Ļubļinas Garīgā Semināra kapela - baznīca |
Lūdzu
pastāsti par iestiprināšanas sakramenta nozīmi. Kāpēc arī tā saņemšanai ir
nepieciešams krusttēvs un krustmāte? Tie taču kā "garīgi pavadoņi"
cilvēkam jau ir līdzās, saņemot kristību.
Par Iestiprināšanas sakramentu plaši ir aprakstīts
Katoliskās Baznīcas Katehismā http://www.catholic.lv/katehisms/d2s2n1.html#a2),
savukārt Kanonisko Tiesību Kodeksa, 893 kanonā ir teikts: „ieteicams, lai
iestiprināšanas tēvs vai māte būtu tas pats krusttēvs vai krustmāte.” Tas
nozīmē, ka Iestiprināšanā var būt tas pats krusttēvs vai krustmāte kas
kristībās, bet ja tas nav iespējams, tad var izvēlēties citus. Tomēr ar tādiem
pat nosacījumiem, kādi ir kristību krustvecākiem. Kanoniskais Likums saka: „cik
tas ir iespējams.” Ja nav iespējams, tad Iestiprināšanā var arī nebūt
krustvecāki, ja ir tāda situācija.
Kāda
ir mūsdienu katoļu baznīcas attieksme pret gnosticismu?
Gnosticisms (gr. gnostikos – tas, kurš zin, pazīst) – ir duālistisks
reliģiski – filozofisks virziens, kas aptver ļoti dažādas domāšanas sistēmas un
virzienus, kuri parādījās galvenokārt II gs. pēc Kristus. Šo virzienu pārstāvji
atsaucās uz kādām apslēptām zināšanām – gnozi un uzskatīja, ka tiem ir kādas
speciālas, apslēptas zināšanas, kuras nav pat apsutuļiem un viņu pēctečiem. Šis
domāšanas veids izraisīja asu Baznīcas reakciju. Galvenie gnosticisma
apkarotāji bija Baznīcas tēvi, un pateicoties šai polemikai daudz spēcīgāk tika
izstrādāta Baznīcas mācība. Sīkāk šeit neanalizēšu šo virzienu, jo tas ir ļoti
plašs. Tomēr mūsdienās gnosticisms paralēli vai pat pašas kristietības ietvaros
atdzimst tieši saistībā ar Bībeles subjetīvi – alegorisko skaidrošanu, neņemot
vērā esamības un ticības analoģiju un uzskatot, ka vēl ārpus Dieva Atklāsmes ir
pieejams kāds ezotērisks pašizziņas un Dieva iepazīšanas ceļš. Šis gnosticisma
paveids visciešāk ir saistīts ar panteistiskiem
un duālistiskiem Absolūtā uztveres veidiem. Ļoti izplatītas, arī Latvijā
ir antropozofiskās un teozofiskās skolas, ar Rēriha biedrību priekšgalā. Arī
rožkrustieši, spiritisti, Scaintalogu baznīca, u.t.t.
Ar
draugiem luterāņiem runājām par ticības jautājumiem un konfesiju atšķirībām.
Viņu viedoklis / jautājums bija - kāpēc jums, katoļiem,
"nepieciešama" Dievmāte. Ir Svētā Trīsvienība, un kāpēc jums vajag
"starpnieku" - Jaunavu Mariju, lai sarunātos ar Jēzu?
Sīkāk par šo jautājumu var atrast šajā rakstā: http://www.katedrale.lv/index.php?id=17769
Kāpēc
Jēzus sēž pie Tēva labās rokas? Kāpēc ne kreisās?
Katoliskās Baznīcas Katehisma 663 un 664 numuri,
citējot svēto Jāni Damaskieti, uzsver: „Ar Tēva labo roku mēs saprotam
dievišķības godu un slavu, kur Tas, kurš eksistēja kā Dieva Dēls jau no
mūžības, kā Dievs, kā Tāds, kuram tā pati daba, kas Tēvam, ir miesiskā veidā
ieņēmis savu vietu pēc iemiesošanās un Viņa miesas pagodināšanas. Sēdēšana pie
Tēva labās rokas nozīmē Mesijas valdīšanas sākumu un pravieša Daniēla vīzijas
par Cilvēka Dēlu piepildījumu: "Viņam tika dota vara un gods, un
valdīšana; un visas tautas, ciltis un valodas Viņam kalpoja: Viņa vara ir
mūžīga vara, kas netiks atņemta, un Viņa valstība neiznīks." ( Dan 7,
14) No šī brīža apustuļi kļuva par valdīšanas, kurai nebūs gala, lieciniekiem.”
Lūdzu
pastāsti par tradīciju ar krusta zīmi apzīmēt pieri, lūpas un sirdi pirms
Evaņģēlija lasījuma Sv. Mises laikā.
Šī tradīcija ir ļoti sena, un tā nozīmē to, ka pirms
evaņģēlija fragmenta klausīšanās, svētās Mises laikā garīdznieks un visi
klātesošie apzīmē sevi ar trīs maziem krustiņiem – vispirms sev uz pieres (tas
nozīmē – Kungs, svētī manu prātu, lai es spētu saprast to, ko Tu man vēlies
teikt), tad uz lūpām (Kungs, svētī manas lūpas, lai es spētu dzirdēto vārdu
sludināt arī citiem) un tad uz krūtīm (Kungs, svētī mani, lai viss, ko tūlīt
dzirdēšu, dziļi iesakņojas manā sirdī).
Esmu novērojusi ka
cilvēki mēdz mājās turēt svētītu ūdeni. Tad pie kādām kaitēm - zobu,
galvassāpēm dzer vai arī vienkārši tāpat "pašļakstina" pa stūriem.
Neesmu nekad jautājusi vai no ūdens sāpes pāriet, bet mans jautājums būtu tāds:
Varbūt man arī mājās vajag turēt svētītu ūdeni. Ja jā, tad ko man ar viņu
darīt? Un ko nedarīt?. Un kur viņu ņemt?
Svētītais ūdens ir viena no sakramentālijām, ko
lietojam, lai sevi pasargātu no ļaunā gara ietekmes un iedarbības. Tomēr svētītajam ūdenim ir arī
dziļi teoloģiska nozīme, jo atgādina mums par mūsu kristībām. Zinām, ka tieši
Lieldienu naktī tiek pasvētīts ūdens, ar kuru tiek kristīti katehumēni un šajā
naktī mēs visi atjaunojam savus kristības solījumus. Tādēļ svētītajam ūdenim
vajadzētu būt katrā patiesa katoļa mājās un būtu labi, ja pie iejas savā
mājoklī uzstādītu speciālu trauciņu svētītajam ūdenim, lai ienākot un izejot no
mājokļa, varētu sevi apzīmēt ar svētīto ūdeni. Svētīto ūdeni parasti var dabūt
baznīcā, lūdzot priesterim pasvētīt jau līdzpaņemtu ūdeni, vai arī dažās
baznīcās ir speciāls trauks svētītā ūdens ņemšanai.
Vēl jautājums par
priesteru svētībām? Kāda atšķirība svētībai, ja piemēram, rokas uzliek
vienkāršs priesteris vai arhibīskaps? Esmu novērojusi, ka cilvēki labprātāk
izvēlas pēc svētības stāvēt rindā "pie priestera, kuram ir augstāka pakāpe
nekā saņemt svētību pie vienkārša Dieva kalpa". Esmu arī pati aicināta
izmantot iespēju un sānemt svētību no tāda un tāda priestera....
Dievs visus cilvēkus ļoti mīl un vēlas visiem dāvāt
savas pārbagātās svētības un žēlastības. Ja tikai mūsos ir vēlme tuvoties
Dievam, un attiecīgi sagatavota dvēsele, tad Dievs nekad neliegs mums Savas
pārbagātās žēlastības. Ja runājam par Ordinācijas, jeb priesterības sakramentu,
tad tajā tiek izdalītas trīs ordo kārtas – diakonāts, prezbiterāts un
epsikopāts. Priesterību šajā ordo kārtā realizē priesteru un bīskapu kārtas
ordinētās personas. Un katras no ordinācijas sakramernta kārtas personām
svētības veic atbilstoši savai ordinācijas sakramentā saņemtai pakāpei un
precīzi Baznīcas likumos un liturģijā noteiktā kārtībā. Jāsaprot, ka bīskaps
sevī realizē apustuļu sūtības, jeb priesterības sakramenta pilnību, tādēļ arī
bīskapa svētība ir augstāka, jo caur to mēs saņemam mūsu diecēzes gana svētību.
Tomēr arī priesteri un diakoni, pilnīgā vienotībā ar visu Baznīcu un bīskapu
veic savu kalpojumu Dieva un Baznīcas uzdevumā. Tādēļ mums katru cilvēku
Baznīcā, gan garīdznieku, gan laju jāuzlūko kā īpašu Dieva dotu cilvēku. Tomēr katrs
no mums veic savu īpašo kalpojumu Baznīcā, kas ir Kristus Mistiskā Miesa, un
katrs no mums saņem un arī dāvā svētības, atbilstoši savam stāvoklim un
sūtībai.
Un kā ir ar vecāku
svētību. Ja vecāki nav apmierināti ar bērnu izvēlēto ceļu, piemēram, vīra vai
sievas izvēli un par to vislaik kunkst un pukst, tad taču sanāk, ka bērns
nesaņem savu vecāku svētību vai ne? Un kā dzīvot tālāk?
Vecākiem ir pienākums rūpēties par bērniem un bērniem
ir pienākums paklausīt vecākiem līdz pilngadībai. Vēlāk bērniem ir pienākums
cienīt, godāt un mīlēt vecākus, bet nav pien…ākums viņus klausīt. Savukārt pēc
bērnu pilngadības, vecākiem nav tiesības noteikt kādu dzīves ceļu ies bērni.
Līdz ar to ir ļoti bīstabi, kad šāda svētības dāvāšana vai atteikšana kļūst par
manipulatīvu „ieroci”. Svētība nozīmē to, ka mēs lūdzamies par otru un vēlam
viņam to visu labāko, nevis egoistiski un manipulatīvi vēlamies kontrolēt un noteikt
otra cilvēka dzīves ceļu un viņa brīvās izvēles.
Man
ir viens jautājums par kuru daudz domāju, bet nespēju noformulēt. Pat nezinu kā
iesākt.... Katolicisms ir daudz tuvāks pareizticībai nekā, piemēram, tas ir ar
protestantu mācību. Tas it kā man būtu skaidrs kāpēc tā ir... Tomēr pēdējā
laikā esmu sākusi šaubīties par šo "it kā tuvo mācību" jo esmu
paklausījusies Kirila uzrunas. Protams, vairāk esmu dzirdējusi tās, kas saistās
ar Krievijas un Ukrainas konfliktu, ideju par imperiālismu, ..... Un te nu man
ir iezagusies šauba par "pareizticīgo un katoļu ciešo ticības
saikni"... Varbūt jums ir komentārs par šo. Kas notiek? Kur vienotība?
Mums sanāk mazliet ar pareizticīgajiem komunicēt un viņu izpratne par lietām mēdz krasi atšķirties..Piemēram, vēl viens strīdu ābols mums ir inkvizīcija. Pareizticīgie apgalvo, ka viņiem tāda nav bijusi. Bet tā nav tiesa pat google saka, ka ir bijusi. Kā tā atšķīrās no katoļu inkvizīcijas? Cik aizgāja bojā?
Mums sanāk mazliet ar pareizticīgajiem komunicēt un viņu izpratne par lietām mēdz krasi atšķirties..Piemēram, vēl viens strīdu ābols mums ir inkvizīcija. Pareizticīgie apgalvo, ka viņiem tāda nav bijusi. Bet tā nav tiesa pat google saka, ka ir bijusi. Kā tā atšķīrās no katoļu inkvizīcijas? Cik aizgāja bojā?
Šeit būtu stingri jāatdala politika no
Baznīcas, pat ja Krievijas Pareizticīgās Baznīcas darbību izpausmēs šīs jomas
nav tik strikti nodalītas. Ja skatāmies uz Austrumu Pareizticīgo doktrīnu,
liturģiju, hierarhisko struktūru, sakramentiem, tad mēs šo Baznīcu varam saukt
par Baznīcu, atšķirībā no pārējām ekleziālajām kopienām (skatīt TDK dokumentu „Dominus
Iesus”, 2000 gads) jo Pareizticīgajā Baznīcā ir atrodami gandrīz visi eklezialitātes
elementi, kādus ir vēlējies un iedibinājis Baznīcas dibinātājs Jēzus Kristus.
Austurmu Pareizticīgajā Baznīcā mēs atrodam 7 svētos sakramentus; derīgu,
trīspakāpju hierarhisko priesterību – epsikopātu, prezbiterātu un diakonātu;
tur ir saglabāta apustuliskā sukcesija, caur roku uzlikšanu, kas nāk no
pirmajiem apustuļiem. Līdz ar to mēs atzīstam Austrumu Baznīcā veikto
Euharistiju, tomēr kopīgi liturģiju nevaram svinēt, jo mūsu starpā nav
vienotības epsikopāta līmenī, un arī pastāv doktrinālas un disciplināras
atšķirības. Dažos gadījomos mēs varam pieņemt svēto Komūniju pie austrumu
pareizticīgo priestera un otrādi. Tomēr nevēlos šeit sīki un smalki iztirzāt
ekumēnisma jautājumu. Vēlos uzsvērt, ka tas kas mūs vieno tieši ticības ziņā ir
daudz vairāk, nekā tas, kas mūs šķir. Un ir jāatšķir ārējais, politiskais,
vēsturiskais un ideoloģiskais uzslāņojums, no pašas ticības būtības.
Vai
ir normāli ticīgam cilvēkam šaubīties/ jautāt par lietām, kuras Dievs
ir iekārtojis? Vai ar to Dievs tiek sāpināts, jebšu tas tiek uztverts normāls
process? Dēls taču var pajautāt tēvam: “Nu, kāpēc tu esi tā darījis,
kāpēc tāda kārtība? Nesaprotu, man ir apnicis, gribu zināt.”
Vai
nu Dievs vēlas, lai mēs “akli” sekotu, neizrunājoties, neko
neapšaubot, nejautājot?
Ticība
ir Dieva dāvana un zinām, ka mūsu ticība ir likta „māla traukos”. Mēs
neviens nevaram teikt, ka esam „super” ticīgi. Visi ejam šo ceļu ļoti pazemīgi,
ar maziem solīšiem. Ceļš nav viegls. Uznāk šaubas un neveiksmes. Mani ļoti
uzrunāja svētīgās Mātes Terēzes grāmata, kurā viņa apraksta savu ticības tumsu
un nakti. Ir svarīgi, lai mēs savā ticības ceļā nebūtu vieni paši. Tādēļ esam
draudzē, ir garīdznieks, kurš reizē ir arī garīgais vadītājs. Ir lūgšanu
grupas, kopienas. Es savā ticībā neesmu viens, ar mani ir visa Baznīca – brāļi un
māsas, visi svētie debesīs, u.t.t. Vēl arī ir svarīgi, lai mēs meklētu atbildes
uz saviem jautājumiem, jo ticība neizslēdz prāta darbību. Izziņa ir svarīga
ticības procesa sastāvdaļa, jo ticība nav tikai sentimentālas izjūtas, vai,
runājot pāvesta Benedikta XVI vārdiem: „sentimentālas atmiņas par bērnībā
iemācītu katehismu” (uzruna Madrides jauniešu dienām). Tādēļ ir svarīgi lasīt
Bībeli, Katoliskās Baznīcas Katehismu, izglītoties, apmeklēt dažādus seminārus,
kursus, varbūt iestāties RARZI (www.rarzi.lv)
u.t.t.
Pateicoties progresisma vīrusam, kas ir visnotaļ lielā mērā saēdis mūsdienu Katoļu Baznīcu (kā to pierādīja nupat notikusī bīskapu sinode), ekumeniskais dialogs ar pareizticīgo Baznīcu ir kļuvis sarežģīts. Ļoti labi saprotu pareizticīgos, kuriem nebūt nešķiet vilinoši atgriezties Romas orbītā.
AtbildētDzēstPriesteris Andris Priede:
http://katolis.lv/zinas/backPid/30/category/pasaule/article/pontifikalas-laterana-universitates-teologijas-fakultates-zinatniska-konference-vatikana-ko.html
"...augošā piesardzība, ar ko katoļiem jāsastopas dialogā ar pareizticību, nav tik daudz saistāma ar "uniātisma ekspansiju", cik pareizticības pārliecību par katoļu progresīvu attālināšanos no baznīctēvu tradīcijas. Tas, ko dialogā prezentējam kā Latīņu Baznīcas pretimnākšanu un atteikšanos no katolicisma pretenzijām, pareizticīgo dialoga partneri tikai nostiprina kā pārliecību par teoloģiskās paradigmas maiņu Rietumos."