Vēstules Ebrejiem komentārs, ko lasu svētceļniekiem uz Aglonu.
Ievads.
1.
Autentiskums.
Gan
šīs vēstules, gan 1 Jāņa vēstules autors nav zināms vai ir vēsturiski
apšaubīts. Aleksandrijas baznīcā jau no II gadsimta par šīs vēstules autoru
tika uzskatīts svētais Pāvils. Arī Baznīcas vēsturnieks Euzēbijs domā līdzīgi.
Aleksandrijas Klemens uzskatīja, ka apustulis Pāvils šo vēstuli uzrakstīja
ebreju valodā ebrejiem, un ka sv. Lūkas to pārtulkoja grieķu valodā. Origēns
uzskatīja, ka to rakstījis vai nu Pāvils vai viņa skolnieki. Uzskata, ka stils
un domas varētu būt Pāvila, bet rakstītājs bija cits. Interesanti, ka šī vēstule
nav atrodama Muratori Kanonā, jeb Bībeles tekstu krājumā (II gadsimts).
Tertuliāns uzskata, ka šīs vēstules autors varētu būt Barnaba. Tomēr Baznīca IV
un V gadsimtu mijā šo vēstuli atzīst kā Pāvila rakstītu un kanonisku. 1516.gadā
Roterdamas Erasms sāk apšaubīt sv. Pāvilu, kā šīs vēstules autoru. Mūsdienās
vairums Bībeles pētnieku uzskata, ka sv. Pāvils nebija šīs vēstules autors. Pētnieki
uzskata, ka pastāv būtiskas atšķirības starp stilu, saturu un teksta uzbūvi
vēstulē Ebrejiem un citās sv. Pāvila vēstulēs.
Ir
ļoti iespējams, ka vēstules autors bija grieķu izcelsmes. Autors, rakstot
tekstu, ir atradies spēcīgā platoniskās filozofijas ietekmē un tekstos ir
atrodamas grieķu – ebreju filozofa Aleksandrijas Filona iezīmes. Vēstules
Ebrejiem autors bija grieķu izcelsmes kristietis, kurš ir uzrakstījis izcilu
literāru darbu, uz ko norāda grieķu retorikas pazīšana. Bija uzskats, ka autors
varētu būt arī Apollos. Daudzi speciālisti uzskata, ka vēstules 13.nodaļas
22-25 panti ir vēlīnāks pielikums, lai norādītu uz apsutuļa Pāvila raksturu.
2.
Adresāti
Visdrīzāk
vēstule rakstīta ebreju izcelsmes kristiešiem, tomēr ir arī zinātnieki, kas
uzskata, ka vēstule rakstīta arī no pagānisma pārnākušajiem kristiešiem. Daži
uzskata, ka vēstule bija rakstīta ebreju izcelsmes kristiešiem, kuri šaubījās,
ka Jēzus ir apsolītais Mesija. Vēstulei ir cieša saistība ar Barnabas vēstuli.
3.
Literārā forma un rašanās laiks un vieta
Šī
vēstule ir ar samērā sarežģītu struktūru un tika uzskatīta par teoloģisku
traktātu. Galvenais temats – Kristus priesterība. Tomēr vēstules autora mērķis
nav izklāstīt kristīgās ticības saturu, bet brīdināt no atkrišanas tos
cilvēkus, kuri šaubījās. Vēstule bija rakstīta kā sprediķis, kurš tika lasīts
publiski. Vēstulē ir norādes uz kristiešu vajāšanām Romes ķeizara Nerona laikā,
līdz ar to vēstule varēja rasties 85. gadā pēc Kristus. Tomēr vēstulē nekur nav
minētas pašas vajāšanas un tā plaši apraksta Tempļa upurus, līdz ar to var
uzskatīt, ka vēstules rašanās laiks varētu arī būt pirms 70. gada, kad tika
nopostīts jūdu Templis. Vēstulē atrodamas norādes, ka Jēzus upuris ir nomainījis
upurus, kas tika salikti Templī. Ja Templis būtu nopostīts, tas noteikti tiktu
pieminēts arī vēstulē. Vēstulē ir atrodamas norādes par brāļiem no Itālijas
(13,24), dažreiz domājot, ka vēstule tika uzrakstīta Romā, tomēr tas varētu
nozīmēt to, ka iedzīvotāji no Itālijas bija kopā ar vēstules autoru, kad viņš
šo vēstuli rakstīja.
4.
Vēstules plāns
a)
Ievads (1,1-4)
b)
Dēla pārākums pār
eņģeļiem (1,5-2,18)
a.
Dēla intronizācija
b.
Aicinājums būt
uzticīgiem (2,1-4)
c.
Jēzus
paaugstināšana caur pazemināšanos (2,5-18)
c)
Jēzus kā žēlsirdīgs
un uzticīgs augstpriesteris (3,1-5,10)
a.
Jēzus, kā uzticīgā
Dēla pārākums pār Mozu (3,1-6)
b.
Brīdinājums, kas
izriet no Izraēļa neuzticības (3,7-4,13)
c.
Jēzus kā
žēlsirdīgais augstpriesteris (4,14-5,10)
d)
Jēzus mūžīgā
priesterība un mūžīgais upuris (5,11-10,39)
a.
Aicinājums uz
garīgo atmodu (5,11-6,20)
b.
Jēzus – priesteris
pēc Melhizedeka kārtas (7,1-28)
c.
Mūžīgais upuris
(8,1-9,28)
d.
Jēzus upuris aicina
uz izturību (10,1-39)
e)
Ticības piemērs,
pārmetumi un nepaklausība (11,1-12,29)
a.
Senču ticība
(11,1-40)
b.
Veids, kā Dievs raugās
uz saviem dēliem (12,1-13)
c.
Sods par
nepaklausību (12,14-29)
f)
Noslēguma
aicinājums, svētība un sveicieni (13,1-25)
Darbā izmantots:
Katolicki Kommentarz Biblijny. Raymound E.Brown, Joseph A. Fitzmyer, Roland E. Murphy.
Oficyna Wydawnicza "Vocatio", Warszawa. 2001.
Svētceļojuma
laikā pa dienu neizmantošu nekāda sakaru ierīces vai sociālos tīklus. Būšu
pieejams pa telefonu 26382125 un sociālajos tīklos vakaros.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru