Sākam studēt 3 daļu, kas saucās - Dzīve Kristū. Pirmajā daļā pārdomājām par to, kam mēs ticam (Es ticu), pēc tam par to, kā ticību svinam (sakramenti) un tagad par to, kā šo ticību izdzīvojam ikdienā.
Katru nedēļu būs pieejams viens audio fails, kurā varēs noklausīties vienas katehisma nodaļas skaidrojumu. Lai to saprastu, ir nepieciešams sekot līdzi katehisma tekstam. To var darīt interneta vietnē www.katolis.lv/katehisms. Ja ir kādi jautājumi vai ierosinājumi, lūdzu rakstiet. priesteris.ilmars@gmail.com
Visi ieraksti vienkopus atrodami https://drive.google.com/folderview?id=0B2q4giISr3FFQVJTVFdvV0dkTk0&usp=sharing
http://failiem.lv/down.php?i=gsmfslj&n=katehisms-43.MP3
Lūgums pēc aizlūgšanas!
Dārgie bloga lasītāji!
Pēdējā laikā man tiek iesūtītas dažādas lūgšanu vajadzības. Par tām katru dienu lūdzos vienu rožukroņa noslēpumu un katru dienu pieminu svētās Mises aizlūgšanās. Bet vēlos arī jūs aicināt kopīgi lūgties par šiem nodomiem:
1. Es lūdzu Dievam īpašu palīdzību un vadību savai un savas mātes dzīvei.
līdz pavasarim man jāatrod jauna dzīvesvieta. Īstenībā pats galvenais jau ir, ka gribas būt piepildītai ar Dieva klātbūtni, mieru, skaidrību un vadību visu laiku, atbrīvoties no kritizēšanas, nenovīdības un atriebības īpašībām, un tas ir vissvarīgākais. Vienmēr man ir licies, ka man ir aicinājums uz laulību, bet kaut kā pēdējā brīdī parasti viss ir nobrucis.
2. Lūdzu īsu,sirsnīgu lūgšanu Svētajam Garam man maģistra darba nodomā. Cilvēciski bezcerīga situācija,bet es ticu Dieva spēkam.
3. Intas nodomā.
4. Anetes nodomā, lai atgūtu balsi.
5. Lai Dievs palīdz manam vīram pārvarēt vīriešu vidējā vecuma krīzi.
Lai Dievs atjauno mana vīra mīlošo attieksmi pret sievu.
Pēdējā laikā man tiek iesūtītas dažādas lūgšanu vajadzības. Par tām katru dienu lūdzos vienu rožukroņa noslēpumu un katru dienu pieminu svētās Mises aizlūgšanās. Bet vēlos arī jūs aicināt kopīgi lūgties par šiem nodomiem:
1. Es lūdzu Dievam īpašu palīdzību un vadību savai un savas mātes dzīvei.
līdz pavasarim man jāatrod jauna dzīvesvieta. Īstenībā pats galvenais jau ir, ka gribas būt piepildītai ar Dieva klātbūtni, mieru, skaidrību un vadību visu laiku, atbrīvoties no kritizēšanas, nenovīdības un atriebības īpašībām, un tas ir vissvarīgākais. Vienmēr man ir licies, ka man ir aicinājums uz laulību, bet kaut kā pēdējā brīdī parasti viss ir nobrucis.
2. Lūdzu īsu,sirsnīgu lūgšanu Svētajam Garam man maģistra darba nodomā. Cilvēciski bezcerīga situācija,bet es ticu Dieva spēkam.
3. Intas nodomā.
4. Anetes nodomā, lai atgūtu balsi.
5. Lai Dievs palīdz manam vīram pārvarēt vīriešu vidējā vecuma krīzi.
Lai Dievs atjauno mana vīra mīlošo attieksmi pret sievu.
6. Par manām doktorantūras studijām. Lai lietderīgi izmantoju man Dieva doto laiku.
7. Par Māri,par viņa ticibu un par darbu Mārim,lai viņam ir iztikšana.Arī par Intaru,par viņa ticību un sirdsmieru.
7. Par Māri,par viņa ticibu un par darbu Mārim,lai viņam ir iztikšana.Arī par Intaru,par viņa ticību un sirdsmieru.
Lēmumu pieņemšana Baznīcā
Nevaru nepadalīties ar šodienas dzirdēto konferencē. Uzstājās fundamentālteoloģijas profesors W. Klausnicers no Vācijas, Insbrukas. Visu sīki neatstāstīšu, tomēr viena lieta mani ļoti uzrunāja. Viņš stāstīja, kā tiek pieņemti lēmumi Baznīcā, īpaši koncilos un bīskapu sinodēs. Atšķirībā no pasaulīgās demokrātijas izpratnes, kur bieži vien lai pieņemtu lēmumu nepieciešams vienkāršs balsu vairākums, Baznīcā ir citādāk. Vispirms jau pāvests, kurš pilda apustuļa Pētera pēcteča kalpojumu, ir visas Baznīcas vienotības balsts un garants. Tomēr savu kalpošanu viņš īsteno koleģialitātē ar visu Baznīcu. Un lai šī koleģialitāte varētu izpausties, koncilos un sinodēs, lai pieņemtu kādu lēmumu kad notiek balsošana par kādu dokumentu, tiek gādāts lai lēmumu atbalstītu ja ne 100%, tad tuvu tam bīskapu. Kādēļ? Jo Baznīca, kā Kristus Mistiskā Miesa, Dieva tauta, savu ticību izdzīvo vienotībā. Un ja kāda Baznīcas daļa, kuru reprezentē šo diecēžu, jeb bīskapiju bīskapi nepieņem, vai neizprot, vai pretojas kādai ticības patiesībai, ko atnesa Jēzus un kura konkrētā laika posmā ir jāprecizē, vai jāizsaka ar tā laikmeta izteiksmes līdzekļu palīdzību, tad pāvests šo lietu no jauna aicina pārdomāt, analizēt, diskutēt, līdz kamēr tiek panākta ja ne 100% vienotība, tad tuvu tam.
Jautājumi: kristība, grēksūdze kurlmēmajiem, reinkarnācija, Dieva griba
Sv. Mise Rušonas baznīcā, ceļā uz Aglonu augustā ar Valmieras grupu |
LTJK!
Iedomājos, kāpēc cilvēku var nokristīt jebkurš cits cilvēks, bet ne cilvēks
pats sevi? Ir kāds skaidrojums,kāpēc tā? Paldies.
Kā skaidro Katoļu
enciklopēdija, tad lai kristība būtu derīga, ir svarīgi, lai veicot precīzu
kristības rituālu, uzlejot ūdeni un izsakot vārdus: „(nosauc cilvēka vārdu), es
tevi kristīju Dieva Tēva un Dēla un Svētā Gara vārdā,” caur šo darbību konkrētais
cilvēks tiktu kristībās pārveidots Trīsvienības vārdā. No kristības veicēja
puses tiek pieprasīta intencija, nodoms jeb vēlme dāvāt kristību konkrētam
cilvēkam, jo īstā kristības devēja ir Baznīca, kā Kristus Miesa. Pašam
kristības kandidātam ir jāvēlas kristību pieņemt. Ja tiek kristīts bērns, tad
viņa vārdā šo vēlmi izsaka vecāki un krustvecāki. Līdz ar to, kristību var
dāvāt jebkurš cilvēks, pat ja pats nav kristīts, bet ar noteikumu, ka viņš vēlas
dāvāt šo kristību tādā veidā kā to dod Baznīca. Parastā, ordinārā veidā
kristību dāvā Baznīcas klēra locekļi – bīskapi, priesteri un diakoni, jo
kristībām ir cieša saikne ar iekļaušanu kopienā. Lajs, jeb tas, kurš nav
garīdznieks, kristību var veikt tikai un vienīgi apstākļos, kad garīdznieku
pasaukt nav iespējams un kad cilvēkam draud nāves briesams, bet viņš vēlas
saņemt kristību. Jāatgādina, ka parastā kārtībā pieaugušajam ir nopietni
jāsagatavojas kristībām, lai pēc tam varētu drosmīgi liecināt par Kristu ar
visu savu dzīvi. Tātad, pats cilvēks sevi nevar nokristīt, jo ir nepieciešams
šis kopienas aspekts. Kristīgā ticība nav „individuālistu” ticība, bet ticība,
kuru mēs izdzīvojam kopienā.
