Lieldienu noformējums 2012.gadā Salaspils katoļu baznīcā |
Ir klāt Lieldienu laiks. Tādēļ
apskatīsimies, kādas tad ir Bībeles liecības par Kristus augšāmcelšanos.
Jāatgādina, ka šīs liecības precīzi atspoguļo pirmējās kristiešu kopienas
ticību Jēzum, kurš ir augšāmcēlies. Šo kopienu ticības apliecības atspoguļo šo
faktu, kā notikumu (notikuma aspekts), bet liturģiskās himnas slavē un godina
Kungu (pārdabiskais aspekts).
Ticības formulas
Visagrāko pashālo tradīciju
apraksti ir atrodami apustuļa Pāvila vēstulēs un Apustuļu darbos. Pirmējā
kristiešu kopiena šo augsāmcelšanās faktu, kas bija un paliek liels noslēpums,
izteica dažādos veidos – ticības formulās, himnās un katehēzēs. Šeit runa ir
par pārdabisku realitāti, ko ir grūti izteikt šīs zemes kategorijās, tādēļ arī
pat ja tiek lietoti dažādi vārdi un termini, tie tomēr līdz galam nevar izteikt
bagāto augšāmcelšanās saturu.
Apustulis Pāvils lieto īsas
ticības formulas, kuras jau pirms tam lietoja pirmās kristiešu kopienas: „...Un
gaidītu no debesīm Viņa Dēlu Jēzu (ko Viņš uzmodināja no miroņiem)...”(1 Tes
1,10), „...jo, ja mēs ticam, ka Jēzus nomira un ir augšāmcēlies,...(1 Tes
4,14), „ ja tu ar savu muti atzīsi Kungu Jēzu un savā sirdī ticēsi, ka Dievs
Viņu uzmodinājis no miroņiem, tad būsi pestīts.” (Rom 10,9)
Šīs formulas ir raksturīgas ar
vārdiem „atzīsi”, „ticēsi”, kas norāda to homoloģisko, jeb viendabīgo raksturu.
Formulas norāda arī uz Jēzus nāves un augšāmcelšanās glābjošo raksturu: „Kas
mūsu grēku dēļ bija nodots un mūsu attaisnošanas labad uzcēlās no miroņiem.”
(Rom 4,25)
Pirmie kristieši, lai izteiktu
savu ticību, lietoja īsas aklamācijas, jeb uzsaukumus: „Jēzus ir Kungs!” (Rom
10.9; 1 Kor 12,3), vai „Jēzus Kristus ir Kungs!” (Flp 2,11). Tituls – Kungs,
grieķu „Kyrios” ir pēcpashāla rakstura. Jēzus pēc augšāmcelšanās ir debesu un
zemes Kungs. Tieši šādu interpretāciju piedāvā arī sv. Pēteris savā pashālajā
katehēzē, ko viņš sludināja Jeruzalemē Vasarsvētku dienā: „ Tāpēc lai viss
Izraēļa nams visnoteiktāk zina, ka Dievs padarīja Viņu par Kungu un Kristu, šo
Jēzu, ko jūs sitāt krustā.” (Apd 2,36)
Daži no pirmo gadsimtu
kristietības ienaidniekiem uzskatīja, ka Jēzus nebija pa īstam nomiris, tikai
aizmidzis. Lai kliedētu šādas šaubas apustulis Pāvils uzsver, ka „... Kristus,
no miroņiem uzcēlies, vairs nemirst, nāve pār Viņu vairs nevaldīs.” (Rom 6,9)
Jēzus augšāmcelšanās ir arī pamats un cerība mums visiem, kas ceram uz miesas
augšāmcelšanos.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru