Ļubļinas Garīgā Semināra kapela - baznīca |
Lūdzu
pastāsti par iestiprināšanas sakramenta nozīmi. Kāpēc arī tā saņemšanai ir
nepieciešams krusttēvs un krustmāte? Tie taču kā "garīgi pavadoņi"
cilvēkam jau ir līdzās, saņemot kristību.
Par Iestiprināšanas sakramentu plaši ir aprakstīts
Katoliskās Baznīcas Katehismā http://www.catholic.lv/katehisms/d2s2n1.html#a2),
savukārt Kanonisko Tiesību Kodeksa, 893 kanonā ir teikts: „ieteicams, lai
iestiprināšanas tēvs vai māte būtu tas pats krusttēvs vai krustmāte.” Tas
nozīmē, ka Iestiprināšanā var būt tas pats krusttēvs vai krustmāte kas
kristībās, bet ja tas nav iespējams, tad var izvēlēties citus. Tomēr ar tādiem
pat nosacījumiem, kādi ir kristību krustvecākiem. Kanoniskais Likums saka: „cik
tas ir iespējams.” Ja nav iespējams, tad Iestiprināšanā var arī nebūt
krustvecāki, ja ir tāda situācija.
Kāda
ir mūsdienu katoļu baznīcas attieksme pret gnosticismu?
Gnosticisms (gr. gnostikos – tas, kurš zin, pazīst) – ir duālistisks
reliģiski – filozofisks virziens, kas aptver ļoti dažādas domāšanas sistēmas un
virzienus, kuri parādījās galvenokārt II gs. pēc Kristus. Šo virzienu pārstāvji
atsaucās uz kādām apslēptām zināšanām – gnozi un uzskatīja, ka tiem ir kādas
speciālas, apslēptas zināšanas, kuras nav pat apsutuļiem un viņu pēctečiem. Šis
domāšanas veids izraisīja asu Baznīcas reakciju. Galvenie gnosticisma
apkarotāji bija Baznīcas tēvi, un pateicoties šai polemikai daudz spēcīgāk tika
izstrādāta Baznīcas mācība. Sīkāk šeit neanalizēšu šo virzienu, jo tas ir ļoti
plašs. Tomēr mūsdienās gnosticisms paralēli vai pat pašas kristietības ietvaros
atdzimst tieši saistībā ar Bībeles subjetīvi – alegorisko skaidrošanu, neņemot
vērā esamības un ticības analoģiju un uzskatot, ka vēl ārpus Dieva Atklāsmes ir
pieejams kāds ezotērisks pašizziņas un Dieva iepazīšanas ceļš. Šis gnosticisma
paveids visciešāk ir saistīts ar panteistiskiem
un duālistiskiem Absolūtā uztveres veidiem. Ļoti izplatītas, arī Latvijā
ir antropozofiskās un teozofiskās skolas, ar Rēriha biedrību priekšgalā. Arī
rožkrustieši, spiritisti, Scaintalogu baznīca, u.t.t.
Ar
draugiem luterāņiem runājām par ticības jautājumiem un konfesiju atšķirībām.
Viņu viedoklis / jautājums bija - kāpēc jums, katoļiem,
"nepieciešama" Dievmāte. Ir Svētā Trīsvienība, un kāpēc jums vajag
"starpnieku" - Jaunavu Mariju, lai sarunātos ar Jēzu?
Sīkāk par šo jautājumu var atrast šajā rakstā: http://www.katedrale.lv/index.php?id=17769
Kāpēc
Jēzus sēž pie Tēva labās rokas? Kāpēc ne kreisās?
Katoliskās Baznīcas Katehisma 663 un 664 numuri,
citējot svēto Jāni Damaskieti, uzsver: „Ar Tēva labo roku mēs saprotam
dievišķības godu un slavu, kur Tas, kurš eksistēja kā Dieva Dēls jau no
mūžības, kā Dievs, kā Tāds, kuram tā pati daba, kas Tēvam, ir miesiskā veidā
ieņēmis savu vietu pēc iemiesošanās un Viņa miesas pagodināšanas. Sēdēšana pie
Tēva labās rokas nozīmē Mesijas valdīšanas sākumu un pravieša Daniēla vīzijas
par Cilvēka Dēlu piepildījumu: "Viņam tika dota vara un gods, un
valdīšana; un visas tautas, ciltis un valodas Viņam kalpoja: Viņa vara ir
mūžīga vara, kas netiks atņemta, un Viņa valstība neiznīks." ( Dan 7,
14) No šī brīža apustuļi kļuva par valdīšanas, kurai nebūs gala, lieciniekiem.”
Lūdzu
pastāsti par tradīciju ar krusta zīmi apzīmēt pieri, lūpas un sirdi pirms
Evaņģēlija lasījuma Sv. Mises laikā.