Kā uztvert veco derību? Tur Dievs
ir citādāks kā Jaunajā derībā - asinskārs nevis žēlsirdīgs. Vai to vajag lasīt?
Ja jā, tad kā?
Kā uzsver
Vatikāna II koncila dogmatiskā konstitūcija par Dieva Vārdu, „Dei Verbum”, tad „Svētā Māte Baznīca, pamatojoties uz
apustulisko ticību, kā Vecās Derības, tā arī Jaunās Derības grāmatas kopumā ar
visām to daļām uzskata par svētām un kanoniskām, jo tās ir uzrakstītas Svētā
Gara iedvesmā, to Autors ir Dievs un kā tādas tās ir nodotas pašai Baznīcai”
(KBK 105) Dievs sevi atklāj pakāpeniski vēsturē un arī Bībelē, šī Dieva
atklāšanās notiek pakāpeniski, vēsturiskā griezumā un pilnībā Sevi Dievs atklāj
Jēzū Kristū. Tādēļ nevar uz Bībeli skatīties tikai horizontālā līmenī, domājot,
ka to grāmatu uzrakstīja viens cilvēks, apsēzoties pie galda. Bībele tapa
vairāku simtu gadu laikā un ir ļoti daudzšķautņaina, saturot dažādus izteiksmes
veidus un literārās formas. Tomēr viņa visa ir pilnībā Svētā Gara iedvesmota, tādēļ
nevaram uzskatīt, ka kādas daļas nebūtu iedvesmotas, vai ka kādas daļas ir
vairāk svarīgākas par citām. Bet, Veco Derību mēs lasām Jaunās Derības gaismā
un Jaunajā Derībā redzam Vecās Derības piepildījumu. Jaunajā Derībā ir simtiem
atsauču uz Veco Derību, savukārt Vecajā Derībā, caur tipoloģiju un simboliem
redzam pravietojumu par Mesijas nākšanu. Iesaku studijas RARZI (www.rarzi.lv)
Jautājums: Esmu dzirdējusi un esmu lasījusi
aicinājums X vai Y baznīcā notiks dzimtas dziedināšanas dievkalpojums. Esmu no
cilvēkiem arī dzirdējusi, ka tas ir svarīgi. Kāpēc svarīgi piedalīties dzimtas
dziedināšanās dievkalpojumos? Kāpēc tie ir īpaši?
Šādi dzimtas sakņu dievkalpojumi Katoļu Baznīcā Latvijā ir sākti svinēt
samērā nesen. Šo dievkalpojumu, jeb svētās Mises būtība balstās tanī, ka
cilvēks uztic Dievam visu savu pagātni un lūdz, lai Kungs ienāk pagātnes
notikumos un šķīstī visas tās lietas, kuras bija skāris grēks un pagātnē
dzīvojošo cilvēku nepareizās izvēles. Tomēr, no teoloģiskā viedokļa mums ir
jābūt uzmanīgiem. No vienas puses ir svarīgi lūgties par mirušajiem, jo zinām,
ka viņiem ir nepieciešama palīdzība, ja viņi atrodas šķīstītavā. Tā kā mēs
nezinām, kur cilvēks nonāk pēc nāves, tad mēs lūdzamies par visiem mirušajiem.
No otras puses, pārāk akcentējot pagātnes notikumu ietekmi uz šodienu mēs
riskējam mazvērtēt Dieva žēlastības darbību šeit un tagad. Daudzi cilvēki, kuri
dodas uz šiem dziedināšanas dievkalpojumiem, dzīvo it kā pagātnē, visu laiku
meklējot pagātnē „vēl kādu ievainojumu”, tā vietā, lai šeit un tagad atdotu
Jēzum visas problēmas, piesauktu un slavētu Kungu, iesaistītos evaņģelizācijā
un kalpošanā. Jāapzinās, ka cilvēks, kurš ir saņēmis kristības sakramentu un
iet pie grēksūdzes un sv. Komūnijas, izmanto Katoliskās Baznīcas garīgos
labumus, jau tiek atbrīvots no visa ļaunā un viņam ir jātic, ka Jēzus ir
uzvarējis ļaunumu, pat ja cīņa vēl notiek. Līdz ar to, es neesmu pret šādiem
dievkalpojumiem un ir nepieciešams lūgties par aizgājējiem, tomēr ir jāuzmanās
no kristīgās ticības pārlieku lielas „psiholoģizēšanas”.
Vai
tā ir taisnība, ka priesteris var vadīt Sv. Misi nāvīgā grēka stāvoklī?
Jā, tā ir taisnība, jo sakramentu žēlastība nenāk no
priestera, bet no Kristus. Priesteris ir tikai starpnieks, jeb instruments
Dieva rokās. Lai svētie Sakramenti, kurus mēs saņemam Baznīcā būtu derīgi, ir
nepieciešams lai garīdznieks būtu derīgi iesvētīts un viņam nebūtu aizliegums
dalīt sakramentus (nāves briesmu gadījumā jebkurš derīgi iesvētīts priesteris
var uzklausīt grēksūdzi) un šim priesterim sakramenti jādala tā, kā tos dala
Baznīca (atbilstoši liturģiskai formai un kārtībai). Tomēr, jo pats garīdznieks
dzīvo svētāku dzīvi, jo lielākas žēlastības saņem ticīgie, līdz ar to, katrs
garīdznieks aicināts bieži iet pie grēksūdzes, un tāpat kā visi ticīgie,
cīnīties ar grēku un iet svēttapšanas ceļu.