Kristus ir Augšāmcēlies un
uzkāpis debesīs!
Dārgie Vatikāna radio klausītaji. Esam pavadījuši jau vairāk
kā 40 dienas kopš Lieldienām un šajā svētdienā esam starp Jēzus debeskāpšanas
svētkiem un Vasarsvētkiem – svētā Gara nosūtīšanas svētkiem. Šodienas evaņģēlija
lasījumā Jēzus lūdzas Pēdējo vakariņu telpā un lūdzas par saviem mācekļiem.
Šajā lūgšanā ir nojaušama tā spriedze, kas līdz ar Jēzus atnākšanu ir tikusi
atrisināta, kaut tomēr galējs piepildījums šeit uz zemes tiks sasniegts tikai
pasaules beigās. Tā ir spriedze starp dievišķo un cilvēcisko. Mēs zinām, ka
pirms Dievs tapa cilvēks, respektīvi iemiesojās, Viņš pasaules tautām bija vai
nu pilnīgā neizprotams un tāls, kā piemēram pagāniem un grieķu filozofiem, kuri
tikai daļēji nojauta kāds varētu būt Dievs. Vai arī kā jūdiem, kuriem Viņš bija
atklājies, tomēr ne visā pilnībā. Dievam kļūstot par cilvēku, Jēzus Kristus
Personā, notika noslēpumaina, bet reāla dievišķības un cilvēcības satikšanās,
kura no vienas puses ir reāli notikusi, tomēr no otras puses mums visiem paliek
kā liels noslēpums. Jo, pat ja pirmo gadsimtu konsilos tika skaidri nodefinēta
Jēzus dievišķība un cilvēcība, tomēr visos kristietības gadsimtos, gan Baznīcā,
gan sabiedrībā bija un ir redzama spriedze šajā jautājumā. Vai Dievu var attēlot
ikonās, svētbildēs? Kam ir prioritāte – Dieva
žēlastībai vai cilvēka darbiem? Vai pietiek tikai ar žēlastību un cik
tālu cilvēks var iesaistīties ar savu cilvēcisko atbildi? Vai pasaule un viss
dabiskais ir ļauns, vai Dievu varam sastapt arī cilvēciskumā?
Katoliskā Baznīca vienmēr ir
gājusi šo vidusceļu, jo tā ir Kristus Miesa un atspoguļo sevī Jēzu Kristu, kurā
satikās dievišķais un cilvēciskais. Sākoties reformācijai, viss cilvēciskais
tika nosodīts un tika uzskatīts, ka cilvēciskais ir konkurents garīgajam,
dievišķajam. Sākās pārmetumi Baznīcai, ka viņa speciāli savus svētkus ielika
pagānu tautu saulgriežu svinībās, ka piesavinājās daudz ko no Romas pagānu
kultiem un filozofijas, ka tai ir pārāk grezni un cilvēciski rituāli, tika
atmesta Tradīcija, u.t.t. Tomēr Katoliskā Baznīca nebaidās no cilvēciskuma, jo
Dievs kļuva cilvēks. Pati Baznīca, kas ir Kristus Miesa, neredzamās žēlastības
dod zem redzamām zīmēm. Mūsdienu teologi pašu Baznīcu nosauca par „Sakramentu”
un daži pat gāja vēl tālāk, uzskatot, ka arī visa pasaule, radība, kultūras ir
kā redzama zīme, neredzamajai Dieva darbībai.
Arī Jēzus Sirds godināšana, kuru
jūnija mēnesī intensīvi praktizēsim. Tieši šī dievbijības tradīcija Baznīcā mēgina
akcentēt to, ka Dievs, kurš kļuva cilvēks mūs mīl ar mīlestību, kas izplūst no
Viņa dievišķās Sirds. Un pat ja mēs zinām, ka Dievu ir grūti izteikt
cilvēciskās kategorijās, tomēr caur Jēzu Kristu tas ir kļuvis iespējams. Tādēļ arī Jēzus vārdi
šīsdienas evaņģēlijā ir ļoti nozīmīgi: „Es esmu pagodināts, Es vairs neesmu
pasaulē, bet viņi ir pasaulē, un Es aizeju pie Tevis.” Jēzus aiziet, bet mēs
paliekam, un arī Svētais Gars, kurš mājo mūsos. Tādēļ mums nevajag baidīties no
pasaules un domāt, ka viss, kas ir pasaulē ir ļauns. Dievs visu radīja labu. Un
pat ja pasaulē ir sajaucies labais ar ļauno, pat ja bieži vien sev apkārt
redzam tik daudz bezcerības zīmes, mūsu uzdevums tieši ir, Svētā Gara gaismā
spēt atpazīt labo un ļauno un drosmīgi, esot pasaulē, liecināt par Dievu, par
Gaismu.
Sprediķis "Mieram tuvu" 2013.gada VII Lieldienu svētdienai
Kristus
Ir Augšāmcēlies! Visu Lieldienu laiku mēs sveicinām viens otru ar šādiem
vārdiem un šodien svinām šo Augšāmcelšanās dienu, esot kopā ar Jēzu Pēdējo
Vakariņu telpā. Ir dziļa saikne starp pēdējo Vakariņu telpu Lielajā Ceturtdienā
un to telpu, augšistabu, kur bija sapulcējušies mācekļi kopā ar Vissvētāko
Jaunavu Mariju. Vasarsvētkos nāk Svētais Gars, tādējādi noslēdzot Jēzus misiju
šeit uz zemes, bet no otras puses ievadot misiju, kur turpinās Baznīca, Viņa
Mistiskā Miesa.
Jēzus
lūdzas pēdējo vakariņu telpā, īsi pirms savām ciešanām. Šajā evaņģēlija
fragmentā mēs varam lasīt tikai trešo daļu no lūgšanas. Jēzus lūdzas: „Lai visi
būtu viens.” Bieži vien šī Jēzus lūgšana vispirmkārt tiek attiecināta uz
ekumēnisko kustību starp dažādu konfesiju kristiešiem. Tomēr šodien es vēlos
pievērst uzmanību tieši uz vienotību, kas jau realizējas mūsu, katoļu vidū,
esot Baznīcā.
Esam
īpašā Lieldienu liturģiskajā laikā starp Jēzus Debesīs uzkāpšanu un Svētā Gara
nosūtīšanu – Vasarsvētkiem. Jēzus vairs nav mācekļu vidū, Viņš ir atgriezies
pie Tēva. Tomēr Viņš ir devis apsolījumu: „Bet kad nāks pār jums Svētais Gars,
tad jūs saņemsiet Viņa spēku; un jūs būsiet mani liecinieki Jeruzalemē un visā
Jūdejā, un Samarijā, un visā zemē.” (Apd 1,8) Dibinot Baznīcu Jēzus jau ir izveidojis
redzamu kopienu, kas ir vienota. Katehisms norāda, ka „ticīgie, kuri atbild
Dieva Vārdam un kļūst par Kristus Miesas locekļiem, kļūst cieši saistīti ar
Kristu. Cau kristību, Euharistiju mēs tiekam pacelti līdz dziļai vienotībai ar Kristu
un starp mums. Savukārt Kristus Miesas
(Baznīcas) vienība neatceļ locekļu dažādību. Viens ir Gars, kurš dala savas
dažādās dāvanas Baznīcas labumam pēc savas bagātības mēra un kalpošanas
vajadzībām. Mistiskās Miesas vienība rada un veicina starp ticīgajiem
mīlestību ( caritas ): Tādēļ, ja viens loceklis cieš, cieš
visi locekļi, un ja viens loceklis tiek godināts, visi locekļi priecājas līdzi.”
(KBK 790-791)
Redzama
vienotība ir būtiska evaņģēliskās ticamības zīme. Baznīcā pastāv divu veidu
vienotība – vertikālā un horizontālā. Vertikālā ir mūsu katra saikne ar Dievu,
bet horizontālā ir vienotība mūsu satrpā. Evaņģēlista Jāņa uztverē, abas šīs
dimensijas izriet no Atklāsmes Jēzū Kristū. Patiesa vienotība neizriet no
savstarpējās mīlestības emocionāla piedzīvojuma kopienā, vai no mākslīgiem un
cilvēciskiem ekumēniskiem centieniem, bet tieši no vienotības, kāda pastāv
starp Dievu Tēvu un Dievu Dēlu. Jebkuras
patiesas vienotības pamatā ir tieši vienotība, kāda pastāv Svētajā Trīsvienībā
– starp Tēvu un Dēlu un Svēto Garu. Daudzreiz ir mēģinājumi radīt „mākslīgu”
vienotību cilvēku starpā, kas balstās kādās specifiskās vienotību „radošās”
programmās. Nevaram noliegt, ir būtiski rūpēties, par to, lai kristieši
draudzēs, kopienās justos emocionāli, psiholoģiski ērti, tomēr būtiskākais ir
evaņģēlija liecība par vienotību starp Tēvu un Dēlu, kas ir kā paraugs mūsu
vienotībai ar Dievu un ar brāļiem un māsām. Jēzus ir tas, kas ieved mācekļus
vienotībā ar Tēvu, mācekļus, kuri bija izgājuši cauri Lielās Piektdienas
šausmām un nodevībām, kuri bija šķīstīti caur milzīgiem pārbaudījumiem, kādas
bija Jēzus ciešanas Lielajā Piektdienā. Un tikai tagad, piedzīvojuši Jēzus
Augšāmcelšanos, viņi ir gatavi sagaidīt Vasarsvētkus.
Pasaule ieticēs evaņģēlija vēstij tikai tad,
kad redzēs lielu mīlestību Baznīcā, kristiešu starpā. „No tā visi pazīs, ka jūs
esat mani mācekļi, ja jums būs mīlestība savā starpā.” (Jņ 13,35) Jo sašķelti,
kašķīgi, aizdomu, skaudības un nenovīdības pilni kristieši nespēj dot autentisku
liecību pasaulei. Tomēr bez Svētā Gara palīdzības nav iespējams apvienot mūs,
kas esam tik dažādu raksturu, vecumu, tautību, domāšanas veidu. Svētais Gars,
kuru gaidām, kuru saucam ir Tas, kurš var palīdzēt šo vienotību veidot. Svētais
Gars vieno arī caur neērtām situācijām, caur melu atmaskošanu, caur patiesības
atklāšanu par mums pašiem.
Pirms
diviem mēnešiem Baznīcā tika ievēlēts jezuītu tēvs, pāvests Francisks. Svētā
Ignācija garīgumam ir ļoti raksturīga garu atpazīšanas harizma. Šī harizma
palīdz saprast, vai kāda situācija vai izvēle manā dzīvē ir no svētā Gara vai
nē. Lūk, citāts, attiecībā uz svēto Jāzepu no viņa inaugurācijas svētas Mises
Svētā Pētera laukumā šī gada 19.martā: „Kādā veidā Jāzeps izdzīvo savu
aicinājumu sargāt Mariju, Jēzu, Baznīcu? Būdams nemitīgi uzmanīgs pret Dievu,
atvērts Viņa zīmēm, gatavs Viņa un nevis saviem projektiem. ... Dievs ir tas,
kurš būvē namu, bet no dzīviem, Viņa Gara iezīmētiem, akmeņiem. Un Jāzeps ir
"sargs", jo prot klausīties Dievu, ļaujas Viņa gribas vadībai, un
tieši tādēļ ir vēl uzmanīgāks pret personām, kas viņam ir uzticētas. Viņš spēj
uzlūkot notikumus reāli, ir uzmanīgs pret visu, kas ir ap viņu, un spēj pieņemt
viedus lēmumus.” Lūk, pāvests dod mums programmu, kas gaidām jaunus
Vasarsvētkus savā dzīvē, savā ģimenē, draudzē, kopienā, Baznīcā un sabiedrībā.
Būt uzmanīgiem pret Svētā Gara iedvesmām mūsos, apkārtējos brāļos un māsās. Savādāk
mēs rīkojamies kā tie, kas apmētāja svēto Stefanu ar akmeņiem, un kas ir pats
interesantākais - viņu vidū bija arī Sauls, nākamais svētais Pāvils, pagānu
tautu apustulis. Tanī mirklī viņš ir pilnīgi aizvēries Svētā Gara
pamudinājumiem, iedvesmām un dusmu un naida pārņemts cenšās realizēt „savus
dievbijīgos” plānus. Es uzsveru – dievbijīgos! Ja cilvēks arī esot Baznīcā nav
harizmātiski atzimis no augšienes, piedzīvojis svētā Gara darbību savā dzīvē,
nav atvēries Svētā Gara pamudinājumiem, viņš bieži vien pat labu, dievbijīgu
motīvu vadīts „apmētā ar akmeņiem” savus ģimenes, draudzes, kopienas u.t.t.
locekļu plānus un ieceres. Būsim uzmanīgi!
Tuvojas
Vasarsvētki, tādēļ lūdzoties novennu, piesaucot Svētā Gara palīdzību, lūgsim,
lai Svētais Gars turpina mūs pārveidot no iekšienes, lai mēs ikviens nepretotos
Viņa iedvesmām, bet uzmanīgi un pazemīgi mēģinātu, ar Baznīcas hierarhijas
palīdzību atpazīt tās zīmes, kuras Viņš vēlas dot mums katram un visai Baznīcai
kopumā. Nāc, Svētais Gars un dāvā Baznīcai jaunu pavasari.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru