ko uzrakstījis svētais Lūkass (Lk 7, 1-10)
Tajā laikā Jēzus, pabeidzis tautai runāt visus šos vārdus, iegāja Kafarnaumā. Bet kāda virsnieka kalps, kas tam bija dārgs, gulēja uz nāvi slims. Un tas, izdzirdējis par Jēzu, sūtīja pie Viņa jūdu vecākos, lūgdams Viņu nākt un izdziedināt viņa kalpu.
Un tie, atnākuši pie Jēzus, Viņu ļoti lūdza, sacīdami: “Viņš ir tā cienīgs, ka Tu viņam to izdarītu, jo viņš mīl mūsu tautu un viņš arī ir uzcēlis mums sinagogu.”
Un Jēzus aizgāja viņiem līdzi. Bet, kad Viņš bija jau netālu no mājām, virsnieks sūtīja draugus Viņam pateikt: “Kungs, nepūlies, jo es neesmu cienīgs, ka Tu nāktu zem mana jumta. Tāpēc arī sevi es uzskatīju par necienīgu, lai ietu pie Tevis. Bet saki vārdu, un mans kalps kļūs vesels. Jo arī man, lai gan esmu varai pakļauts cilvēks, ir padoti karavīri. Un es saku šim: “Ej!” – un viņš iet; un citam: “Nāc!” – un viņš nāk; un savam kalpam: “Dari to!” – un viņš dara.”
To dzirdot, Jēzus izbrīnījās par viņu un, vērsdamies pie ļaudīm, kas sekoja Viņam, sacīja: “Es jums saku: tik lielu ticību Es pat Izraēlī neesmu atradis.”
Un tie, kas bija sūtīti, atgriezušies mājās, atrada slimo kalpu veselu.
Tie ir Svēto Rakstu vārdi.
(www.mieramtuvu.lv)
Dārgie Vatikāna radio
klausītāji. Šodienas evaņģēlija fragmetā dzirdējām, ka Jēzus dodas uz
Kafarnaumu – mazu ciematiņu Galilejas ezera krastā, kuru šodien Izraēlā dēvē
par Jēzus pilsētu. Kādēļ tāds nosaukums? Kafarnaumā, atšķirībā no visām citām
pilsētām bija visatsaucīgākā „publika”, runājot mūsdienīgā valodā. Tur mājoja
cilvēki, kuru sirdis bija izslāpušas pēc Logosa, pēc Iemiesotā Vārda, pēc
Jēzus. Un interesanti, ka tieši Kafarnaumā pie Jēzus steidzas gan sabiedrības
zemākā slāņa cilvēki, gan augsti stāvošas personas, kāds bija šis virsnieks. Virsnieka
kalps bija smagi saslimis, un viņš lūdz aicināt Jēzu, lai tas dziedinātu šo
kalpu. No evaņģēlija teksta ir noprotams, ka jūdu vecākie, domājot, ka Jēzus ir
ļoti aizņemts un varētu arī viņus noraidītt, norāda, ka virsnieks ir svarīga
persona ciematā, tādēļ Jēzum nevajadzētu atteikt. Mēs, īpaši Latvijā dzīvojot
pazīstam šādam veida sistēmu, kas iesakņojusies mūsos jau no padomju laikiem,
ka visu var dabūt, ja izmanto pazīšanos un draugus. Pārstāvji, kas ieradušies pie Jēzus uzskaita
šī virsnieka labos darbus – viņš ir uzscēlis sinagogu, mīl tautu, un tā arī
bija, viņi nemeloja. Ir skaidrs, ka gan šis virsnieks, gan viņa kalps nebija
jūds, un pēc visiem Izraēļa likumiem Jēzum nevajadzētu komunicēt ar pagānu.
Tomēr šoreiz ir citādi. Jūdi, ņemot vērā šī virsnieka labvēlību, vēlas viņam
atdarīt ar labu, tēdēļ ir gatavi „pievērt acis” saviem likumiem. Evaņģēlists
Lūka ļoti skaidri uzsver, ka tie, kas devās pie Jēzus bija Jūdu vecākie, tātad
dievbijīgi un reliģiozi cilvēki, kuriem vajadzēja stingri turēties pie senču
tradīcijām, tomēr pēc virsnieka lūguma viņi devās pie Jēzus, kaut arī pārkāpjot
savus reliģiskos priekšstatus. Viņiem Jēzus bija tikai viens no kārtējiem
sludinātājiem, Rabbi, un Jēzu viņi uzlūko nevis ar ticību, kāda bija šim pagānu
virsniekam, bet ar aizdomām.
Ko dara Jēzus? Viņš paklausa, bet nevis tādēļ,
lai izpatiktu jūdu vecākiem vai lai ļautu sevi ievilkt kaut kādos cilvēku
savstarpējos darījumos un rēķinos. Nē. Viņš redz šī virsnieka ticību. Izrādās,
ka virsnieka ticība daudzkārt pārspēj jūdu vecāko reliģisko divkosību, kas kādu
materiālo labumu dēļ ir gatavi atkāpties no saviem principiem, kuriem reliģija
ir tikai aizsegs savu personisko lietu kārtošanai. Virsnieks tic, ka Jēzus arī
klāt neesot var izdziedināt viņa kalpa slimību. Nav īsti zināms, vai viņš jutās
tik grēcīgs, tādēļ Jēzu neielaida savās mājās, vai arī viņam bija kādi citi
iemesli, tomēr viņš ticēja, ka Jēzus var dziedināt . Vēl vairāk, šie virsnieka
ticībā izteiktie vārdi bija tik iespaidīgi, ka Baznīcas liturģiskā tradīcija
viņa izteiktos vārdus vairākus simtus pat tūkstošus gadus ir izteikusi ar ticīgo
lūpām: „Kungs, es neesmu cienīgs ka tu nāktu pie manis, bet saki tikai vārdu un
mana dvēsele kļūs vesela.” Jēzus atbild: „Tādu ticību es pat Izraēļa ļaudīs
neesmu atradis.”
Šajā svētdienā daudzās draudzēs
norisinās Kristus Miesas un Asins svētki un procesija. Šajā ticības gadā
Baznīca mūs aicina pacelt acis un uzlūkot Jēzu, kurš ir klātesošs Euharistijā.
Kad kāds Poļu žurnālists jautāja vācu kardinālam Joahimam Meisneram, par
priesteriem, kas apšauba Jēzus klātbūtni Euharistijā, kardināls atbildēja: „Tas
nav iespējams. Ja kāds priesteris apšauba Jēzus Klātbūtni Euharistijā, tad viņš
nevar būt priesteris. No Kristus klātbūtnes Euharistijā ir atkarīga priesterība
un otrādi. Ticības gada centrā ir Euharistija un ticība Kristus klātbūtnei
tajā. Saka, ka svētais Augustīns esot licis galvu tabernākulā, lai sajustu kā
pukst Jēzu Sirds.” Lai šī virsnieka ticība būtu arī mums katram iedrošinājums Jēzus
Sirdij veltītajā mēnesī kuru iesākam, steigties pie Jēzus mīlošās Sirds
Vissvētākajā Sakramentā un lūgsimies arī par jauniem aicinājumiem, lai nekad
netrūktu priesteru, altāra kalpu, kas ticīgajiem pasniedz šo Lielo Mīlestības
sakramentu.
www.radiovaticana.org
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru