TICĪBAS
MĀCĪBAS KONGREGĀCIJA
Instrukcija Ad
resurgendum cum Christo
par mirušo apbedīšanu un pīšļu saglabāšanu kremēšanas gadījumā
1. Lai augšāmceltos ar Kristu, ir nepieciešams
nomirt ar Kristu, ir nepieciešams "atstāt miesas mājokli un būt mājās pie
Kunga" (2 Kor 5, 8). Ar instrukciju Piam et constantem,
kura tika izdota 1963. gada 5. jūnijā, Svētais Krēsls noteica, "lai ir
uzticīgi saglabāts ieradums apglabāt ticīgo miesas", tomēr piebilstot, ka
kremācija nav "pati par sevi pretrunā kristīgajai reliģijai", un
tiem, kuri izteikuši vēlēšanoss tikt kremētiem, netiek liegti sakramenti un
kristīgā apbedīšana ar noteikumu, ka šī izvēle netika izdarīta kā apliecinājums
kristīgo dogmu noliegšanai vai lai apliecinātu naidu pret reliģiju un katolisko
Baznīcu.[1]Vēlāk
šīs disciplinārās izmaiņas tika īstenotas un uzsvērtas Kanonisko likumu kodeksā
(1983) un Austrumu Baznīcu likumu kodeksā (1990).
Ar laiku kremācijas prakse daudzās
valstīs ātri izplatījās, un tanī pat laikā tika izplatīti aizvien jauni iemesli
kremēšanai, kuri ir pret Baznīcas ticību. Pēc tam, kad tika uzklausīta Dievišķā
kulta un Sakramentu disciplīnas kongregācija, Juridisko jautājumu pontifikālā
padome līdz ar daudzām Bīskapu konferencēm un Austrumu bīskapu sinodēm, Ticības
mācības kongregācija nolēma publicēt jaunu instrukciju, kuras mērķis ir no
jauna apstiprināt doktrinālos un pastorālos iemeslus, kādēļ Baznīca dod priekšroku
mirušo miesas apbedīšanai kā arī deva norādījumus attiecībā uz pīšļu
saglabāšanu kremēšanas gadījumā.
Ar savu nāvi un augšāmcelšanos Kristus mūs atbrīvoja no grēka un
deva iespēju jaunai dzīvei: "Kristībā mēs līdz ar Viņu esam apbedīti
nāvei, lai arī mēs dzīvotu jaunu dzīvi, tāpat kā Kristus ir uzmodināts no
mirušajiem ar Tēva godības spēku." (Rom 6, 4) Augšāmceltais
Kristus ir avots mūsu augšāmcelšanai, kuru mēs sagaidām nākotnē: "Kristus
ir augšāmcēlies no mirušajiem, Viņš kā pirmais no mirušajiem jo caur cilvēku
nāca dzīve, caur cilvēku - augšāmcelšanās no mirušajiem. Kā visi mirst Ādamā,
tā visi atkal kļūst dzīvi Kristū." (1 Kor 15, 20-22)
Pareizi ir domāt, ka pastardienā Kristus
mūs uzmodinās no mirušajiem, bet arī pareizi ir domāt, ka mēs jau savā ziņā
esam uzmodināti no mirušajiem ar Kristu. Kristības sakramentā mēs esam
iegremdēti Kristus nāves un augšāmcelšanās noslēpumā un sakramentāli esam
asimilēti ar Viņu: "Reizē ar Kristu apbedīti kristībā un kopā ar Viņu
augšāmcēlušies, pateicoties ticībai Dieva spēkam, kas Viņu uzmodināja no
mirušajiem." (sal. Kol 2, 12) Vienoti ar Kristu Kristības
sakramentā mēs jau reāli piedalāmies augšāmceltā Kristus dzīvē (sal. Ef 2,
6).
