Kristus ir Augšāmcēlies!
Dārgie Vatikāna radio
klausītaji. Turpinās Lieldienu laiks un šodienas Jāņa evaņģēlija 15 nodaļas
fragmentā Jēzus norāda, ka arī pēc Lieldienām Viņa saikne ar mācekļiem
turpinās. Lai arī šī runa tika teikta pēdējo vakariņu laikā, tomēr Jēzus ar
šiem vārdiem vēlējās stiprināt un iedrošināt savus mācekļus laikā, kad viņi
piedzīvos vajāšanas un grūtības.
Arī Latvijā, pavisam nesen
izskanēja pārmetumi Baznīcas pārstāvjiem, ka viņi vēlas „uzspiest” visai
sabiedrībai savas, tas ir kristīgās morāles normas. Pat no katoļticīgo puses
izskanēja pārmetumi, ka Baznīcai nav tiesības izteikties morālajā sfērā, jo
mūsdienu postmodernajā sabiedrībā it kā neesot vienas patiesības un līdz ar to,
katrs var ticēt un dzīvot kā pats vēlas. Kā ir patiesībā?
Jēzus, šodienas evaņģēlijā vērš
uzmanību uz divām problēmām:
Jēzus un Viņa
mācekļu vienotība.
Vecajā Derībā jau bija plaši
pazīstams vīnakoka simbols – pravieši Isaja, Jeremija, Ozeja un Ezehiēls,
aprakstot Dieva - Jahves un Izraēļa attiecības, izmantoja šo simboliku. Jau
Vecajā Derībā – Jer 5,10, Ezeh 17,7 pravieši runāja, ka Jahve nocirtīs zarus,
kas nenes augļus. Evaņģēlists Jānis evaņģēlija 15.nodaļas sākumā dod skaidras
norādes tiem kristiešiem, kas vajāšanu brīdī vēlas savu ticību slēpt vai
modificēt to pēc sava prāta. Tādējādi tie kļūst par viltus kristiešiem, jeb
ārēji izskatās skaisti un reliģiski pievilcīgi. Tomēr iekšējā satura tiem nav.
Jņ 15,18 Jēzus saka: „Ja
pasaule jūs ienīst, ziniet, ka tā pirms jums mani ienīda”. Mūsdienās, liberālisma
iespaidā aizvien vairāk katoļu ārēji, formāli uzskata sevi par piederīgiem
Baznīcai, tomēr iekšienē, savas sirds dziļumos nepieņem vai pretojas Dieva un
Baznīcas mācībai. Tādējādi redzam, ka ir Vīnakoks, kas ir pats Kristus un ir
zari, kas ir Kristus Miesa – Baznīca. Tas, kas nenes augļus, kas nevēlas palikt
kopībā, vienotībā ar Baznīcu, tas nokalst un, pat ja ārēji izskatās kā vīnakoka
zars, tomēr iekšienē tam nav dzīvinošās vīnakoka sulas – Svētā Gara. Jēzus
saka: „palieciet Manī, un es jūsos!” Neviens pats no sevis nevar nest augļus,
ja tas nav vienotībā, kopībā ar visu Baznīcu – Kristus Vīnakoku. Jēzus saka:
„Bez Manis jūs nekā nespējat darīt!”
Jēzus nav opozīcijā pasaulei un
arī Baznīca nē. Vatikāna II koncils savā mācībā vēlējās norādīt uz pozitīvajiem
aspektiem, ko varam atrast pasaulē. Tomēr nevaram arī piemēroties šai pasaulei,
tajā izšķīstot.
Baznīcas vienotība
dažādībā
Vēl mūsdienu pasaulē var
dzirdēt pārmetumus Baznīcai, ka tā sludina morālu mācību, pati nebūdama nemaz
tik svēta un tīra, raugoties uz tās locekļiem vēsturiskā griezumā. Šeit jāsaka,
ka vīnakoks un zari veido vienu veselumu, tomēr gan stumbrs, gan zari saglabā
savu atsevišķo unikalitāti. Līdz ar to, pati Baznīca, cik tā ir ontoloģiski ir
saistīta ar Kristu ir svēta, tomēr tās locekļi, būdami vienlaicīgi gan garīgas,
gan miesīgas būtnes, tomēr paliek grēcinieki. Vislielākie svētie apzinājās, ka
ir grēcīgi, un kā Jēzus saka: „[Vīnakoka saimnieks] ikkatru, kas nes augļus,
tīra, lai tas vēl vairāk nestu augļus” Līdz pat Jēzus otrreizējai atnākšanai
Baznīcā šajā pasaulē būs klātesošs gan absolūts svētums, gan liels grēcīgums,
kas izriet no mūsu cilvēciskās dabas, kas ir grēka ievainota. Tas nenozīme, ka
mums nav jātiecas uz svētumu un jāsludina patiesība. Tomēr esam aicināti
atcerēties Jēzus vārdus, par tīrumu un nezāli. Dievs, noslēpumainā veidā ļauj
pasaulē palikt ļaunumam, lai Pasaules Beigās nestu taisnīgu norēķinu par ikviena
padarītajiem darbiem. Tādēļ būsim uzticīgi vīnakokam, un tuvojoties
Vasarssvētkiem, lūgsim Jēzum, lai Viņš, kā Vīnakoka dārza saimnieks sūta mum šo
vīnakoka sulu, kas dzīvinātu un dziedinātu visas mūsu „aizkaltušās” un
„novītušās” jomas kristīgajā dzīvē.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru