Sprediķis 15.septembrim no izdevuma "Mieram tuvu"
Situācijas diagnoze.
Dārgie
draugi! Pēdējā laikā esmu ievērojis, ka Latvijas ticīgo cilvēku starpā ir izveidojušās
divas grupas ar dažādiem viedokļiem, jautājumā par Baznīcu, kādai tai ir jābūt.
Viena grupa cilvēku uzskata, ka Baznīca mūsdienās ir pārāk daudz padevusies
sekulāri – liberālajiem strāvojumiem, līdz ar to Baznīca, pēc Vatikāna II
koncila, ir tik ļoti izgājusi pretī mūsdienu pasaulei, ka ir sākusi izšķīst pasaulē
un zaudējusi spēju būt par pasaules gaismu un zemes sāli. Šīs grupas cilvēki līdz
galam pat neatzīst pāvesta Franciska autoritāti, sēj apjukumu ticīgo starpā,
uzsverot viena vai otra, dažādu valstu Katoliskās Baznīcas bīskapu, liberālos
izteikumus un uzskata, ka Baznīca pirms Vatikāna II koncila drosmīgi un
bezbailīgi norādīja pasaule par grēku un morāliskajām normām. Šie cilvēki aizstāv
tādu Baznīcu, kura ir triumfējoša un varena, kura it kā no augšas visiem visu
skaidri pasaka un nekad nekļūdās un tā ir absolūti nemainīga savās ārējās
formās. Šādi cilvēki mūsdienās dzīvo sava veida “garīgajā nostaļģijā” par
senajiem un labajiem laikiem, kad Baznīcai bija zināma veida vara, autoritāte
un ietekme sabiedrībā.
Otrā
grupa atkal uzskata, ka Baznīca ir pārāk konservatīva, ieslēgusies sevī,
“atpakaļrāpulīga”, aizvērta un neiet līdzi “laikmeta garam”. Šīs grupas cilvēki
bieži atsaucas uz Jēzus žēlsirdību un mīlestību, un nevēlas pieņemt Baznīcas
sludināto vēsti, kas skar ticības un tikumības, jeb morāles normas. Viņi
uzsver, ka Jēzus sludināja mīlestības Valstību, neuzspiežot cilvēkiem nekādas
morāliskās normas. Šīs grupas cilvēki labprāt izrevidētu Bībeli, izņemot no tās
visas tās daļas, kuras neatbilst mūsdienu “modernā un progresīvā” cilvēka dzīvesveidam.
Šīs grupas cilvēki vēlas sava veida “izlases kristietību”, jeb “kristietības
izstrādājumu”.
Bet kā ir patiesībā? Kādai ir jābūt Baznīcai mūsdienās?
Kādu ceļu iet?
Kardināls
Jozefs Racingers (pāvests Benedikts XVI) savā laikā uzsvēra, ka Baznīcu nevar
uzskatīt par gatavu, līdz galam izveidotu realitāti, kura uz visiem laikiem ir
nodefinēta un nemainīga. Baznīca nemitīgi atrodas ceļā, tai ir jāmeklē veidi un
līdzekļi pie katra laikmeta cilvēku sirdīm, lai atklātu tiem Augšāmcēlušos
Kungu (Opera omnia, VII/1). Vatikāna II koncilā, kurš notika pirms vairāk kā 50
gadiem, viens no svarīgākajiem jautājumiem bija – kā saskaņot Dieva dotās
patiesības un dogmas, kuras ir nemainīgas un kuras Baznīca nedrīkst manīt, ar mainīgajiem
vēsturiskajiem apstākļiem, kādos atrodas Baznīca. Vai mainoties vēsturiskajiem
apstākļiem un laikmetiem ir jāmaina arī dogmatiskās un nemainīgās patiesības?
Pāvests
Francisks savā dokumentā Evaņģēlija
prieks uzsver, ka “[ja Baznīcas] sludinātais vairs patiesībā nebūs
Evaņģēlijs, bet kādi doktrinālie vai morālie akcenti, ko nosaka noteiktas
ideoloģiskās izvēles, tad vēsts riskēs pazaudēt svaigumu un “Evaņģēlija smaržu”
(EG 39). “Tāpēc, nemazinot evaņģēliskā ideāla vērtību, ar žēlsirdību un
pacietību jāpavada cilvēki visos to iespējamos izaugsmes posmos” (EG44).
Vecajā
Derībā tauta nemitīgi grēkoja, bet Dievs pacietīgi un ar žēlsirdību to aicināja
uz atgriešanos. Apustulis Pāvils, sākotnēji bija Sauls, kurš vajāja Baznīcu,
bet vēlāk kļuva par vienu no ietekmīgākajiem Evaņģēlija sludinātājiem. Stefans
un kristieši, kurus viņš vajāja, tā vietā lai nosodītu, lūdzās par viņu un
piedzīvoja agrākā vajātāja atgriešanos.
Pārāk
ilgi Baznīca ir bijusi kā vecākais Dēls, kurš ar skaudību noraugās uz Tēva,
viņaprāt, pārlieku lielo žēlsirdību. Konservatīvās grupas pārstāvji pārmet
Baznīcai, ka viņa pārlieku viegli piedod un par maz uzsver Dieva taisnīgumu un stingrību.
Viņi labprāt atjaunotu Syllabus, jeb
aizliegto grāmatu indeksu un ar jaunu sparu apkarotu visus, kuri domā citādāk.
Savukārt
liberālās grupas pārstāvji nemaz nevēlās pazudušā dēla atgriešanos. Viņi
uzskata, ka cūkām domātais ēdiens ir labs un pazudušais dēls nekur nav pazudis,
bet beidzot ir ieguvis brīvību, autonomiju no tēva. Un vispār – priekš kam tas
tēvs ir vajadzīgs. Dzīvo, baudi un priecājies. Šīs grupas pārstāvji vēlas
nolaupīt gan pazudušā dēla iespēju ēst kaut ko vērtīgāku un dzīvē sasniegt kaut
ko vairāk, gan arī nevēlas lai tēvs piedzīvo pazudušā dēla atgriešanos. Viņi neredz,
vai negrib redzēt Žēlsirdīgā Tēva rokas Baznīcā, kad ikvienam, kurš steidzas
pie grēksūdzes un savus grēkus nožēlo, tiek piedots. Šīs grupas pārstāvji grēku
vairs nesauc par grēku un ļauno sauc par labo. Pilnīgs sajukums.
Kā rīkoties mums?
Vatikāna
II koncils visai Baznīcai parāda vidusceļu: mīlēt grēcinieku, nemīlot grēku. Vēsturiskie
apstākļi, kuriem Baznīca piemērojas, nemaina Labo Vēsti, Dievišķo Atklāsmi,
kuru Jēzus Baznīcai ir uzticējis sargāt un sludināt to nākamajām paaudzēm. Ļausim
Jēzum Savā, tas ir Viņa Baznīcā, ar prieku nest uz saviem pleciem pazudušo avi
un nebaidīsimies par to, ka Baznīca vēlas vēl plašāk atvērt savas durvis
ikvienam, kurš vēlas pa tām ieiet. Ne jau mēs cilvēki, pat ne garīdznieki esam
tie, kas sargājam ticības patiesības vai nodrošinām šo patiesību “aizsardzību”.
Dievs ir devis apsolījumu, ka elles vārti neuzvarēs Baznīcu un Svētais Gars nodrošina
to, ka Baznīca, izejot cauri dažādiem vēstures līkločiem ir spējusi saglabāt un
tālāknodot to mantojumu, kuru Jēzus Kristus ir uzticējis savai Baznīcai.
Pāvests Francisks uzsver: “Baznīca ir aicināta vienmēr būt atvērtam Tēva namam”
(EG 47). Lai Dievs mums palīdz neiekrist vienā vai otrā galējībā, bet, kopībā
ar pāvestu un visu Baznīcu drosmīgi doties uz priekšu, lai meklētu pazudušos visā
pasaulē.