„Jo vispirms es jums mācīju to,
ko arī pats saņēmu, ka saskaņā ar Rakstiem Kristus ir miris par mūsu grēkiem,
un ka Viņš ticis apbedīts, un ka Viņš saskaņā ar Rakstiem trešajā dienā
augšāmcēlies, un ka Viņš parādījies Kēfam un pēc tam tiem vienpadsmit. Vēlāk
Viņš parādījās vairāk kā pieci simti brāļiem kopā esot, no kuriem daudzi vēl
dzīvo līdz šim, bet daži jau aizmiguši.” ( 1 Kor 15,3-6)
Šī vēstule radās 54-55.gadā pēc
Kristus, Efezā, padsimt gadus pēc Pāvila konversijas, jeb pievēršanās kristietībai
un 20 gadus pēc Jēzus nāves. Pāvils pats nebija šo notikumu aculiecinieks,
tomēr viņš tālāknodod to, ko saņēma no agrīnās Baznīcas. Šis teksts atspoguļo
ļoti agrīnu Tradīciju. Bībeles pētnieki uzskata, ka šis teksts nav paša Pāvila
radīts, bet viņš savā tekstā ir ievietojis agrīnās Baznīcas liturģisko ticības
apliecinājumu. Pāvils ievietoja šo tekstu vēstulē Korintiešiem, lai viņi labak
saprastu augšāmcelšanos, kas viņiem, kā grieķu filozofijas pārstāvjiem bija
grūti pieņemama. Tiek uzskatīts, ka šis teksts tika lietots Jeruzalemē un to
lietoja kristību kandidāti – katehumēni pirms kristības pieņemšanas. Svarīgi,
ka šajā tekstā tiek lietots vārds Kristus, nevis Jēzus. Kristus (gr. Hrestos) nozīmēja svaidītais, tas bija mesiānisks tituls. Jēzus, kā Mesija, caur pashālajiem
notikumiem realizēja Vecās Derības mesiāniskās ilgas. Tekstā ir minēti
vēsturiski fakti:
a)
Jēzus patiešām
reāli nomira. Šo faktu apstiprina ne tikai bibliskie, bet arī ārpuskristīgie
avoti. Svarīgi arī, ka tiek norādīts, ka Kristus nomira par mūsu grēkiem. Tas
izriet no Dieva glābjošā plāna un tika jau Vecās Derības praviešu pravietots.
Tā nav izdomāta interpretācija, bet izriet no Pestīšanas vēstures un Dieva
glābjošā plāna.
b)
Jēzus miesas
apbedīšana. Mirušais Jēzus tika apglabāts.
c)
Šajā Korintiešu
Credo nav tieši minēts tukšais Jēzus kaps, tomēr šī patiesība izriet no
konteksta.
Otrajā šī teksta daļā mēs lasām
šādus vārdus: „augšāmcēlās” un „parādījās”. Grieķu vārds „anastasia”, kas tiek lietots kā augšāmcēlies,
tiek lietots tādā gramatiskā formā, kas nozīmē procesu, kas turpinās. Tas
nozīmē, ka Jēzus ir augšāmcēlies un turpina dzīvot Savā Baznīcā un tās dzīvē,
tomēr citādā veidā – jau kā Augšāmcēlies.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru