Kādēļ Katoļu Baznīcā nav iespējama sieviešu ordinācija?

Katoliskās Baznīcas katehisms uzsver, ka „svēto ordināciju var derīgi saņemt vienīgi kristīts vīrietis. Kungs Jēzus izvēlējās vīriešus, lai izveidotu divpadsmit apustuļu kolēģiju, un to pašu darīja arī apustuļi, kad izraudzījās līdzstrādniekus, kas pārņemtu viņu pienākumus. Bīskapu kolēģija, ar kuru priesteri ir vienoti priesterībā, dara klātesošu divpadsmit apustuļu kolēģiju, un līdz ar to tā darbojas līdz pat Kristus otrreizējai atnākšanai. Baznīca atzīst, ka viņa nevar mainīt šo Kunga izvēli. Tādēļ sieviešu ordinācija nav iespējama.” (KBK 1577)

Katoļu Baznīcā garīdznieka kalpojums nav amats vai profesija, kā tas varbūt ir citās konfesijās. Katoļu Baznīcā garīdznieks, jau saņemot diakona, vēlāk priesterības un bīskapa ordināciju, tiek iekļauts "ordo" kārtā un saņem neizdzēšamu ordinācijas zīmogu. Persona tiek uz visiem laikiem konsekrēta, veltīta Dievam. Priesterības un bīskapa ordinācija sevī ietver arī Svētās Mises celebrēšanu, kas nozīmē, ka svētās Mises laikā priesteris kļūst par "otru Kristu" (alter Christus). Tas nozīmē, ka arī priesterim ir jābūt vīriešu kārtas pārstāvim, lai viņš pilnībā varētu būt par šo "otru Kristu" arī burtiskā nozīmē. Saprotams, ka mūsdienu "gender" ideoloģijas ietekmē ir liels spiediens uz protestantu baznīcām, lai tiktu ordinētas arī sievietes, jo tas vēl vairāk nojauktu šo robežu, kas atdala abus dzimumus. 

Katoļu Baznīcā sievietēm ir ļoti liela un būtiska loma, viņas ir aktīvas draudzēs, bieži vien palīdz priesteriem. Ir iespējama arī klosterdzīve, kas ir pilnīga sevis atdeve Dievam. Ļoti zīmīgi ir tas, ka Vissvētakā Jaunava Marija, vissvētākā no visiem cilvēkiem, kas vien dzīvoja un dzīvos virs zemes, nekļuva par "pāvestieni" vai "bīskapeni" vai "priesterieni". Ar to, ka Jaunava Marija netika iekļauta Baznīcas hierarhijā, tā netika un netiek diskriminēta. Līdz ar to, šāda kārtība, kur katrs, arī Baznīcā, ieņem savu vietu, nav diskriminējoša, bet gan papildinoša un nes bagātīgus augļus. 

5 komentāri:

  1. Jebkas, ko drīkst/var viens, bet aizliegts kādam citam tā dzimuma dēļ, ir diskriminācija. Ir maldīgi domāt, ka Dievs cēlis vīrieti augstāk par sievieti tikai tādēļ, ka viņam puedzima dēls nevis meita un tikai tādēļ, ka Jēzus par mācekļiem izvēlējās vīriešus. Jēzus bija galdnieks un vēsturē bija stingri nodalītas vīriešu un sieviešu lietas. Galdniecība protams bija vīru darbs. Sievietei vispār bija maz teikšanas. Sievietei bija drīzāk kalpones loma. Tā laika sabiedrības domas dēļ arī mācekļi varēja būt tikai vīrieši. Šodien mēs esam attīstījušies un spēruši daudzus soļus uz priekšu. Sieviete vairs nav kalpone, palīdze draudzē. Dzimumu atšķirības neliedz sievietei izgatavot mēbeles, gādāt ēdienu ģimenei vai vadīt automašīnu. Islāms joprojām uzskata sievieti par vergu. Islāmas atpaliek. Mēs ejam pa priekšu. Tā Kunga ceļi ir neizdibināmi. Viņš vada mūs katru dienu. Jau pirms neskaitāmiem gadiem paredzot to, ka šodien būs šāda diskusija. Tikai viņam zināms, kā tā turpināsies, ar ko sākās un kad beigsies, un kāds būs nākamais solis attīstībā. Tēvs māca, caur darbiem nevis rezultātiem. Viņa makšķerei ir neskaitāmi posmi.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Sekojot šai loģikai, nākamo bērniņu mūsu ģimenē dzemdēs mans vīrs, es jau vienu laidu pasaulē. Tā, lai nebūtu diskriminēts.
      Sieviete nekad nebūs tāda pati kā vīrietis. Ne tāpēc, ka vīrietis ir labāks vai stiprāks, vai gudrāks. Kaut sieviete un vīrietis abi ir cilvēki un ir sabiedrības sastāvdaļa, nebūtu pareizi jaukt sabiedriskās lomas. Arī Baznīcā, sieviete "nestāv" zemāk par vīrieti. Vīrietis un sieviete Baznīcā ir absolūti vienlīdzīgi. Tas, ka prezbiteriātā atrodas tikai vīriešu kārtas pārstāvji var tulkot ar kultūr vēsturisko un tradīcijas mantojumu, bet nevaram apstrīdēt faktu, ka Kristus savus apustuļus neizvēlējās nejauši. Un ja skatās no tā laika perspektīvas, Kristus bija visai "progresīvs un liberāls"( attieksme pret sabatu, maltītes ar grēciniekiem, visas līdzības, kuras priekš tās "pasaules" bija revolucionāras, Marija Magdalēna, Kalna mācība...) Ja gribētu, noteikti paaicinātu arī kādu apustulieni!! Vienkārši, vai ne?!!

      Dzēst
  2. Šo komentāru ir noņēmis autors.

    AtbildētDzēst
  3. Tieši tas, ka Jēzus darīja un runāja daudzas "dīvainības", runā par labu tam, ka apustuļu izvēle nebija vienkārši tā laika kultūras ietekme.
    Pie tam viņš izvēlējās arī ne tos pašus izglītotākos un varenos, kuriem būtu bijusi lielāka ietekme sludinot evaņģēliju, bet vienkāršus cilvēkus. Tā kā arī doma par to, ka cilvēka nozīmei tā laika sabiedrībā bija izšķirošā loma apustuļu izvēlē, neliekas man gluži pamatota. Pirmais ietekmīgs un izglītots bija Savels, kuru Jēzus paaicināja jau pēc savas augšāmcelsanās.

    AtbildētDzēst
  4. Tas gan būtu amizanti, ja Jēzus lomu spēlētu sieviete. Labi, ka Baznīca to nepieļauj.
    Interesanti, ka mūzikas pasaulē sieviete nevar dziedāt kontrtenoru, bet tikai kontraltu. Tā pat vīrietis nav kontralts, bet gan kontrtenors.
    Tomēr par protestantu mācītājiem jāsaka, viņi taču nepārstāv Kristu un nav alter Christus, bet tikai mācītāji. Tāpat kā skolā skolotāji vai katoļu Baznīcā katehēti. Un šo lomu var pildīt un visās konfesijās pilda arī sievietes, lai gan Jēzus norādīja, ka nevienu nebūtu jāsauc par mācītāju (rabbi).

    AtbildētDzēst