Salaspils katoļu draudzes sludinājumi 9.novembrī

11.novembrī 18.30 aizlūguma svētā Mise par karavīriem, kas atdevuši savas dzīvības par Latviju.

18.novembrī 18.30 – aizlūguma svētā Mise par Latviju.

Var pieteikties paņemt uz mājām Pompejas Dievmātes oriģinālās gleznas kopiju no 2026.gada 7.janvāra uz vienu mēnesi.

Baznīca visu dienu ir atvērta. Izmantosim laiku privātām lūgšanām. Arī darbadienās notiek dievkalpojumi.

Lūgums lasīt Katoļu Kalendāru, Katoļu Baznīcas Vēstnesi un citu reliģisko literatūru. Svarīga arī abonēšana.

Turpinās dievnama torņa atjaunošanas darbi. Šobrīd esam uzsākuši stāvlaukuma projektēšanu. Paldies visiem, kas atbalsta mūsu draudzi.

Informācija par draudzi ir atrodama www.salaspilsdraudze.lv

Prāvests

Mana vai tava draudze?

Aizvien vairāk nākas satikt katoļus, kas nevēlas sevi identificēt ar konkrētu draudzi, kā kopienu. Viņi vai nu seko kādam savam priesterim, kā "guru", vai nu arī draudzē ierodas, lai saņemtu kādu reliģisku "pakalpojumu" - kristības, iesvētības (Pirmo Svēto Komūniju), laulību, apbedīšanu. Par to liecina cilvēku jautājums - cik par to būs jāmaksā? Es nezinu, ko atbildēt, jo mēs draudzē netirgojam pakalpojumus. Ja cilvēks ir draudzē ar visu sirdi un dvēseli, kalpo ar regulāru ziedojumu svētdienas kolektē, vai pārskaitot uz konta, ja kalpo dievnamā, to mazgājot, remontējot, vadot Alfa kursu vai citas garīgas aktivitātes, tad nekas nav jāmaksā. Jo Jēzus Kristus jau visu ir samaksājis! Ogres un Salaspils katoļu draudzes nav manas draudzes. Tās nepieder man. Un arī es tās neremontēju un īsti pat nevadu. Šo draudžu īstais saimnieks ir Jēzus Kristus, bet bīskapi, priesteri un mēs visi viņam kalpojam. Līdz ar to mēs katrs esam līdzatbildīgs par savai dzīvesvietai tuvākās draudzes attīstību un izaugsmi. Tā nav tikai priestera vai kādas šauras ticīgo grupas lieta. Priesterim nav jāatbild un jārūpējas par visām lietām. Tā ir arī mana lieta. Es arī esmu draudze. Lai mums visiem pieaug kopīgā apziņa par Baznīcu, kas ir ne tikai Kristus Mistiskā Miesa un Līgava, bet arī Dieva tauta (Vatikāna II koncils) un es esmu šīs Dieva tautas loceklis.


2.novembris - Visu ticīgo mirušo piemiņas diena

 


1. novembris - Visu svēto diena

 


Kāpēc bērniem ir jāmāca par reliģiju?


Kāpēc bērniem ir vajadzīga reliģijas mācība skolā?
LTV.lv ilgus gadus tiek organizēts brīnišķīgs raidījums - konkurss skolu jauniešiem "Gudrs, vēl gudrāks". 10.oktobrī šajā raidījumā piedalījās arī jauniete no Salaspils pamatskolas. Par to esmu ļoti lepns :) Tomēr raidījuma laikā tika uzdots jautājums, kā sauc tagadējo Romas pāvestu. Neviens!!! Neviens no šī pusfināla jauniešiem nespēja to nosaukt. Par ko tas liecina? Mums aug jauna paaudze, kas reliģiskajos un ticības jautājumos ir pilnīgi analfabēti. Jau iepriekš norādīju, ka man daudzās skolās nav iespēja uzrunāt jauniešus ir liegta! Nedod, Dievs, kāds no vecākiem pasūdzēsies skolu inspekcijai vai kādam raidījumam. Sensācija būs uzreiz! Varbūt tomēr ir vērts jauniešus izglītot arī jautājumos par reliģiju? Salaspils iedzīvotāji Salaspils novada pašvaldība Salaspils Kultūra Katolis.lv Katolis Jauniešiem Salaspils Romas katoļu draudze

Lūgšanas sargeņģelim!

 Dieva sargeņģeli, mans aizstāvi,

Tu vienmēr esi man līdzās.

No rīta, vakarā, dienā un naktī,

Nāc vienmēr man palīgā.

Sargā manu dvēseli un miesu,

Aizved mani uz mūžīgo dzīvi. Amen

                             

Dieva sargeņģeli, mans aizstāvi,

Tu vienmēr esi man līdzās.

No rīta, vakarā, dienā un naktī,

Rādi savu varu un spēku.

Sargā manu dvēseli un miesu

Un no grēka vienmēr glāb.

Stiprini mani manos darbos,

Pazemīgi lūdzu tev!


(Mans brīvs tulkojums no poļu valodas)

Ogres novada dome nevēlas kapelāna klātbūtni slimnīcā

Jau daudzās Latvijas slimnīcās ļoti veiksmīgi darbojas kapelāni, kas apvienoti kapelānu dienestā, veic slimnieku garīgo, psihoemocionālo aprūpi un nodrošina saikni, starp slimnīcu un dažādu konfesiju garīdzniekiem. Tā tas ir daudzās vietās Latvijā, tikai ne Ogres slimnīcā. Lai šo situāciju mainītu, nosūtīju vēstuli Ogres novada domei, ar lūgumu, izveidot kapelana štata vietu Ogres slimnīcā. 

Ogres novada domei

Ogres svētā Meinarda
Romas katoļu draudzes,
prāvesta Ilmāra Tolstova,

iesniegums

Saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 3.panta 5 paragrāfu, kurā ir noteikts, ka “pacientam un viņa tuviniekiem ir tiesības saņemt garīgo aprūpi, kuru saskaņā ar kapelānu dienestu un reliģisko organizāciju darbību regulējošiem normatīvajiem aktiem sniedz ārstniecības iestādes kapelāns”, lūdzu Ogres svētā Meinarda Romas katoļu draudzei sniegt šādu informāciju:

1. Vai Ogres rajona slimnīcā ir pieejams kapelāns un vai slimnīcā ir izbūvēta kapela, kurā dažādu konfesiju garīdznieki varētu veikt garīgo aprūpi?

2. Ja Ogres rajona slimnīcā nav kapelāns un kapela, vai tuvākā paredzamā nākotnē ir plānots izveidot kapelāna štata vietu Ogres rajona slimnīcā un izbūvēt kapelu?

Jau iepriekš pateicos par atbildēm un ceru uz turpmāku sadarbību.

26.06.2025

2025.gada 29.jūlijā dome atbildēja:

Ogres Svētā Meinarda Romas katoļu draudzes
prāvestam Ilmāram Tolstovam

Ogres novada pašvaldībā 2025. gada 26. jūnijā saņemts Ogres svētā Meinarda Romas katoļu draudzes prāvesta Ilmāra Tolstova iesniegums (pašvaldībā reģistrēts ar Nr. 2-4.1/3512), kurā lūgts sniegt informāciju par kapelas un kapelānu darbību Ogres rajona slimnīcā.

Informējam, ka SIA “Ogres rajona slimnīca” ir kapitālsabiedrība, kur visas kapitāla daļas (100%) pieder Ogres novada pašvaldībai. Atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā noteiktajam, ja pašvaldības kapitāla daļu turētājs ir pašvaldība, šajā likumā paredzētos kapitāla daļu turētāja lēmumus pieņem pašvaldības izpilddirektors.

Atbildot uz iesniegumā uzdotajiem jautājumiem, Ogres novada pašvaldība informē, ka SIA “Ogres rajona slimnīca” ēkā, kas atrodas Turkalnes ielā 15, Ogrē, ir izbūvēta kapela, kuru pēc nepieciešamības var izmantot dažādu konfesiju garīdznieki, kā arī pacienti un viņu tuvinieki. Ņemot vērā minēto, SIA “Ogres rajona slimnīca” šobrīd nav izveidota atsevišķa kapelāna štata vieta un pagaidām arī nav plānots tādu veidot.

Ogres novada pašvaldība un SIA “Ogres rajona slimnīca” ir atvērta sadarbībai ar dažādu konfesiju pārstāvjiem garīgās aprūpes īstenošanā, izmantojot slimnīcas ēkā izveidoto kapelu.

Izpilddirektors
Pēteris Špakovskis

Ko katolim darīt Jāņos?

Sprediķis "Mieram Tuvu", 24.jūnijam (2014.gads):

Lai ir slavēts Jēzus Kristus!

Katru gadu mūsu tautas nacionālos svētkus, kuros ir divas brīvdienas, kristieši gaida ar dažādām izjūtām. Pēdējos gados, vērojot fundamentālistisku un fanātisku kristiešu aktivitātes, sabiedrībā ir radies priekšstats, ka Jāņi ir pilnībā pagāniski svētki un mums, dedzīgajiem kristiešiem vajag no tiem distancēties. Tomēr vai tas tā patiešām ir un ko darīt kristietim Jāņos, par to šodien pārdomāsim, balstoties uz Dieva Atklāsmes patiesībām.

Dievs radīja pasauli un radīja to skaistu, harmonisku un savā veidā radība nes sevī netiešu atblāzmu no Radītaja skaistuma. Pat ja pasaulē ienāca grēks, tomēr Dieva radīšanas darbu tas pilnībā sabojāt, iznīcināt nespēja. Šo Dieva radīšanas darbu var saukt par „sagatavošanu” tai Atklāsmei, kas savā kulminācijā īstenosies Jēzū Kristū. Arī pēc radīšanas mēs redzam, ka daudzām tautām un ciltīm, savā pirmatnējā veidolā ir kāda reliģija vai kults, caur kuru šī tauta vai cilts, dabiskā veidā mēģināja izskaidrot dabā un pasaulē esošas parādības. Šie cilvēki, nepazīstot patieso un vienīgo Dievu, mēģināja To meklēt ar dabiskā prāta un savu cilvēcisko spēju palīdzību. Dievs, noslēpumainā veidā vada šos procesus, esot tam visam klātesošs. Svētais Justīns, III gadsimtā runāja par „Vārda, jeb Logosa sēklām”, ko Dievs sēj arī starp pagāniem. Arī visos pagānu kultos, reliģiskajās sistēmās, arī filozofijās un mācībās varam atrast kādu „Noslēpumaino”, Kuru šie cilvēki nepazīst, bet, sekojot savai intuīcijai, sirdsapziņas balsij un Dieva pamudinājumam – meklē. Līdz ar to, Katoliskā Baznīca, sekojot svētajā apustuļa Pāvila uzrunai Atēnu Areopāgā (Apd 17,22-23) uzsver, ka „Svētais Gars visiem dāvā iespēju vienoties ar Lieldienu noslēpumu Dievam vien zināmā veidā.” (Vatikāna II koncils, Gaudium et spes,22)

Šodienas galvenais varonis - Jānis Kristītājs ir vēstnesis, kas sludina Jēzu Kristu. Bet visa radība, daba, arī tautas tradīcijas, ir kā sava veida „priekšatklāsme” Kristum. (Gaudium et spes, 58) Uzlūkojot radības skaistumu, dabas krāšņumu mēs varam apbrīnot Radītāju – Dievu. Pravietis Isajs saka: „Tajās dienās man atklājās Kunga vārds: “Pirms Es tevi izveidoju mātes miesās, Es tevi pazinu, un, pirms tu nāci pasaulē, Es tevi svētīju un izredzēju par pravieti tautām.”” Dievs pakāpeniski gatavoja visu pasauli savai galīgajai un universālajai Atklāsmei Jēzū Kristū. Bet pirms tam un arī pēc tam Dievs vada, uzrunā un darbojas dažādos veidos, ko mēs bieži vien nesaprotam.

Vēl ir viens svarīgs aspekts. Katoliskajā Baznīcā, pateicoties Baznīcas Tēviem, īpaši svētajam moceklim Justīnam valda uzskats, ka elkdievība, māņticība un maģija ir kategoriski jāatmet un tā kristietim ir smags grēks. Tomēr pagāniskās filozofijas, kultūras un mākslas sasniegumos ir atrodamas daudz vērtīgas lietas, jo caur šīm vērtībām cilvēki centās meklēt Dievu un izteikt Dieva radīto lietu skaistumu un gudrību. Līdz ar to, īpaši pēc pirmo gadsimtu kristoloģiskajiem strīdiem par Jēzus dievišķību un cilvēcību, pēc Efezas un Nīkajas II konciliem, pēc ikonu grautiņiem, tika precizēta dievišķības un cilvēcības dimensija Baznīcā. Baznīca apzinās, ka tai ir uzticēta augstākā Atklāsme, kāda ir iespējama šeit uz zemes – Jēzus Kristus Atklāsme, bet no otras puses, tā apzinās, ka šo Atklāsmi ir nepieciešams izteikt cilvēkiem saprotamā valodā – gan rakstītā – Bībelē, gan nerakstītā – Tradīcijā. Jo visos laikos, kamēr vien pastāv kristietība bija un ir sadursme starp cilvēciskumu un dievišķīgumu gan pasaulē, gan Baznīcā. Atbildi šai problēmai mēs varam meklēt un atrast Jēzū Kristū. Dievs pieņēma cilvēcisko dabu, lai visu, kas ir cilvēcisks, nevis iznīcinātu, bet paaugstinātu un atgrieztu tam sākotnējo vērtību. Sākoties reformācijai, viss cilvēciskais tika nosodīts un tika uzskatīts, ka cilvēciskais ir konkurents garīgajam, dievišķajam. Sākās pārmetumi Baznīcai, ka viņa speciāli savus svētkus ielika pagānu tautu saulgriežu svinībās, ka piesavinājās daudz ko no Romas pagānu kultiem un filozofijas, ka tai ir pārāk grezni un cilvēciski rituāli, tika atmesta Tradīcija, u.t.t. Tomēr Katoliskā Baznīca nebaidās no cilvēciskuma, jo Dievs kļuva cilvēks. Pati Baznīca, kas ir Kristus Miesa, neredzamās žēlastības dod zem redzamām zīmēm. Mūsdienu teologi pašu Baznīcu nosauca par „Sakramentu” un daži pat gāja vēl tālāk, uzskatot, ka arī visa pasaule, radība, kultūras ir kā redzama zīme, neredzamajai Dieva darbībai. Arī apustulis Pēteris pirmajā vēstulē uzsver, ka „pestīšanu meklēja un pētīja pravieši, kuri sludināja jums nolemto žēlastību. Viņi centās izzināt, uz kuru brīdi un uz kādu laiku norādīja viņos esošais Kristus Gars, kas iepriekš paredzēja Kristus ciešanas un tām sekojošo godību.” Un pravietis Isajs, jau Gara acīm skatot Pestītāju iesaucās: „Es tevi iecelšu par gaismu pagānu tautām, lai mana pestīšana sniegtos līdz pat zemes robežām.”

Nu bet ko tad katolim darīt Jāņos? Jāņu svinības pieder pie latviešu tautas senas kultūras tradīcijas. Tās mums ir jāciena un jākopj. Mēs kā kristieši, protams nevaram piedalīties un akceptēt elkdievības, māņticības, maģijas un citas formas, kuras ir pretrunā mūsu ticībai. Mēs nevaram šos svētku stādīt augstāk par mūsu ticību. Tomēr, apzinoties, ka caur tautasdziesmām, dejām un kopīgu svinēšanu, cilvēki meklē Dievu, varam ar savu klātbūtni liecināt, ka no vienas puses esam piederīgi savai konkrētai tautai, ar savām tradīcijām, parašām un kultūru. Bet no otras puses, mēs esam Debesu Valstības „pilsoņi”, kuriem Dievs ir atklājis daudz, daudz vairāk. To, ko „acs nav redzējusi un auss nav dzirdējusi un kas neviena cilvēka sirdī nav nācis, to Dievs ir sagatavojis tiem, kas Viņu mīl.” (1 Kor 2,9) Vēl arī jāsaka, ka daudzi tautas tradīciju un reliģiju pētnieki ir atklājuši, ka Jāņu svinībās, gadsimtu gaitā ir savijušās gan tautiskās, gan kristīgās vērtības. Mūsu, kristiešu uzdevums, pašiem paliekot dedzīgiem ticīgajiem, gudri un ar mīlestību atsijāt graudus no pelavām un ar savu klātbūtni un liecību šos svētkus padarīt labākus, cilvēciskākus, un reizē arī kristīgākus.

Laulība, kuras zari tiecas debesīs!

Kāda ir Romas Katoliskās Baznīcas mācība par laulību? Īsi!

Svētie Raksti apliecina, ka vīrietis un sieviete ir radīti viens otram: "Nav labi cilvēkam būt vienam." (Rad 2, 18) Pēc grēkā krišanas laulība palīdz pārvarēt noslēgšanos sevī, egoismu, savas baudas meklēšanu, kā arī veicina savstarpējo atvērtību, izpalīdzību un pašatdevi. Laulības pamatā ir mīlestība. Laulības pamatā ir divi aspekti:

a) divu cilvēku vienība;
b) dzīvības tālāknodošana.

Apustulis Pāvils uz to norāda, sacīdams: "Vīri, mīliet sievas, tāpat kā arī Kristus mīlēja Baznīcu un pats sevi atdeva par viņu, lai viņu darītu svētu" ( Ef 5, 25-26), uzreiz piebilzdams: “Tāpēc cilvēks atstās tēvu un māti un pievienosies savai sievai, un abi būs viena miesa. Šis noslēpums ir liels; bet es to saku attiecībā uz Kristu un Baznīcu!” ( Ef 5, 31-32)

Kā notiek laulības svinēšana?

Romas katoļu Baznīcas latīņu ritā laulību svinēšana starp diviem ticīgajiem katoļiem parasti (bet ne vienmēr) notiek Svētās Mises laikā, tādēļ ka visi sakramenti ir saistīti ar Kristus Lieldienu noslēpumu. Laulību derību noslēdz vīrs un sieva, kas ir kristīti un brīvi, lai noslēgtu laulību, un kas savu piekrišanu izsaka labprātīgi. "Būt brīvam" nozīmē:

a) neviens nav piespiests. Bērna piedzimšana, vai radinieku spiediens, vai finansiālā ieinteresētība var būt par iemeslu, kas norāda, ka laulātais ir laulību ieņēmis spiediena rezultātā.
b) nepastāv nekādi šķēršļi, raugoties no dabiskā vai Baznīcas likuma viedokļa. Viens no izplatītākajiem šķēršļiem ir iepriekšējā laulība.
c) Laulātajiem ir jābūt atvērtiem uz auglību un jāapliecina, ka viņi vēlas noslēgt šo laulību uz mūžu.

Kāpēc laulāties baznīcā?

Pēdējā laikā nākas sakarties ar cilvēkiem, kuri dzīvo kopā nelaulājušies un pat nedomā to darīt. Ir katoļi, kuri nemaz nezina, ka dzimtsarakstu nodaļā noslēgtā civiltiesiskā savienība Baznīcas izpratnē nav derīgi noslēgta laulība. Katolis, kurš dzīvo kopā ar otru cilvēku, bez derīgi noslēgtas laulības katoļu baznīcā, vai ārpus tās, ar bīskapa speciāli dotu atļauju, dzīvo nāvīgā, smaga grēkā. 

Daudzi man atbild - nu un kas? Atbildu - katolis, kurš dzīvo nāvīgā grēkā, un bez laulības baznīcā, grēksūdzē nevar saņemt grēku piedošanu, jo viens no grēksūdzes svarīgiem aspektiem ir apņemšanās laboties. Ir jāgrib mainīt savu dzīvi, tātad salaulāties baznīcā. Ja tādā stāvoklī atrodoties, netiek saņemta grēku piedošana grēksūdzē, tad nevar iet pie dievgalda un pieņemt svēto Komūniju. Ja nepieņemam svēto Komūniju Svētās Mises laikā, tad nav iespējams pilnvērtīgi dzīvot garīgo dzīvi un arī cilvēks atrodas ļoti bīstamā garīgā stāvoklī. Balstoties uz tradicionālo Katoliskās Baznīcas mācību, tie cilvēki, kuri nomirst nāvīga, smaga grēka stāvoklī, pēc nāves var nokļūt ellē. Mēs, protams, ceram uz Dieva žēlsirdību, ir vēl šķīstītavas iespējamība un Dievs ir tas, kurš velas, lai visi nokļūtu Debesu Valstībā, tomēr ir novērojams, ka daudzi katoļi ļoti vieglprātīgi izturas pret savu garīgo dzīvi un mūžīgās pestīšanas jautājumu. 

Kas tad ir jādara?

Tas, kurš nav kristīts, lai nokristās!

Tas, kurš nav iesvētīts, lai iziet katehēzi, svētdienas skolu un pieņem Pirmo Svēto Komūniju!

Tas, kurš nav salaulāts, lai ar steigu salaulājas baznīcā, izejot atbilstošu sagatavošanos!

Tas, kurš sen nav bijis pie grēksūdzes, lai ar steigu to izdara!

Tikai tā mēs varam būt drošībā, ka esam kopā ar Jēzu!