Pateicoties Kristum, kristīgajai nāvei ir
pozitīva nozīme. Baznīca liturģijā lūdzas: "Taviem ticīgajiem dzīve
nebeidzas, un, kad sairst šīs laicīgās dzīves miteklis, viņi iegūst mūžīgu mājokli
debesīs."[2] Ar nāvi dvēsele tiek šķirta no
miesas, bet augšāmcelšanās brīdī Dievs mūsu pārveidotajai miesai neiznīcīgajai
miesai dos neiznīcīgu dzīvi, vienojot to ar mūsu dvēseli. Arī mūsu dienās
Baznīca ir aicināta sludināt ticību augšāmcelšanai: "Mirušo augšāmcelšanās
ir kristiešu ticība: ticot tam, esam vienoti."[3]
Atcerēsimies Kunga nāves,
apbedīšanas un augšāmcelšanās noslēpumus, kuros atklājas kristīgās nāves būtība[5], apbedīšana ir viscienīgākais veids, kā paust
ticību un cerību miesas augšāmcelšanai. [6]
Baznīca,
kas kā Māte pavada kristieti viņa šīszemes svētceļojuma laikā, upurē Tēvam
Kristū Viņa žēlastības bērnu un gulda zemes klēpī viņa mirstīgās atliekas,
cerībā, ka tas augšāmcelsies godībā.[7]
Apbedījot
ticīgo mirušo miesas, Baznīca apstiprina ticību miesas augšāmcelšanai[8] un grib izcelt cilvēka miesas –
personas, kuras miesa piedalās vēsturē, integrālās daļas – augsto cieņu.[9] Tātad nav pieļaujami uzskati un
riti, kas ietver nāves kļūdainas koncepcijas: nāve kā personas galīga anulēšana
vai kā tās saplūšanas moments ar Māti dabu vai Visumu, vai kā viens no
reinkarnācijas procesa etapiem, vai kā galīgā atbrīvošanās no miesas „cietuma”.
Turklāt
apbedīšana kapsētās vai citās sakrālās vietās vislabāk atbilst pietātei un
respektam, kas pienākas ticīgo mirušo miesām, kuri kristībā
kļuvuši Svētā Gara templis un kurus „kā instrumentus un traukus
svēti izmantoja Gars daudzu labu darbu veikšanai”.[10]
Taisnīgais
Tobijs tiek cildināts par nopelniem Dieva priekšā, apbedījot mirušos,[11] un Baznīca mirušo apbedīšanu
uzskata par žēlsirdības darbu miesai.[12]
Visbeidzot
ticīgo mirušo apbedīšana kapsētās vai citās sakrālās vietās veicina radinieku
un visas kristiešu kopienas atceri un lūgšanu par mirušajiem, kā arī mocekļu un
svēto godināšanu.
Ar
miesas apbedīšanu kapsētās, baznīcās vai citās piemērotās vietās kristīgā
tradīcija saglabāja komūniju starp dzīvajiem un mirušajiem un ir pretstatā
tendencei apslēpt vai piesavināties nāves notikumu un tās nozīmi priekš
kristiešiem.
4. Tur, kur higiēniskie, ekonomiskie vai sociālie
iemesli liek izvēlēties kremāciju (bet šāda izvēle nedrīkst pretoties ticīgā
mirušā skaidrai vai saprātīgi paredzamajai gribai), Baznīca neredz doktrinālus
iemeslus, lai kavētu tādu praksi, jo nelaiķa kremēšana neattiecas uz dvēseli un
nepretojas dievišķajai visvarenībai augšāmcelt miesu, tātad nesatur kristīgās
doktrīnas objektīvo noliegšanu dvēseles nemirstības un miesas augšāmcelšanas
jautājumos.[13]
Baznīca
turpina dod priekšroku miesas apbedīšanai, jo ar to tiek izrādīta lielāka cieņa
mirušajiem; tomēr kremācija nav aizliegta, „ja vien to neizvēlas kristīgajai
doktrīnai pretēju iemeslu dēļ”[14].
Ja
nepastāv kristīgajai doktrīnai pretēji motīvi, Baznīca pēc atvadu rita
svinēšanas atbalsta kremēšanas izvēli, ņemot vērā liturģiskos un pastorālos
norādījumus, sevišķi rūpējoties, lai izvairītos no jebkāda ieļaunojuma vai
reliģiskas vienaldzības.
5. Gadījumā, ja likumīgu iemeslu dēļ tiek izvēlēta
nelaiķa kremēšana, mirušā pelnus normāli ir jāglabā sakrālā vietā, t.i.,
kapsētā vai, ja tas ir atbilstoši, baznīcā vai pienācīgā vietā, ko šādam mērķim
nosaka kompetentā Baznīcas autoritāte.
No
pašiem sākumiem kristieši nolēma, ka viņu mirušie būs kristīgās kopienas
lūgšanu un atceres objekts. Viņu kapi kļuva par lūgšanas, atceres un pārdomu
vietām. Ticīgie mirušie ir Baznīcas daļa; tā tic sadraudzībai-komūnijai, „kura
pastāv starp tiem, kas svētceļo virs zemes, mirušajiem, kas tiek šķīstīti, un
svētlaimīgajiem debesīs – visi kopā viņi veido vienu vienīgu Baznīcu”[15].
Pelnu
saglabāšana kādā sakrālā vietā palīdz radiniekiem un kristiešu kopienai mazināt
risku nelūgties par mirušajiem un nepieminēt tos. Turklāt tādā veidā izbēg no
iespējas aizmirst vai nerespektēt aizgājēju, īpaši tad, kad reiz aiziet pirmās
paaudzes, kā arī no neatbilstošām vai māņticīgām praksēm.
6. Iepriekš minēto motīvu dēļ, nav atļauta pelnu
glabāšana dzīvojamajā mājoklī. Tikai nopietnos un īpašos apstākļos, kuri būtu
atkarīgi no vietējās kultūras īpatnībām, ordinārijs, piekrītot Bīskapu
konferencei vai Austrumu Baznīcu bīskapu Sinodei, var dot atļauju pelnu
glabāšanai dzīvojamajā mājoklī. Tomēr pelni nedrīkst tikt sadalīti dažādu
ģimenes locekļu starpā, un vienmēr ir jānodrošina respekts un attiecīgi
saglabāšanas apstākļi.
7. Lai izvairītos no jebkura panteisma, naturālisma
vai nihilisma pārpratuma, netiek atļauta pelnu izkaisīšana gaisā, zemē vai
ūdenī, vai kādā citā veidā, vai arī kremēto pelnu pārveidošana piemiņas
lietiņās, dārglietās vai citās lietās, atceroties, ka tādiem rīcības veidiem
nedrīkst būt par iemeslu higiēniski, sociāli vai ekonomiski apsvērumi, kuri
varētu motivēt kremēšanas izvēli.
8. Gadījumā, ja mirušais būtu skaidri izteicis savu
vēlmi tikt kremētam un viņa pelniem tikt izkaisītiem dabā ar nodomu noliegt
kristīgo ticību, ir jāatsaka izvadīšana, sekojot likuma normām.[16]
Pāvests
Francisks Kardinālam prefektam 2016. gada 18. martā piešķirtās audiences laikā
ir apstiprinājis šo Instrukciju, kura bija izstrādāta šīs Kongregācijas
kārtējās sesijas laikā 2016. gada 2. martā, un ir licis to publicēt.
Roma, Ticības Mācības kongregācija, 2016. gada
15. augusts, Vissvētākās Jaunavas Marijas debesīs uzņemšanas svētkos.
Gerhards Kard. Millers
Prefekts
+ Luijs F. Ladaria, S.I.
Thibicas titulārarhibīskaps
Sekretārs
[1] AAS 56
(1964), 822-823.
[2] Sal.
Romas Misāle, prefācija par mirušajiem, I
[3] Sal.
Tertulliano, De resurrectione carnis, 1,1: CCL 2, 921
[4] Sal. KLK, kan. 1176, § 3; can.
1205; ABLK, kan. 876, § 3; can. 868.
[5] Sal. Katoliskās
Baznīcas katehisms, n. 1681.
[6] Sal. Katoliskās
Baznīcas katehisms, n. 2300.
[7] Sal. 1Kor 15,42-44; Katoliskās
Baznīcas katehisms, nr. 1683.
[8]Sal. Svētais Augustīns, De cura pro
mortuis gerenda, 3, 5: CSEL 41, 628.
[9] Sal. Vatikāna II ekumeniskais koncils,
Pastorālā Konstitūcija Gaudium et spes, nr. 14.
[10] Sal. Svētais Augustīns, De cura pro
mortuis gerenda, 3, 5: CSEL 41, 627.
[11] Sal. Tob 2,9;
12,12.
[12] Sal. Katoliskās
Baznīcas katehisms, nr. 2300.
[13] Sal. Svētā Ofīcija Augstākā Svētā
Kongregācija, Instrukcija Piam et constantem, 1963.
gada 5. jūlijā: AAS 56 (1964), 822.
[14] KLK,
1176. kan., 3. §; sal. ABLK, 876. kan., 3. §.
[15] Katoliskās
Baznīcas katehisms, nr. 962.
[16] KLK,
kan. 1184; ABLK, kan. 876, § 3.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru