Ingrīda Lisenkova
Sērošanā vieta jāatstāj Dievam, kas ir Alfa un Omega
Sēras varam uzlūkot no psiholoģiskā un no garīgā
viedokļa. Psiholoģijā ir skaidri nodefinēts – sēras rodas tad, ja ir izveidojusies
spēcīga psihoemocionāla pieķeršanās, īpaši pašiem tuvākiem cilvēkiem un mēs tos
zaudējam. Visdziļākās sēras ir tad, ja mūžībā aiziet vistuvākie radinieki –
tēvs, māte, vīrs, sieva, bērni. Bet sēras var būt arī tad, kad piemēram, kādu
draudzes prāvestu pārceļ uz citu draudzi. Sēras ir arī par nozagtu mašīnu, ja
tai esam pārak pieķērušies Covid-19 pandēmija arī emocionāli radīja sēras tai
ziņā, ka bija pieķeršanās ērtai dzīvei un varbūt pirms nekad nebija domāts, kā
būtu, ja tas zustu. Lielākoties ļoti lielas sēras ir tajos gadījumos, kad nemaz
nepieļāvām iespēju, ka mūsu tuviniekus mums varētu atņemt, ka kaut ko tuvu vai
mīļu varam zaudēt Esmu ievērojis, ka bērēs, kur izvada cilvēku, kurš ilgstoši bija
piesiets gultai, sēras daļēji jau ir izsērotas pirms cilvēka aiziešanas. Viņš
ir emocionāli atlaists, tuvinieki pieņēmuši,
ka cilvēks aizies, un bērēs tad nav milzīgu sēru. Taču, kad ir traģiska avārija
un viss notiek pēkšņi, tad sēras ir milzīgas un dziļas Neviens jau negaidīja arī
Covid-19 pandēmiju, negatavojās, ka tā būs ar tādām sekām. Tāpat karu Ukrainā
vai Svētajā Zemē neviens tā īsti negaidīja.
Sēru intensitāte ir ļoti atkarīga no tā, cik spēcīga
bija emocionālā saite ar konkrēto cilvēku vai lietu un cik straujš ir zaudējums
un cik sagatavoti ta mēs esam. Kaut kādā ziņā ir jādomā par to, ka tas, kas man
ļoti dārgs, vienā mirklī var tikt atņemts.
Šeit mēs pārejam no psiholoģiskās sfēras uz garīgo.
Garīgā sfēra māca to, ka mēs šai pasaulē esam tikai ciemiņi un uz kādu laiku.
To dzirdam Jēzus vārdos: „Nepiemērojieties šai pasaulei,” „Ja kāds grib man
sekot, lai atstāj visu, savu māti un tēvu un seko man,” vai „Lai mirušie
apglabā savus mirušos.” Tas izklausās briesmīgi, taču visi šie teksti norāda uz
to, ka mums ir jābūt iekšējai garīgai brīvībai, kas neizslēdz to, ka pieķeramies
arī emocionāli kādām no šīs pasaules realitātēm. Tomēr garīgā pasaule aicina
apzināties, ka zaudējums var notikt, māja var nodegt, mums var kaut ko nozagt,
viss var pazust. Garīgā dzīve mums sniedz apziņu, ka šajā pasaulē esam tikai ceļinieki.
Taču tas viss ir tikai informatīvā līmenī. Cits ir
performatīvais līmenis.
Pāvests Benedikts XVI, īpaši savā enciklikā Spe Salvi (2007) runā par to, ka ir
informatīva ticība un performatīva, t.i. darbīga ticība. Viens ir, kad es
informatīvi deklarēju, ka ticu. Labs piemērs šeit ir apustulis Pēteris, kurš
Lielajā ceturtdienā teica, ka ies nāvē, bet jau nākamajā brīdī atklājās, ka tas
ir bijis tikai deklaratīvs paziņojums. Kad tiekam konfrontēti, kad piedzīvojam
reālu zaudējumu, tad arī parādās, cik iekšēji brīvi mēs esam. Es neprasu
Dievam, lai Viņš mani tā pārbauda, bet visi mani dzīves pārbaudījumi ir
atklājuši, cik maz tomēr esmu ticējis tam, ka „Dievs deva, Dievs ņēma,” kā to
Ījabs teica.
Asaras, sēras ir nepieciešamas. Tad, kad mēs zaudējam,
tīri emocionāli mums tās pat ir vajadzīgas, lai izsērotu. Tāpēc garīgais
līmenis, uz kuru mūs aicina Jēzus, nenozīmē, ka mums jāatsakās no emocijām,
sērām un arī emocionālas pieķeršanās. Emocionāla pieķeršanās ir un būs ir pat
nepieciešama Vēl vairāk, ja es sāktu domāt – neveidošu dziļas emocionālas
attiecības, lai pēc tam, kad šis cilvēks tiks atņemts, nepārdzīvotu, tad tas ir
nepareizi. Ir vajadzīga emocionāla tuvība, pieķeršanās, jo, ja nav pieķeršanās,
tad nav arī dziļu attiecību. Bez tādām dziļām attiecībām es nevarēšu ne ar
vienu sadraudzēties. Tāpēc, protams, ka es pārdzīvošu, kad šo cilvēku, kas man dārgs,
pazaudēšu. Ja tā nebūtu, es būtu robots. Arī es kā priesteris draudzējos,
veidoju attiecības ar draudzes locekļiem, lai gan nezinu, cik ilgi te būšu. Es
eju ar pilnu sirdi un veidoju attiecības, pat ja apzinos, ka tad, kad mani
pārcels, būs asaras.
Ja sēras būs piesātinātas ar garīgo dzīvi un
attiecībām ar Kristu, tad tās nekad nebūs destruktīvas, iznīcinošas
Tādas, kas ved uz pašnāvības domām, uz sevis
iznīcināšanu. Kad cilvēkam nav ticības Dievam, viņš dziļu sēru laikā var pat
izdarīt sev galu, jo pazaudē dzīves jēgu, ir sajūta, ka visdārgākais ir atņemts
un nav jēgas vairs tālāk dzīvot. Es domāju, ka emocionālās
pieķeršanās, kas veidojas bez garīgās dzīves, bez attiecībām ar Dievu var
pārvērsties elkdievībā, jo tad mēs Dieva vietā sākam likt kādu tuvinieku, vai
kādu lietu, kam pieķeramies un sakam dievināt. Piemēram, vīrs un sieva var kļūt
viens otram par elku. Un kad viens no viņiem zaudē otru – man ir bijuši
gadījumi, kad tas noved pie pašnāvības, jo ir zudusi visa dzīves jēga. Ja visa tavas
jēga ir bijusi tikai tas otrs cilvēks, kuram esi pieķēries, ja nav Dievs, kā
atskaites punkts manā dzīvē tad tās attiecības ir bijušas tikai cilvēciskā
līmenī, bez dziļāka satura un jēgas. Taču mēs nevaram Dieva vietā likt kādu
radību uz šīs zemes, jo ir tikai viena persona – Jēzus Kristus –, ar kuru
jāveido garīgas attiecības, kuru pielūdzam, kuram sekojam. Pārējais viss ir tam
pakārtots. Vispirms ir Dievs un tad otrs laulātais draugs un bērns, nevis laulātais
draugs, bērns un tad ceturtajā vai piektajā vietā Dieviņš.
Ir jāizsēro psiholoģiski, bet sērošanā jāatstāj
vieta Dievam, kurš ir Alfa un Omega. Ticīgs cilvēks apzinās, pat ja viņam ir
emocionāli smagi, ja viņš raud, jūtas atstāts, zeme zem kājām grīļojas, tomēr
apzinās, ka ir kāds, no kura viņš nāk un pie kura dodas. Šādā situācija ir
svarīgs otra cilvēka atbalsts, stiprinājums, un labi, ja šāds cilvēks ir ticīgs,
no draudzes, jo tad ir vieglāk, jo abiem ir viena vērtību sistēma, atskaites
punkts – Dievs. Un viņam vienmēr ir iespēja aiziet uz baznīcu un sēras izlikt
altāra priekšā, Jēzum izraudāties uz pleca. Viņš nav viens. Viņš var arī ar
Dievu pastrīdēties, var Jēzum jautāt, kāpēc tā notika – kāpēc notika tāda
traģēdija, kāpēc nodega māja vai aizgāja bojā tuvs jauns cilvēks. Kāpēc tā
notika, ko Tu ar to domā? Un tas jau ir process, kur ir iesaistītas attiecības
ar Dievu. Tas ir dziļāks process. Emocionālās sēras paliek un tām ir jābūt. Nevajadzētu
ticīgam cilvēkam teikt: Beidz raudāt, tev
taču ir Jēzus! Saņemies, saņemies! Skaiti rožukroni! Tā nē! Izraudi,
izsēro, staigā ar melnu apģērbu, neaiztiec mirušā mantas 40 dienas. Pareizticīgie
uzskata, ka 40 dienas mirušā cilvēka dvēsele staigā pa šo zemi. Manuprāt, tas
ir senais sēru laiks, gudrība neaiztikt mirušā cilvēka mantas, lai dotu izdzīvot
sēras, nevis visu uzreiz notīrīt.
Bieži vien sēras var iezagties par to, ka pirms Covid-19
pandēmijas baznīca bija pilnāka, bet tagad tukšāka. Latgalē esmu redzējis tādas
sēras, ka visi jaunie ir izbraukuši, vecie apmiruši, nav vairs kam pat karogu procesijā
nest. Tāda sēru noskaņa. Kādreiz arī, protams, vilšanās, kad priesteris nedara
tā, kā gribētos, kad, piemēram, tiek nomainīts altāris, svētbilde. Cilvēks tad dzīvo
sērās, ka tā vairs nav, jo bija emocionāli pieķēries. No otras puses baznīcā
tomēr ir šī cerības nots, ka Dievs ir tam visam pāri. Es pat domāju, ka
baznīcai vajadzētu būt vietai, kur cilvēks var izdzīvot sēras ar cerību. Daudzos gadījumos šāda pieķeršanās draudzē var līdzināties elkdievībai,
kad Dieva vietā esmu ielicis garīdznieku vai draudzes iekārtojumu, vai kaut vai
pārpildītu baznīcu. Man ir bijis elks, ka īsta, stipra draudze ir tad, kad tā ir
pilna līdz malām. Bet ja esmu dziļāk ticībā, tad apzinos, ka arī 3-4 cilvēki ir
baznīca. Atkal jautājums, kam es ticu, uz ko balstu savu cerību. Šādas sēras
izriet no tā, ka savu ticību esmu balstījis šādos
priekštatos. Vai uz dievnamu eju, lai redzētu uzvarošu un augošu draudzi, vai
esmu gatavs iet arīuz draudzi, ja tā kļūst tukšāka un šķietami “vājāka”?
Man ļoti palīdzēja tas, ka man kā jaunam Ogres
draudzes vikāram Lieldienās dievkalpojumu vajadzēja svinēt Mazozolu pagasta
pārvaldē sekretāres kabinetā uz galda, kur piedalījās divi cilvēki. Un tas man
bija vissvinīgākais Lieldienu dievkalpojums. Vai arī trīs studijās Ļubļinā pavadītie
gadi, kad Svēto Misi svinēju mazā semināra kapelā, kas bija paredzēta
profesoriem un kur nebija neviena cilvēka. Pēc visiem Rīgas Sv. Jēkaba
katedrāles pūļiem tas ļāva saprast, kas ir manas kalpošanas un ticības pamatā, ka es varu mierīgi
dzīvot bez draudzes locekļiem un būt ticīgs, kalpot kā priesteris. Dažreiz ir
vērts, ka draudzēm ir kādi satricinājumi, pārceļ mīļoto priesteri, par kuru
visi sēro, bet tas atklāj, ka varbūt akcenti nav bijuši pareizi.
Gavēņa
laikā Baznīca mudina apcerēt Kristus Krustaceļu. Kāpēc vajadzīgs kaut kas tik
sērīgs?
Es domāju, ka Krustaceļa apcere ir nepieciešama, lai
mēs ieietu kristīgās dzīves un apziņas realitātē. Tas nav tik daudz saistīts ar
sērām, cik ar to, lai mēs iepazītu Jēzu un izdzīvotu
Viņa dzīvi visā tās pilnībā un autentiskumā.
Šādi Baznīca akceptē, ka Jēzus ir gājis ciešanu ceļu. Krustaceļa apceres mērķis
nav modināt reliģiskas raudu jūtas vai ieraudināt, bet gan nākamajām paaudzēm
atgādināt, ka tāds fakts ir noticis. Ja mēs neapcerētu Kristus ciešanas, tad
cilvēkiem liktos, ka tā ir tāda ļoti tāla vēsturiska lieta, kurai ar šodienu
nav nekāda sakara. Liturģijas mērķis vispār ir aktualizēt senos notikumus ar
domu, ka caur šo aktualizāciju (anamnesis)
tie kļūst klātesoši. Krustaceļā mēs ne tikai apceram vēsturisku notikumu,
apraudam, kā tas kādreiz ir bijis, bet caur dziedājumiem, meditācijām tiekam
ievesti notikumu epicentrā tā, it kā tie notiktu šodien.
Lai mēs nedzīvotu ilūzijās. Lai kristīgā ticība
nekļūtu iluzora. Jo vienmēr pastāv risks, ka konkrētais gadsimts uzspiedīs savu
nospiedumu un kristīgā ticība tiks aizvirzīta no tās būtības. Ka kristīgo dzīvi
uztversim tika kā tādu “laimes kultu” vai “labklājības Evaņģēliju”, kur nav
vietas neveiksmēm un slimībam. Ka Dievs ir tikai tas, kurš dod, bet nekādā
gadījumā nevar mums dot kādas nelaimes vai bēdas.
Tāpēc, ka pēc Krustaceļa seko augšāmcelšanās. Taču,
ja es neapceru Kristus ciešanas, tad man var šķist, ka Jēzus nāve ir fiktīva
vai Viņš bija tikai aizmidzis, kā to uzskata musulmaņi vai liberālie teologi,
kas apgalvo, ka Jēzus tā pa īstam nemaz necieta vai ka Viņš kā Dievs tikai
tēloja šīs ciešanas un nāvi. Mēs esam inkarnatīva reliģija, tāpēc veidojam
betlēmītes un darām citas lietas, lai parādītu, ka neesam tikai filozofiska
mācība, ka Kristus iemiesojās šajā brīdī. Mums Baznīcā varbūt problēma ir tas,
ka pārāk maz apceram Lieldienu notikumus. Kristus ciešanas ir tik ļoti
uzsvērtas, ka aizēno to prieku, kas nāk pēc augšāmcelšanās. Tāpēc Lieldienu
laikā būtu nepieciešams iziet Gaismas ceļu,kura apceram Jēzus dzīvi pēc
Augšāmcelšanās līdz Vasarsvētkiem.
Tāpēc, ka mēs iestrēguši viduslaikā “pasionismā”.
Toreiz Kristus ciešanu stāsta akcentēšanai bija savi iemesli, jo daudzi tolaik domāja
(īpaši Jansenisma iespaidā), ka debesīs nonāks tikai daži izredzētie, tāpēc pastiprināti
jāapcer Kristus ciešanas. Varbūt tad Dievs apžēlosies. Taču par maz ir izcelts
Lieldienu un Vasarsvētku aspekts. Tāpēc, ja līdzsvaroti izdzīvo gan gavēņa
laiku, gan Lieldienu un Vasarsvētku laiku, tad tas izveido kopumu: Kristus nāve
un augšāmcelšanās, nevis tikai Kristus nāve un ciešanas. Ceru, ka ar laiku tas
līdzsvarosies. Šobrīd arī gavēņa laika dziesmas ir daudz skaistākas nekā
Lieldienu laika dziesmas, kuras tā īsti neviens pat nezina. Bet harizmātiskā
atjaunotne izplešas, arī Baznīcā. Un skaidrs, ka Baznīca nākotnē būs tikai
harizmātiskā Baznīca, jo bez dziļām un personiskām attiecībām ar Jēzu nav iespējama
dzīva un noturīga ticība.
Harizmātiskā atjaunotne ir katoļi, kas ir atdzimuši
no augšienes, kas ir pieņēmuši Kristu par savu Kungu un Glābēju un ir
piedzīvojuši personiskas attiecības ar Jēzu. Tas nav jāsaprot tādā klasiskā
nozīmē, ka tev ir jābūt kādā harizmātiskā kopienā, bet gan atdzimis ir tas
kristietis, kuram ir izveidojušās personiskas attiecības ar Kungu. Un šāds
kristietis neskries uz baznīcu tikai tāpēc, lai nosvētītu Lieldienu olas vai
maltīti, bet arī pēc Lieldienām gavilēs par Jēzus augšāmcelšanos un intensīvi
gaidīs Svēto Garu. Jo viņš ir saņēmis no Svētā Gara dāvanas, saprot, ka Svētais
Gars viņu iedvesmo, ir atklājis, ka Svētais Gars ir reāla trešā Trīsvienības
persona, kas viņu uztur.
Otro gadu rīkoju nakts Krustaceļu. Ideja nāk no
Polijas, kur jau divdesmit gadus notiek Ekstremālais Krustaceļš (Ekstremalna Droga Krzyżowa). Tur tas ir
ļoti populārs, tiesa, poļi ir drastiskāki, viņi iet 100 km diennaktī. Mums ir
20 km, vakars un nakts sākums. Pagājušajā gadā pēdējā komanda atnāca plkst. 3.
Ir 14 kontrolpunkti jeb stacijas un katrā no tām dalībniekus sagaidīs dažādu kristīgo
draudžu pārstāvji – katoļi, luterāņi un baptisti. Pirms gada mums aktīvi
palīdzēja baptisti, šogad ļoti iesaistījušies luterāņi. Katrā stacijā būs
sagatavots kāds uzdevums, apcere. Tāds kerigmātiski harizmātisks krustaceļš.
Var, jo ceļš nav ar lampiņām izgaismots. Ir karte un topogrāfiski punkti, kas
jāatrod. Var iet, skriet, iet lēnām.
Nakts Krustaceļa mērķis ir parādīt, ka Baznīcas tradicionālās
formas var izdzīvot arī mūsdienīgā veidā. Jo tradicionālie Ekumeniskie Krustaceļi,
kas parasti notiek pilsētās, ir ļoti labi, taču var būt arī garlaicīgi, jo
apceres ir garas un iešana statiska. Jaunietim patīk, ka ir tumsa, lukturītis,
meklēšana, tas padara procesu aizraujošāku. Vismaz no punkta uz punktu
nonākšana ir interesantāka un tad var izturēt arī meditāciju.
Kad Dievs skumju stāvokli pārvērš par svētību
Garīgā dzīve palīdz redzēt mērķi, uz kuru ejam – tā
ir mūžīgā dzīve. Un šis mērķis, attiecības ar Jēzu palīdz nepalikt sēru
destruktīvajā stāvoklī, t.i. tad sēras nav destruktīvas, bet iegūst jaunu jēgu.
Apustulis Pāvils saka – ir pasaulīgas skumjas un garīgas skumjas, un ir
pasaulīgi prieki un garīgi prieki. Dažreiz sēras var kļūt pasaulīgas, tad tās
ved uz iznīcību, savukārt garīgas skumjas ved uz atgriešanos. Cilvēks sēro un
meklē Dievu. Daudzi pēc tuvinieku aiziešanas nāk uz baznīcu un lūdz pēc
palīdzības. Daudzus, runājot apustuļa Pāvila terminoloģijā, šis pasaulīgo
skumju brīdis aizved uz garīgu prieku. Daudzos gadījumos kaut kādu lietu
zaudēšana cilvēkam atver acis. Kamēr cilvēkam nav kaut kas atņemts, viņam
liekas, ka viņš ir visvarens kā Dievs. Tādā veidā Dievs šo skumju stāvokli
pārvērš par svētību. Daudzi ir liecinājuši, ka ir Dievu atraduši tieši šādā
brīdī.
Priesteris Ilmārs Tolstovs
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru