“Tie, kas iet pie
Gandarīšanas sakramenta (grēksūdzes), no Dieva žēlsirdības saņem piedošanu par
pārkāpumiem, kas izdarīti pret Viņu, un vienlaikus izlīgst ar Baznīcu, kuru tie
grēkojot ir ievainojuši.” (Vatikāna II koncils, Dogm. konst. Lumen gentium,
11)
Kādēļ pēc kristības
ir nepieciešams Izlīgšanas sakraments? Kristība taču nomazgā visus grēkus? Jā,
tā ir, bet pēc kristībām mēs turpinām grēkot. Ar kristību cilvēks tiek
nomazgāts gan no iedzimtā grēka (Ādama un Ievas grēka), gan no visiem
personiskajiem grēkiem līdz kristībām (ja krista pieaugušu). “Ja mēs sakām, ka
mums nav grēka, mēs maldinām paši sevi un mūsos nav patiesības” (1 Jņ 1,8).
Tomēr jaunā dzīve, kas ir saņemta sakramentos, kas ievada kristīgajā dzīvē,
neatceļ cilvēciskās dabas trauslumu un vājumu, ne arī noslieci uz grēku
(iekāri), kas paliek kristītajos.
Jēzus aicina uz
atgriešanos - “nožēlojiet grēkus un ticiet Evaņģēlijam.” (Mk 1,15) Šis Jēzus
aicinājums ik brīdi atbalsojas ikviena kristieša dzīvē.
Grēks ir apvainojums
Dievam, ar to tiek pārrauta vienotības saite ar Viņu. Vienīgi Dievs piedod
grēkus, Jēzus ir Dieva Dēls, tādēļ Viņš piedod grēkus (Mk 2,10; Mk 2,5), vēl
vairāk, Jēzus šo varu piešķir cilvēkiem, lai tie to izmantotu Viņa vārdā. (sal.
Jņ 20,21-23) Pielietot šo grēku atlaišanas varu Jēzus uzticēja apustuliskajam
kalpojumam. Tas ir saņemis “samierināšanas amata” (2 Kor 5,18) pienākumu. Šī
uzdevuma dimensija īpaši tiek pausta vārdos, ko Kristus saka Pēterim: “Es tev
došu debesu valstības atslēgas; un ko tu atraisīsi virs zemes, tas būs
atraisīts arī debesīs”. (Mt 16,19) “Šī saistīšanas un atraisīšanas vara, kas
dota Pēterim, ir piešķirta arī ar savu vadītāju vienotajai apustuļu kolēģijai.
(Mt 18,18; 28,16-20)
Dievs var piedot
grēkus arī bez priestera starpniecību, piemēram nāves briesmu brīdī, ja cilvēks
nožēlo savus grēkus, tie tiek piedoti, bet „normālos” apstākļos ir nepieciešama
grēksūdze pie priestera, jo priesteris pārstāv Baznīcu, tas nozīmē ticīgo
kopienu, jo mūsu izdarītajam grēkam ir arī kolektīvs, sociāls raksturs. Priesteris
piedod Dieva un Baznīcas, resp. kopienas vārdā. Jēzus dibināja Baznīcu, ticīgo
kopienu un pestīšanu mēs saņemam nevis individuāli, kaut kur mežā, pie koka,
vai mājās, bet tieši kopienā – Baznīcā.
Grēksūdze ir
nepieciešama cilvēkam tad, kad viņš ir izdarījis nāvīgu grēku, resp. ir
pārkāpis Dieva bausli svarīgā lietā. Kāda ir tā svarīgā lieta, to cilvēkam saka
Baznīca caur sirdsapziņu. Pie grēksūdzes ir jāiet tūlīt, kā esam grēkojuši,
negaidot un netaliekot to uz vēlāk laiku. Grēksūdzi varam salīdzināt ar garīgo
ķirurģiju, kur grēks ir “augonis” mūsu dvēselē un ir nepieciešama steidzama
operācija. Tad Dievs, caur priestera rokām “izoperē” mūsu dvēseles “augoni” –
grēku.
Grēksūdzē izšķir
piecus etapus:
1)
sirdsapziņas
izmeklēšana – lai labi sagatavotos
gandarīšanas sakramentam ir nepieciešams kādu laiku pavadīt klusā, iekšējā
lūgšanā, lai Svētais Gars apgaismo mūsu un parāda mūsu dvēseles stāvokli un
apgaismo mūs grēka pazīšanā.
2)
nožēla par
grēkiem. Bez nožēlas grēksūdze nav
derīga. Tā ir vissvarīgākā grēksūdzes daļa, jo Dievs vēlas redzēt mūsu sirdis,
kas nožēlo nodarīto.
3)
atdzīšanās. Ir svarīgi priesterim atklāt visus grēkus, neko
neslēpjot un nenoklusējot. Tā ir kā garīgā ķirurģija, kur Dievs, caur priestera
rokām dziedina dvēseli.
4)
apņemšanās
laboties.
5)
gandarījums. Daudzi grēki rada zaudējumu tuvākajam. Jādara viss
iespējamais, lai to labotu (piemēram, atdot nozagtās lietas, atjaunot labo
slavu tam, kurš ticis apmelots, izlīdzināt aizvainojumus). To prasa taisnība
pati par sevi. Taču grēks pie tam ievaino un novājina pašu grēcinieku, tāpat kā
viņa attiecības ar Dievu un tuvāko. Piedošana atbrīvo no grēka, bet neatbrīvo
no visām grēka izraisītajām
ļaunajām sekām. Atbrīvotam no grēka,
grēciniekam vēl nepieciešams atgūt pilnīgu garīgo veselību. Viņam tātad jādara
vēl kas vairāk, lai izlabotu savus grēkus: "jāgandara" pienācīgā
veidā vai "jāizcieš" par saviem grēkiem. Šo gandarīšanu sauc arī par
"uzlikto gandarījumu".
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru