Daudzi, izlasot šo virsrakstu
uzreiz padomās: „Kādēļ gan mums, katoļiem, ir jāinteresējas par islāmu?” Uzreiz
mēgināšu dot atbildes. Pirmkārt, islāms ir viena no lielākajām monoteiskām
reliģijām, kas šobrīd strauji attīstās, īpaši Eiropā un pakāpeniski arī Latvijā
mums nākas un nāksies saskarties ar šīs reliģijas sekotājiem. Otrkārt, ir
nepieciešams labāk pazīt islāma teoloģisko koncepciju kas skar kristietību, lai
saprastu, kā musulmaņi redz kristiešus un kā mums veidot dialogu ar viņiem.
Treškārt, ir jānodala islāms un tā sekotāji no fundamentālistiskiem un
radikāliem strāvojumiem, kuri reliģijas vārdā veic vardarbību un terorismu.
Šajā rakstā neskaidrošu islāma
izcelšanos un pamatpostulātus, tādēļ, ka šo informāciju var atrast viegli
interentā vai citā populārā un skaidrojošā literatūrā. Musulmaņi tic, ka viņi
ir Ābrahāma pēcteči un noslēdz vairākkārtēju atklāsmju sēriju, ko Dievs uzsāka
ar Ādamu. Islāms, ja tā var teikt sevī „iekļauj” visas iepriekšējās monoteiskās
reliģijas – jūdaismu un kristietību. Par islāma rašanos uzskata 610 gadu, kad
pravietis Muhameds saņēma pirmās atklāsmes no Allāha (Dieva vārds arābu
valodā). Musulmaņi tic, ka Ādams bija pirmais musulmanis un arī jūdos un kristiešus
mīt „apslēpts” islāms, tikai viņi paši to neapzinās. Musulmanis uz kristiešiem
un jūdiem raugās citādi nekā uz pārējiem „neticīgajiem”, jo kristieši un jūdi
ir Grāmatas reliģijas sekotāji. Musulmaņi tic, ka Dieva – Allāha priekšā
atrodas mūžīga Grāmata, kura vēstures gaitā pakāpeniski ir „atklājusies” –
sākumā kā Tora – Vecā Derība, vēlāk kā Evaņģēlijs -Jaunā Derība, tikai
musulmaņi uzskata, ka, gan jūdi, gan kristieši ir sakropļojuši un izmainījuši
Dieva sākotnējo vēsti. Un tad Dievs - Allāhs sūtīja vēsti – atklāsmi pravietim
Muhamedam un šī „patiesā” vēsts tad ir atrodama svētajā grāmatā – Korānā, kas,
viņuprāt, vispilnīgāk atspoguļo to Grāmatu, kura atrodas Allāha priekšā. Tātad,
islāms nenoliedz, nenosoda iepriekšējās atklāsmes un to praviešus – gan Vecajā
Derībā, gan Jaunajā Derībā, bet uzskata šīs atklāsmes par nepilnīgām.
Islāms ar vislielāko rūpību
sargā un aizstāv absolūto monoteismu – ideju par vienu un vienīgo Dievu. Līdz
ar to, islāmā Dievam nevar būt nekādi atribūti un inkarnācijas. Islāmā absolūti
nav pieņemama un izprotama ideja, doma par Dieva nākšanu pasaulē, jeb
iemiesošanos. Līdz ar to, islāmā Jēzus ir tikai un vienīgi Marijas dēls. Nevar
būt Dieva tēvišķība. Jēzus islāmā ir tikai un vienīgi Dieva radība. Korānā ir
atrodama 19. sūra (nodaļa), kura pilnībā ir veltīta Jēzum un Marijai (Islāmā viņus
sauc par Isā un Miriam). Islāms atzīst Jēzus pārdabisko ieņemšanu no Svētā Gara
(Bezvainīgā Ieņemšana), jo tas saskan ar islāma koncepciju, ka Jēzum nav tēva.
Korānā 23 reizes varam atrast, ka Jēzus ir Marijas dēls. Muhameds akceptē
Marijas svētumu, kas sagatavo Jēzus nākšanu, viņi abi ir iekļauti Bībeles
lielajā geneoloģijā. Islamā nav Kristus (svaidītais Mesija). Jēzus ir tikai un
vienīgi pravietis. Korānā sūras (nodaļas), kas veltītas Jēzum un Marijai ir
vienādā skaitā. Islāms negodina Jēzu un Mariju, jo tie viņiem ir tikai un
vienīgi cilvēki. Jēzus pats nezina savu tēvu, Korānā tas nav pieminēts un Jēzus
arī nav pat Jāzepa dēls. Islāmā tā ir „tabū” tēma. Musulmaņi īpaši pārmet svētajam
Pāvilam, ka viņš vēlāk esot izkropļojis tīro, islamisko vēsti par Jēzu un to
hellenizējis un izstrādājis Jēzus dievišķības koncepciju. Gan Muhamedam, gan
Jēzum nav tēva. Jēzus Korānā tiek saukts par Allāha kalpu – tas, kurš ir saņēmis Grāmatu un ir piemērs visiem
Izraēļa sekotājiem. Korānā Jēzus ir mesija, bet tikai tādā nozīmē, kā
svētceļnieks, kā tas, kurš ir ceļojis uz Meku. Korāns atzīst, ka Jēzus veica
brīnumus, dziedināja, sludināja. Atzīst, ka Jēzum nav grēku.
19. sūras 30 ajatā (pantā) ir
minēts, ka Jēzus ir pravietis. Tikai vienu reizi Korānā tas ir minēts. Jēzus
islāmā tiek iekļauts lielajā praviešu tradīcijā. Jēzus ir pēdējais pravietis
pirms Muhameda. Musulmaņiem nav īstas skaidrības par Jēzus dzīves pēdējām
stundām. Kā pravietim, Jēzum arī ir jāmirst. Tomēr, pēc musulmaņu tradīcijas
Dievs nepieļautu, ka pravietis mirst vardarbīgā nāvē. Islāmā nav pieņemama
koncepcija, ka Dieva plāns izgāžas un ka Dievs izvēlētie cilvēki zaudē. Islāms
uzskata, ka kristieši kļūdījās un Jēzus vietā krustā tika piesists vai nu
dubultnieks, vai romieši vienkārši sajauca un krustā piesita citu cilvēku. Pēc
islāma koncepcijas, Jēzus klusām aizbēga un nomira kā visi citi cilvēki. Korānā
ir skaidri minēts, ka Jēzus pasaules beigās nāks tiesāt cilvēkus. Tomēr, Jēzus
tiesās tieši kristiešus par to, ka viņi dzīves laikā nav pieņēmuši islāmu un
Jēzu ir pielūguši kā Dievu. Šāda Jēzus koncepcija islāmā ideāli un perfekti
noslēdz musulmaņu vīziju šajā pasaulē.
Jāsaprot, ka Islāma rašanās
sākumā VII gs., pravietis Muhameds un mazā musulmaņu kopiena Medinā tika
spēcīgi vajāta. Tanī laikā šajā pilsētā bija spēcīga nestoriāņu kristiešu
grupa, kura sākotnēji Muhamedā redzēja kristieti, kurš sludina par Jēzu, tikai
nedaudz savādākā formā, nekā mācīja Roma vai Konstantinapole. Paši nestoriāņi
jau bija iekristuši maldos un no Baznīcas nosodīti. Muhameds šiem kristiešiem
teica: „Mēs zinām Jēzu, bet viņš ir savādāks. Jēzus kalpo Dievam, bet nav
Dievs. Jēzus ir Atklāsmes starpnieks, bet ne pati Atklāsme.”
Noslēdzot šo īso un konspektīvo
ieskatu musulmaņu uzskatos par Jēzu, varam uzdot sev jautājumu: „Kā mēs,
kristieši, varam atbildēt musulmanim un norādīt uz Jēzus dievišķību?” Viena no
islāma vājākajām vietām ir problēma, kas skar Dieva komunikāciju ar pasauli.
Mēs, kristieši, ticam un apliecinām, ka mūsu Dievs ir viens un reizē
Trīsvienīgs un jau pasaules radīšanas sākumā Dievs sevi netieši atklāj kā
Trīsvienīgu Dievu, jo jau Radīšanas Grāmatas sākumā lasām, ka Dieva Gars
lidinājās pār ūdeņiem un jau pirmo gadsimtu Baznīcas Tēvi, kā sv. Justīns un
sv. Irenejs rakstīja par Logosu, Jeb Vārdu, kurš noslēpumainā veidā darbojās
pirms kristietības un sagatavoja pasauli Jēzus Kristus nākšanai. Tomēr islāmā
no vienas puses Dievs ir absolūti transcendents – tātad cilvēkam nepiejeams un
neaizsniedzams. Bet no otras puses Viņš Sevi atklāj cilvēkiem. Un jautājums ir
– kā šis islāma Dievs komunicē ar pasauli, caur ko Viņš komunicē un kā definēt
to Grāmatu, kura mūžīgi atrodas Dieva - Allaha priekšā? Ja teiksim, ka tā ir tikai
Radība, tad jāsāk apšaubīt Korāna iedvesmotība, ko musulmanis nekad nedarīs un
kas ir pretrunā uzskatam, ka Korānu Dievs Muhamedam deva tiešā, nesagrozītā un
nepastarpinātā veidā. Tomēr, ja teiksim, ka šī Grāmata ir dievišķa, tas nozīmē,
ka mēs atzīsim vēl kādu dievību, dievišķību blakus Allāham. Līdz ar to sanāk,
ka islāmā tieši Korāns kļūst par nedzīvu dievišķo starpnieku. Arī kristietībā
ir mēginājumi Labo Vēsti par Dievu reducēt līdz Grāmatas līmenim, uzskatot, ka
tikai tas, kas ir rakstiski fiksēts Rakstos – Bībelē ir patiess un no Dieva
nācis. Bet mēs ticam, ka Vārds tapa Miesa – Jēzus Kristus, un dzīvo mūsu vidū
un runā uz mums caur rakstisko un nerakstisko Vārdu savā Baznīcā. Jēzus Kristus
uz mums runā arī caur Maģistēriju – pāvestu un bīskapu kolēģiju, kuri vienotā
balsī intepretē rakstīto un nerakstīto Vārdu. Kristietībā mēs zinām, ka mūsu
vidutājs sarp Dievu un cilvēkiem ir Jēzus Kristus – dzīva Persona, patiess
Dievs un patiess Cilvēks, kurš mūs ir atpircis caur savu krusta nāvi un augšāmcēlšanos
un kurš dzīvo un valda, caur Svēto Garu savā Baznīcā, Dievs visos mūžu mūžos.
Amen.
Raksts sagatavots speciāli publicēšanai "Katoļu Baznīcas Vēstnesis" www.kbvestnesis.lv
Vislabākais arguments pret islāmu ir šīs reliģijas acīmredzamais intelektuālais radikālais primitīvisms. Ja Rietumeiropas intelektuāļi mūsdienu rafinētās humanitāro zinātņu metodes izmantotu ne tikai kristietības diskreditācijai, bet arī detalizētai Korāna satura, tapšanas vēstures un musulmaņu teoloģijas analīzei, tad, nav šaubu, ka no islāma "patiesības" izglītotu cilvēku acīs nepaliktu pāri absolūti nekas. Piemēram, musulmaņu apgalvojumam, ka kristieši viltojuši Jauno Derību, nav ne mazāko faktoloģisko pierādījumu (pat nekristīgie zinātnieki neuzskata, ka kādreiz eksistējis cits "patiesais" Evaņģēlijs).
AtbildētDzēstStāsts par dižo viduslaiku islāma civilizāciju ir Baznīcas un Eiropas nīdēju izdomāts mīts. Filozofi Avicenna un Avrroess, kas tiešām reāli ietekmēja viduslaiku teoloģisko domu Eiropā, pēc pašu musulmaņu uzskata bija radikāli herētiķi (var pat sacīt - ateisti). Gandrīz visi viduslaiku islāma zinātnieki un ārsti bija ebreji, kristieši, persieši u.tml.
Pēdējos 800 gados musulmaņu ieguldījums cilvēces kultūrā ir precīzi vienāds ar nulli. Starp Nobela prēmijas laureātiem dabaszinātnēs nav praktiski neviena musulmaņa. Praktiski visas musulmaņu valstis ir failed states.
Arī musulmaņu "stingrās" morāles normas ir pasaciņa. Atliek aplūkot Rietumeiropas cietumu kontingentu un Maskavas kriminogēno statistiku. Kas attiecas uz seksuālo morāli, tad var norādīt uz daudzsievību islāmā, kam paraugu sniedza pats "pravietis".
Šo aprakstu varētu turpināt vēl ļoti ilgi. Diemžēl mūsdienu pasaulē primitīvisms, brutalitāte un aprobežotība ļoti bieži ir nevis trūkums, bet priekšrocība. Šis apstāklis nodrošinās islāma vitalitāti vēl ļoti ilgi.
Viens jautājums tiem, kuriem patīk runāt par ētiku un tuvākmīlestību islāmā - kādēļ Āfrikas musulmaņu bēgļus uzņem "sapuvušā" Eiropa, nevis ģeogrāfiski tuvākā un visnotaļ bagātā musulmaņu galvenā valsts Sauda Arābija?
AtbildētDzēstĪstenībā eksistē viens "Evaņģēlijs", kurš daļēji (lai gan ar būtiskām novirzēm) atbilst islāma koncepcijai - t.s. Barnabas evaņģēlijs. Tomēr, kā var pārliecināties Vikipēdijā, šis sacerējums ir acīmredzams viltojums, kas tapis daudzus gadsimtus pēc Kristus dzimšanas.
AtbildētDzēstPaldies,priesteri Ilmār,par brīniskīgo rakstu!
AtbildētDzēstDzīvojot pavisam tuvu Tuvajiem Austrumiem,tomēr pareizticīgo kopienā, islama apzināsana ir svarīga. Komunicējot starp dazādām religijam,cilvēkiem svarīgi izcelt kopīgo,vienojoso,ipasi mūsdienās,kad tiesi vienam otra nesapratne izraisa tik daudz konfliktus. Mēs kā kristiesi varam mācīties no islama kultūras Dieva vietu cilvēka dzīvē. Neatstāt Vinu tikai Svētdienas rītiem,nereti Ziemassvētki,Pashai. Arī Jēzus mūs aicina un pastāvīgu,nemitīgu lūgsanu.Islams ir pievilcigs ar savu ikdienikas cilvēka dzīves disciplinētību,cienu pret Dievu,kas tik loti nepieciesams cilvēkam mūsdienu skrienosaja,informācijas pārsatinātajā,negodīgajā,haotisku emociju pasaulē,lai izdzivotu bez sirdstriekas un veziem jau ap 30,kā arī spētu izpildīt Dieva plānu mūsu katra mūzam. Rietumi pazaudeejusies savos pielugsmes objektos,censas paarfraazeet demokratijas jedzienu,cilvekus pārvērsdami par politiskajam marionetem. Ekstrēmisms ir mīlestības trūkuma forma. Mēs kā kristiesi varam dot savu artavu ar tuvākmīlestības klātbūtni ikviena cilvēka dzīvē. Vienkarsi būsim te. Tāpat kā Dievs,kas IR. Pildot Vina gribu,sludinot Evangeliju,nevis pieradot religiju pareizibu. Palīdzot vājākam,atbalstot,uzmundrinot.Un galu gala,mīlot.
Sodienas,9/07/2015/ Mieram Tuvu,pārdomu lapā ir skaists teksts,kur Dievs saka cilvēkam: " Es tevi mīlu!" (Skat.MT). Dievs mums iedeva divas ausis katrā galvas pusē. Acīmredzot,lai mēs dzirdētu sos vārdus-Es tevi mīlu. Un muti,ar ko to var izrunāt. Būsim viens otram tas,kurs pasaka,ka Dievs vinu mīl. Lai mēs kā kristiesi pasi esam atbilde tiem,kuriem Dievs ir ārēji klusējoss!
Ar cienu,Ieva Kiprā
P.s.atvainojos par gramatikas nepilnībām.
Paldies par šo skaidro un saturīgo rakstu! Tas labi iet kopā ar slavenā amerikāņu bīskapa Fultona Šīna rakstīto 50. gados par Sv. Mariju, kura būs vārti musulmaņiem uz Jēzus dievišķību: http://www.freerepublic.com/focus/f-news/562206/posts (Francijā arī ir priesteri ar pieredzi musulmaņu evaņģelizēšanā. Varbūt mūsējiem vajadzētu doties pieredzes apmaiņā.)
AtbildētDzēstPaldies par skaidrojumu. Lasot par viņu ticību, nebija nevienas patiesas domas, tikai maldi un nepatiesība. Es domāju tos pieņēmumus, uz ko balstās islams. Varētu teikt, ka vienīgā patiesā doma - ka ir viens Dievs, bet arī tas neiztur kritiku, jo bez Jēzus pie Viņa nevar tikt. Tomēr arī viņi ir cilvēki un starp viņiem ir noteikti arī labas gribas cilvēki, tā kā domāju pa taisno varbūt ar kādiem varētu arī normāli parunāt (ja blakus nav mūsu sievietes).
AtbildētDzēst