Vai
cilvēks, kas nav saņēmis (un pagaidām kad ierobežojuma dēļ vēl nevar saņemt)
Kristības Sakramentu, var iet pie grēksūdzes?
Kamēr cilvēks nav saņēmis kristības
sakramentu, viņš vēl nav kristietis un nekādas sakramentālās žēlastības viņš
saņemt nevar. Tas gan nenozīmē, ka Dievs negādā par šo cilvēku. Svētais Gars
darbojas visos un ikvienu aicina kļūt par Dieva bērnu. Es pats personīgi
nevienu cilvēku neatraidu no grēksūdzes un uzklausu ikvienu, kurš atnāk pie
biktskrēsla. Bet protams, ka šajā gadījumā tā nebūtu grēksūdze, bet saruna,
kurā cilvēks izstāsta savas problēmas, jo grēku piedošanu nav iespējams saņemt,
kamēr netiek nodoršināti grēku piedošanas saņemšanai nepieciešamie nosacījumi.
Un
vēl - par lūgšanu grupu. Vai to tikšanās reizēs nebūtu jābūt klāt arī
priesteriem, kas Svētos Rakstus ir studējis? Vai lasot un pārrunājot (līdz ar
to - neizbēgami interpretējot) nepastāv risks nomaldīties?
Pēdējā laikā, pārlasot dažādus Baznīcas
dokumentus, īpaši svētīgā pāvesta Pāvila VI dokumentu „Evangelii nuntiandi” un
svētā pāvesta Jāņa Pāvila II encikliku „Redemtoris missio”, u.c. atrodu spēcīgus
mudinājumus draudzēs dibināt mazās kopienas, jeb lūgšanu grupas, kuras tiktos
mazākā lokā un dalītos ar Dieva Vārdu un lūgtos. Tomēr šīs grupas nedarbojas
atrauti no draudzes, bet tieši otrādi – ciešā kontaktā ar draudzes prāvestu un
pārējo draudzi. No savas pieredzes, kalpojot Rīgā, svētā Jēkaba katedrālē varu
teikt, ka priesterim nav iespējams būt klāt visās lūgšanu grupās un kopienās un
viņam arī tur nav jābūt. Lūgšanu grupai var būt vadītājs, kurš regulāri tiekas
ar prāvestu un pārrunā visas problēmas. Jāsaka, ka lūgšanu grupas uzdevums nav
Bībeles studiju grupa. Lūgšanu grupa nav intelektuāļu saiets. Lūgšanu grupa ir „vieta”,
kur runā Dievs un mēs mēģinām klausīties. Dievs uz mums runā caur savu Vārdu.
Dieva Vārds ir dzīvs, kurš Pats runā. Un ja lūgšanu grupas dalībnieki regulāri
piedalās svētajā Misē, klausās sprediķus, lasa katehismu, dzīvo draudzes dzīvi,
tad viņi nenomaldīsies. Un pat ja laika gaitā rodas jautājumi, tad vienmēr var
palūgt priesteri uz šiem jautājumiem atbildēt.
Kāds
Jēzum raksturs? Kad atgriezos, šķita, ka viņš ass savos izteikumos un nesaudzīgs. Vēlāk salikās, ka tomēr labs un
nosvērts, lai gan kà vīrietis nav kautrējies no emocijām. Gribu saprast kas
mūsdienu vīrietim kopīgs ar Jēzu.
J Jēzus Kristus attēlu vispilnīgākā
veidā atklāj Svētie Raksti un dzīvā Baznīcas Tradīcija. Jau esmu rakstījis, ka
pastāv Dieva Attēls, kādu to mums ir atklājis Jēzus Kristus un kuru vispilnīgākā
veidā atspoguļo Baznīca, interpretējot un sludinot šo Atklāsmi, kas mums
atklājas Svētajos Rakstos un Tradīcijā. Bet! Eksistē arī mūsu katra
individuālais Jēzus attēls, kas katram no mums ir neatkārtojams un arī tas ir
ļoti vērtīgs. Tomēr, lai mēs nesāktu „pielūgt elkus”, jeb pašu izveidoto Dieva
attēlu, mūsu individuālajam „Jēzum” jātiek „sinhronizētam” ar Baznīcas piedāvāto
Dieva attēlu.
Vai
var mainīt krustvecàkus, ja viņi nepilda savus pienākumus pret bērnu?
Nē, nevar. Bet krustvecāki nav vienīgie,
kuri gādā par bērna garīgo attīstību. Tas protams ir skumīgi, ka tā ir noticis,
tomēr realitāte ir tāda, kāda tā ir. Kad bērns pieaugs, viņam tik un tā pašam
vajadzēs pieņemt savas dzīves fundamentālo lēmumu, jeb izvēli par labu Jēzum.
Man
pavasarī nomira vecmamma un kopš tās reizes neesmu bijusi pie grēksūdzes, jo
nespēju atšķirt sāpes no emocijām, sirdsapziņu no sāpēm, grēka nožēlu no sāpēm.
Nesaprotu, kas ir realitāte, kas grēks un kas mani emocionālie pārspīlējumi par to.
Ir jāuzmanās grēksūdzi uztvert kā
psiholoģisko kabinetu vai terapijas vietu. Grēksūdze primāri ir domāta grēku
piedošanai. Jā, grēksūdzē mēs varam saņetm arī padomu, garīgo vadību un
psiholoģisko atbalstu. Tomēr tas tad ir „blakusefekts”. Baznīca nenoliedz labu,
profesionālu psihologu, psihoterapeitu un psihanalītiķu darbību un palīdzību.
Var izmantot arī viņu pakalpojumus, kā arī ir iespēja parunāt ar priesteri, kā
garīgo tēvu ārpus biktskrēsla. Vēl ir laba iekšējo ievainojumu dziedināšanas
programma „Dzīvības straumes” (www.dzivibasstraumes.lv).
Iesaku doties pie grēksūdzes un atrast labu biktstēvu, garīgo tēvu, kurš
palīdzēs šajās problēmās.
Slinkums.
Par ko tas liecina un kā ar to efektīvi cīnīties?
Iesaku sv. Jēkaba katedrales bibliotēkā
atrast E. Stanieka grāmatu „Tikumi un netikumi”. Šī grāmata tika izdota senāk,
varbūt kādam viņa ir personīgajā bibliotēkā. Tur ir labi aprakstīts šis
jautājums un tas, kā cīnīties ar
slinkumu.
Vai
ģimenē var būt par daudz bērnu?
Nē. Tomēr Baznīca, kura skaidri māca, ka
kontracepcijas līdzekļu lietošana ir smags morāls pārkāpums, norāda, ka
laulātie, izmantojot dabiskās regulācijas metodes (www.augliba.lv) var lemt par bērnu skaitu
ģimenē. Tomēr arī tad laulātajiem ir jāsaglabā sava atvērtība auglībai un
dzīvībai.
Kā
"piespiest" vai izlūgties
Dievu ātrāk apžēloties par grēcinieku?
Dievu nevar piespiest, jo Dievs ir
absolūti suverēns visu lietu pirmcēlonis un Savā transcendencē pārspēj jebkuru
mūsu saprašanu un iztēli. Bet Dievs vēlas, lai visi taptu pestīti, tādēļ varam
sirsnīgi lūgties par grēcinieku glābšanu. Dievs „strādā” pie katra cilvēka, bet
Viņa „darbības ātrums” nav mūsu ātrums. Devs nekur nesteidzas un neko nenokavē.
Kas
notiek pēc nāves? Guļam lāča miegā un gaidam augšāmcelšanos vai arī redzam Jēzu
? Kāpēc bībelē nav liecību par to. Nesaprotu, kāpēc màcekļi Jēzum pēc
parādīšanās par to nejautāja, lai gan pieļauju, ka esot Dieva priekšā tas tajā
brīdī nebija svarīgi, bet Tas tak tik interesanti. Nav arī liecību pēc tam, kad
viņš pamodināja no miroņiem citus, kāpēc? Vai arī tomēr ir? Vispār mācekļi
uzdod pārāk maz jautājumu...
Bībelē ir ļoti daudz liecību par
pēcnāves dzīvi. Iesaku „Kala raksti” izdoto grāmatu „Nāve, kur ir tavs
dzelonis? 40 jautājumi un atbildes par nāvi un mūžīgo dzīvi”. Ja tā nav
nopērkama, tad noteikti ir svētā Jēkaba katedrāles bibliotēkā. Darba laikus
skatīt www.catholic.lv/katedrale
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru