rietumu sabiedrībai, nevis austrumeiropas
valstīm. Tomēr ir vērts aplūkot problēmu sakni, lai izvairītos no maldiem
nākotnē.
Tūlīt pat pēc Vatikāna II
koncila, kad Baznīcā tika gaidīts „garīgais pavasaris”, iestājās vislielākā
garīdzniecības identitātes krīze kopš protestantisma laikiem. 20 gadsimta 60 un
70-jos gados priesterību atstāja ap 46 tūkstoši priesteru (šādu datus min
Georgs Veigels (George Weigel)). Garīgie Semināri kļuva tukši, daudzi no tiem
tika slēgti. Tomēr no otras puses laju iesaistīšanās draudzēs kļuva aktīvāka,
dažviet pārņemot daudzas priesterībai rezervētās funkcijas. Sajukums teoloģijā
un praksē daudzviet valda līdz pat šodienai. Ir situācijas, kad prāvests
apkalpo vairākas draudzes un tajās draudzēs, kur viņš nav pastāvīgi, Dieva Vārda
liturģiju novada pastāvīgais diakons. Bet tad viss izkārtojas tā, ka prāvests
kādu svētdienu var atbraukt uz draudzi un Dieva Vārda liturģijas vietā nosvinēt
svēto Misi. Kad viņš to paziņoja diakonam, tas atbildēja: „Kādēļ vajag Misi?
Mēs paši tiksim galā.”
Pēckonsila krīze.
Jau pāvests Jānis Pāvils II
adhortācijā „Christefideles laici” (1988) apkopojot tematus, kas tika aplūkoti
bīskapu sinodē par laju aicinājumu Baznīcā secināja: „Starp pozitīvām balsīm
Sinodes laikā bija arī kritiski viedokļi, saistībā ar bezkritiskām tendencēm
lietojot terminu „kalpošana”. Bieži vien tiek sēts sajukums, liekot vienādības
zīmi starp vispārējo un kalpojošo priesterību, pilnībā neievērojot Baznīcas
likumus un normas, līdz pat brīvai „aizvietošanas” interpretācijai, līdz pat
laju „klerikalizācijai”. Tika vērta uzmanība uz riskiem veidojot Baznīcā de facto atsevišķas kalpošanas
struktūras, kas ir ļoti līdzīgas tai, kas savu pamatu rod ordinācijas
sakramentā” (nr.23).
Divus gadus vēlāk, uzrunājot
priesterībai veltītās sinodes dalībniekus pāvests tieši runāja par priesterības
identitātes krīzi: „Šī krīze sākās uzreiz pēc Vatikāna II koncila. Tās avots
bija maldīgi, bieži vien tendenciozi Baznīcas Maģistērija un Koncila mācības
skaidrojumi.” Pāvests Benedikts XVI, vēl kā Ticības Mācības Kongregācijas
prefekts daudzkārt brīdināja no briesmām uzlūkot priesterību tikai kā
‘funkcionālu’ darbību un priesterības amatu uzlūkot tikai kā profesiju noteiktā
kopienā. Tādi teologi kā Edward Schillebeeck, Hans Küng un Leonardo Boff
uzskatīja, ka pati ticīgo kopiena var un tai ir tiesības izraudzīties
Euharistijas svinību „priekšstāvi”, neatkarīgi, vai viņam ir priesterības
svētību vai nē. Šādi uzskati bija mēģinājums degradēt priesterības sakramenta
būtību un mēģinājums savietot protestantisko priesterības vīziju ar katolisko. Šāda
tipa apgalvojumi nav atrodami Koncila tekstos, tomēr šo uzskatu aizstāvji
centās atsaukties uz tā saucamo „Koncila garu”. Raugoties no šodienas
perspektīvas ir skaidrs, ka tas bija nevis „Koncila gars”, bet gan „tā laikmeta
gars,” ietērpjot to sava vaida teoloģiskajā žargonā (1968. gada revolūcija
noraidīja jebkādu autoritāti personas brīvības vārdā).
Pamatīgi un dziļi šo problēmu
Baznīcā diagnozticēja toreizējais kardināls J. Ratcingers 1970.gadā, tekstā
„Demokrātija Baznīcā”. Tajā vinš analizēja šo problēmu sīkāk. Viņš norādīja, ka
vara Baznīcā ir aicināta būt kalpošana. Bet „kalpošanas” izpratne nenozīmē, ka
tajā izzūd varas jēdziens. Garīgā paternālisma cīņas vārdā ir zudusi priestera,
kā garīgā tēva vīzija, pārvēršot viņu par tīru funkcionāru, kas kopienā veic
šaurus pienākumus un uzdevumus. Ņemot par pamatu „Dieva tautas” izpratni, īpaši
tika akcentēta visu kristīto loma, tomēr bieži tautas jēdziens tika
interpretēts šaurā socioloģiskā līmenī – kā ticīgo grupa, kurai ir tiesības
demokrātiskā ceļā izvēlēt bīskapu vai prāvestu un ierobežojot viņa ganītaja
varu līdz balsošanas līmenim ticības jautājumos. Akcents tika likts uz
horizontālo Baznīcas vīziju, kā brālīgu kopienu, vienlaicīgi ar tendenci
demontēt esošās hierarhiskās struktūras. Sauklis – „mēs esam Baznīca” sevī
ietver apsveicamu ideju par visu kristīto piederību un līdzatbildību Baznīcā,
tomēr pati šī ideja var tikt interpretēta kā – „mēs izveidosim Baznīcu tādu,
kāda mums pašiem patīk.” Tā otrā interpretācija balstās uz pretestību
autoritātei un hierarhijai. Vēlāk radās pat sava veida kustība, kas šo saukli
pieņema par savējo. Ja Baznīca kļūs par pasaulīgās sabiedrības atspulgu, kur
cilvēki visu veidos pēc sava prāta, no tās pazudīs noslēpums, pazudīs
žēlastība, jo cilvēks pats sevi nevar apdāvināt, žēlastības dāvana nāk no
augšas, no Dieva. Tādējādi Baznīca paliks viena, bez Dieva. Tāda Baznīca, kas tiks
būvēta pēc cilvēku vēlmēm nevienam nebūs vajadzīga un iznīks.
Priesteris – kluba darbinieks?
Būtu pārāk vienkāršoti šo
negatīvo cēloņu iemslus meklēt tikai Vatikāna II koncilā. Tieši Koncils mēģināja
novirzīties no klerikālās vīzijas, kas līdz tam valdīja izpratnē par Baznīcu un
hierarhiju. Tajā tika akcentēta vispārējā visu kristīto priesterība, visu (gan
laju, gan garīdznieku) aicinājums uz svētumu un atbildība par Baznīcas misiju.
Šie spēcīgie akcenti, pretēji Koncila nodomam, pēc tam noveda pie kalpojošās
priesterības amata vājināšanās. Teoloģijā
sāka izplatīties uzskats, ka priesterība ir tikai viena no daudzajām harizmātiskajām
dāvanām Baznīcā. Slavenais teologs Karls Rāners SJ rakstīja: „Priesteri šādā
situācijā kļuva kā šaha kluba vadītāji – no viņiem tika prasīts, lai viņi no
malas novēro kā notiek pati spēle, bet pašiem iesaistīties tajā nevajag. Tika
sludināts, ka tieši ticīgo vispārējā priesterība esot mērķis kalpojošai
priesterībai.” Izklausās mūsdienīgi un
skaisti. Tomēr tajā visā slēpjas mēģinājums atmest priesterību, kas tiek saprasta
kā Kristus reprezentācija kopienas vidū, kā kalpošana, kas pieprasa visas savas
dzīves pilnīgu atdošanu Dieva rīcībā. Neviens neatdos savu dzīvi par to, lai
būtu „kluba vadītājs”, ja vien „klubam” būs daudz lielāka loma, nekā tikai
„šaha spēle”.
Viens no iemesliem, kāpēc
samazinājās aicinājumu skaits uz priesterību un kāpēc priesteri aizgāja no
priesterības un kaut kādā mērā arī garīdznieku seksuālie pārkāpumi pret bērniem
bija sadrumstalotā priesterības teoloģija, kas ienāca Garīgajos semināros un
Teoloģijas fakultātēs 70-to gadu sākumā. No ziņojumiem par garīdznieku
seksuālajiem pārkāpumiem ASV izriet, ka vislielākais šo pārkāpumu skaits ir
tieši 70-to gadu formētajiem priesteriem. „Ja kāds netic tam, kas viņš darbojas
priesterības svētību spēkā, respektīvi, ka tam ir jādara mūžīgā Kristus
priesterība klātesoša šajā pasaulē, tad savas iegribas un vēlmes var sākt tik
ļoti dominēt pār viņa personu. Tad visa
šāda priestera dzīve, kurai vajadzētu būt radikālai sevis atdošanai, pārvēršas
perversā pašpietiekamībā, un viss priesterības kalpojums pārvēršas par totāliem
meliem.” – uzskata Georgs Veigels.
Kalpošana un vara
Pāvesti Pāvils VI, Jānis Pāvils
II, Benedikts XVI un Francisks ar savu darbību deva pretsparu šiem pēckoncila
maldiem, gan ar mācību, gan ar savu skatu uz priesterības būtību. Baznīcas
Maģistērija pēckoncila dokumenti, īpaši Katoliskās Baznīcas Katehisms spēcīgi
uzsver trīs patiesības:
1.
Jaunās Derības priesteris
visdziļākajā nozīmē ir Jēzus Kristus. Viņš caur savu nāvi un augšāmcelšanos
kļuva par augsto priesteri, par vienīgo vidutāju starp Dievu un cilvēkiem.
Tieši Viņā ir pamats, avots un pamatojums Baznīcas priesterībai. „ Pats Kristus
ir patiesais priesteris, pārējie ir tikai Viņa kalpi.” (sv. Toms no Akvīnas)
2.
Ir divi veidi, kā
piedalīties vienīgajā Kristus priesterībā. Eksistē tā saucamā vispārējā
priesterība. Kristības sakramenta spēkā visi ticīgie kļūst par svēto
priesterisko tautu. Tādā veidā visi esam aicināti dzīves laikā lūgties, savu
ikdienu upurēt Dievam un darīt klātesošu Kristu savā ikdienā caur savas dzīves
liecību. Vispārējā priesterība nav amats, bet aicinājums, ar kuru ceļam Baznīcu
caur ticību, cerību un mīlestību.
3.
Eksistē kalpojošā,
jeb amata priesterība, hierarhiski tālāknodota caur ordinācijas sakramentu. Tā
atšķiras no vispārējās priesterības pašos pamatos. Priesteris, iesvētīšanas,
jeb ordinācijas spēkā darbojas „Kristus Galvas personā” (in persona Christi
Capitis). Šī priesterība ir tieši domāta kalpošanai cilvēkiem un realizē svēto
varu. Nepakļausimies propogandai, kura sludina, ka katra vara nozīmē apspiešanu
un brīvības ierobežošanu. Priesteris pārstāv Kristu un reizē pārstāv Baznīcu.
Tas
viss izklausās varbūt pārāk „teoloģiski,” it kā ļoti augstu. Tomēr patiesa
teorija ir pamats labai un patiesai praktikai. Sakramentālā priesterība sargā
ticīgos no kārdinājuma ieslīgt subjektīvismā. Sakramentālā priesterība atgādina
par objektīvu patiesību – mēs esam izglābti caur Kristu. Patiesībā vienīgais
uzdevums, kas ir jāveic priesterim ir vest cilvēkus pie Kristus – Priestera.
„Ja Baznīcas objektīvai ticībai ir jāturpina pastāvēt, tad tai ir nepieciešama
cilvēki, kas sastāv no miesas un asinīm un kuri būtu gatavi šai objetīvajai
ticībai ziedot savas domas, uzskatus un vēlmes. Tiem ir nepieciešams veltīt
sevi tai, nevis pakļauties uz īslaicīgām un pārejošām lietām un spriedumiem”
(Benedikts XVI).
Pats
priesteriskais kalpojums jeb amats, saprotams, nepasargā personu no cilvēciskām
vājībām, ko ļoti sāpīgi pārdzīvojam šajos laikos. Tomēr realitātei par
priesteru grēcīgumu nevajadzētu nomākt patiesību par priesterības kalpošanas
cēlumu un lielumu. Tieši apziņa par šīs kalpošanas lielumu aicina uz
atgriešanos. Jaunie cilvēki ar savu maksimālismu vēlas savu dzīvi varonīgi
veltīt ideālam. Tas, ka šobrīd austumos strauji pieaug aicinājumu skaits uz
priesterību, norāda, ka liberāli sekularizētās subkultūras pseido piedāvājumi
nespēj aizraut jauniešus. Vai Baznīcā Rietumos parādīsies jaunu puišu „armija”,
kas būtu gatavi atdot savas dzīves Kristum priesterībā? Cerēsim.
Pr. Tomass
Jaklevičs
No poļu
valodas tulkoja pr. Ilmārs Tolstovs
"Gośc niedzielny", Nr. 38, 2013.gada 23.septembrī.
Interesanti, lai gan mani neko daudz nesaista rakstā skartās problēmas :)
AtbildētDzēstTomēr būtu interesanti uzzināt bloga autora domas par to, vai katoļu baznīcai (un vispār kristietībai kā tādai) ir vai nav vajadzīgas kādas būtiskas reformas un kādas?
Katoļu Baznīca tika dibināta, un to dibināja Jēzus Kristus, lai Viņa atnestā Pestīšanas vēsts tiktu nodota cilvēkiem tanī laikā un tālāknododota visos laikos līdz pasaules beigām. Līdz ar to Baznīcas reformas pastāv tanī, lai katra laikmeta cilvēkiem spētu izskaidrot viņiem saprotamā valodā nemainīgās Kristus atnestās patiesības. Reforma Baznīcā saistās nevis ar mācības "atšķaidīšanu", bet tās skaidrošanu. Ja jūs pastudētu vēsturi, jūs noteikti atrastu materiālus par vērienīgāko reformu Katoļu Baznīcā pēdējos 400 gados - Vatikāna II koncilu, kura 50 -tp gadskārtu mēs šogad svinam. Mums vēl ir jāizsmeļ šī koncila reformas, pirms domāt par jaunām. Turpmākos 400 gadus jaunu reformu nebūs. :)
AtbildētDzēst:)
AtbildētDzēstAtzīšos, ka neesmu speciālists ne vēsturē, ne teoloģijā :) Mans akadēmiskais un pētījumu lauciņš ir saistīts ar mikrobioloģiju, biomateriālu pētniecību un imunoloģiju.
Tomēr Jūs akcentējat vienu man simpātisku nostāju, ka, skaidrojot mūžīgas vērtības, jārunā ar cilvēkiem viņiem saprotamā valodā - gan no laikmetiska skatu punkta, gan arī individuāli :)
Šo komentāru ir noņēmis emuāra administrators.
DzēstPar laimi, ir arī mazliet citādi domājoši priesteri:
AtbildētDzēsthttp://americamagazine.org/issue/lead-us-not-clericalism