Kā
kurlmēmi cilvēki var piedalīties svētajā misē? Un kā viņi var pieiet pie
grēksūdzes?
Šī ir nopietna tēma, un jau ilgāku laiku
man uzdod jautājumu tieši šādi cilvēki, kuri nedzird vai nerunā, bet vēlas
aktīvi iesaistīties Baznīcas liturģijā. Ceru, ka kādreiz mūsu draudzēs būs kādi
aktīvisti, kuri apgūs kurlmēmo valodu un palīdzēs garīdzniekiem, svētās Mises
laikā vismaz sprediķi tulkojot šajā valodā. Runājot par grēksūdzi, tad ir
iespējams, ka cilvēks, grēksūdzes laikā iedod priesterim lapiņu ar saviem
grēkiem un priesteris, izlasot šos grēkus uzraksta gandarījumu un tad dāvā
grēku piedošanu. Jo, pat ja šis cilvēks burtiski nav izsūdzējis grēkus, tomēr
viņam ir tāds nodoms to darīt, un tad, ar šādas lapiņas palīdzību ir iespējams
šo procesu atvieglot. Tomēr šeit ir jāsargā grēksūdzes noslēpums un pašam
cilvēkam šī lapiņa pēc tam ir jāiznīcina. Vēl ir varianti, kad priesteris
norāda uz kādu no 10 Dieva baušļiem, un cilvēks, mājot ar galvu, norāda
pārkāpumu. Kanonisko Tiesību kodekss pieļauj arī tulka starpniecību. Tikai tādā
gadījumā, arī tulku saista grēksūdzes noslēpums. Tātad - grēksūdze ir
iespējama.
Ar interesi lasu Jūsu blogu, arī jautājumu un
atbilžu sadaļu. Priecātos, ja atbildētu arī uz manu jautājumu- zinu, ka katoļu
baznīca neatzīst reinkarnāciju, uzskatot ka cilvēks dzīvo tikai 1 reizi, tomēr
esmu lasījusi par daudziem gadījumiem, kad bērni mazā vecumā
"atceras" konkrētus faktus no savas it kā iepriekšējās dzīves.
Kā to varētu izskaidrot?
Es visu varu tanī, kas mani stiprina! Sprediķis 16.novembrim (www.mieramtuvu.lv)
Latvijas karogs Pasaules Jauniešu Dienās Madridē, Spānijā |
Lasījums no Jēzus Kristus Evaņģēlija,
ko uzrakstījis svētais Matejs (Mt 25, 14-30)Tajā laikā Jēzus pastāstīja mācekļiem šādu līdzību: “Kāds cilvēks aizceļodams sasauca savus kalpus un uzticēja viņiem savu īpašumu. Vienam viņš deva piecus talentus, citam divus, bet citam vienu, katram pēc tā spējām. Un pats aizceļoja. Tas, kas bija saņēmis piecus talentus, tūlīt aizgāja un laida tos apgrozībā, un nopelnīja citus piecus. Tāpat arī tas, kas divus bija saņēmis, nopelnīja divus citus. Bet tas, kas bija saņēmis vienu, aizgāja un, ieracis zemē, noslēpa sava kunga naudu.
Pēc ilgāka laika pārnāca šo kalpu kungs un sāka ar viņiem norēķināties. Tad piegāja klāt tas, kas bija saņēmis piecus talentus, un atnesa citus piecus talentus, sacīdams: “Kungs, tu man iedevi piecus talentus. Lūk, es nopelnīju vēl citus piecus.” Viņa kungs tam sacīja: “Labi, krietnais un uzticīgais kalps! Tu biji uzticīgs mazumā: es tevi iecelšu pār daudzumu. Ieej sava kunga priekā!” Klāt piegāja arī tas, kas divus talentus bija saņēmis, un sacīja: “Kungs, tu man iedevi divus talentus. Lūk, es nopelnīju vēl citus divus!” Kungs sacīja viņam: “Labi, krietnais un uzticīgais kalps, tu biji uzticīgs mazumā: es tevi iecelšu pār daudzumu. Ieej sava kunga priekā!”
Un piegāja klāt arī tas, kas bija saņēmis vienu talentu, un sacīja: “Kungs, es zināju, ka tu esi bargs cilvēks. Tu pļauj tur, kur neesi sējis, un savāc tur, kur neesi kaisījis. Tāpēc es baidīdamies aizgāju un paslēpu savu talentu zemē. Lūk, saņem to, kas ir tavs!”
Kungs atbildot sacīja viņam: “Ļaunais un slinkais kalps! Tu zināji, ka es pļauju, kur neesmu sējis, un savācu, kur neesmu kaisījis? Tad tev vajadzēja manu naudu dot naudas mainītājiem, un es pārnācis saņemtu savu ar augļiem. Tāpēc atņemiet viņam talentu un atdodiet tam, kam ir desmit talentu. Jo katram, kam ir, tam tiks dots, un viņam būs pārpilnība. Bet tam, kam nav, tiks atņemts arī tas, kas viņam ir. Un nederīgo kalpu izmetiet ārā tumsā! Tur būs raudāšana un zobu griešana.” Tie ir Svēto Rakstu vārdi.
ko uzrakstījis svētais Matejs (Mt 25, 14-30)Tajā laikā Jēzus pastāstīja mācekļiem šādu līdzību: “Kāds cilvēks aizceļodams sasauca savus kalpus un uzticēja viņiem savu īpašumu. Vienam viņš deva piecus talentus, citam divus, bet citam vienu, katram pēc tā spējām. Un pats aizceļoja. Tas, kas bija saņēmis piecus talentus, tūlīt aizgāja un laida tos apgrozībā, un nopelnīja citus piecus. Tāpat arī tas, kas divus bija saņēmis, nopelnīja divus citus. Bet tas, kas bija saņēmis vienu, aizgāja un, ieracis zemē, noslēpa sava kunga naudu.
Pēc ilgāka laika pārnāca šo kalpu kungs un sāka ar viņiem norēķināties. Tad piegāja klāt tas, kas bija saņēmis piecus talentus, un atnesa citus piecus talentus, sacīdams: “Kungs, tu man iedevi piecus talentus. Lūk, es nopelnīju vēl citus piecus.” Viņa kungs tam sacīja: “Labi, krietnais un uzticīgais kalps! Tu biji uzticīgs mazumā: es tevi iecelšu pār daudzumu. Ieej sava kunga priekā!” Klāt piegāja arī tas, kas divus talentus bija saņēmis, un sacīja: “Kungs, tu man iedevi divus talentus. Lūk, es nopelnīju vēl citus divus!” Kungs sacīja viņam: “Labi, krietnais un uzticīgais kalps, tu biji uzticīgs mazumā: es tevi iecelšu pār daudzumu. Ieej sava kunga priekā!”
Un piegāja klāt arī tas, kas bija saņēmis vienu talentu, un sacīja: “Kungs, es zināju, ka tu esi bargs cilvēks. Tu pļauj tur, kur neesi sējis, un savāc tur, kur neesi kaisījis. Tāpēc es baidīdamies aizgāju un paslēpu savu talentu zemē. Lūk, saņem to, kas ir tavs!”
Kungs atbildot sacīja viņam: “Ļaunais un slinkais kalps! Tu zināji, ka es pļauju, kur neesmu sējis, un savācu, kur neesmu kaisījis? Tad tev vajadzēja manu naudu dot naudas mainītājiem, un es pārnācis saņemtu savu ar augļiem. Tāpēc atņemiet viņam talentu un atdodiet tam, kam ir desmit talentu. Jo katram, kam ir, tam tiks dots, un viņam būs pārpilnība. Bet tam, kam nav, tiks atņemts arī tas, kas viņam ir. Un nederīgo kalpu izmetiet ārā tumsā! Tur būs raudāšana un zobu griešana.” Tie ir Svēto Rakstu vārdi.
Ir pavisam tuvu 18.novembris, mūsu
tautas nacionālie svētki. Latvijas Republikas proklamēšanas diena. Šajā dienā
esam aicināti atcerēties, ka mēs, kristieši esam divu valstību - Debesu
Valstības un savas tēvijas – Latvijas iemītnieki. Ir pagājuši jau vairāk kā 20
neatkarības gadi, bet vēl joprojām mēs skaudri izjūtam tā laika sekas, kad mūsu
zemi un visu austrumu zemju bloku ietekmēja komunistiskā, respektīvi
marksistiskā bezdievības filozofija. Uz ko tā balstījās? Šī ideoloģija
sludināja, ka Dievs ir tikai paša cilvēka iztēles auglis, novecojusi
buržāziskās šķiras „palieka” un jaunajā komunistiskajā kārtībā nav vairs vietas
indivīdam, kurš nestu sevī Dieva attēlu. Viss, tai skaitā cilvēks ir nejaušas
evolūcijas rezultāts, mācīja šī ideoloģija, un indivīds tiek iekļauts milzīgā
organismā, kuras priekšgalā stāv partija, kura tad visu izlemj katra cilvēka
vietā, ko darīt. Šīs ideoloģijas galvenais mērķis bija iznīcināt ikvienā
cilvēkā, īpaši jau vīriešos apziņu par to, ka mēs esam īpaši, ka mēs esam Dieva
radīti, ka mēs kaut ko varam, ka mēs varam rūpēties par savu ģimeni, ciematu,
valsti un tautu. Ar visiem iespējamies līdzekļiem tika grauta ikviena cilvēka
pašiniciatīva, pašapziņa, lepnums par savu valsti, tautu. Šīs ideoloģijas sekas
mēs izjūtam vēl joprojām, un diemžēl šis domāšanas veids ir klātesošs arī
Baznīcā, draudzēs, jo esam cilvēki, kuri nesam sevī šo pagātnes mantojumu. Kā šī
problēma izpaužas? Vispirmām kārtām kā neuzticēšanās Dievam un pašiem sev, ka
tas, ko mēs darām mums izdosies. Neizlēmība. Grūtības pieņemt nobriedušos
lēmumus. Nevēlēšanās iesaistīties kalpošanā, apātija, dzīves apnikums,
aizdomīgums, neobjektīva kritika un nespēja pieņemt veselīgus aizrādījumus.
Nespēja diskutēt un aizstāvēt savu viedokli. Daudzi cilvēki, kuri aizbrauc uz
citām Eiropas zemēm, kuras nav skāris komunisms, atzīst, ka tajā sabiedrībā
viņi redz pavisam citādu uzvedības un rīcības modeli. Tās ir sabiedrības, kuras
dziļi ir ietekmējusi kristīgā kultūra un atstājusi dziļas, paliekošas pēdas.
Pat ja mūsdienās arī šajās zemēs ir manāms kristietības noriets, tomēr
kristietības ietekme ir jūtama un redzama.
Abonēt:
Ziņas (Atom)