(Katehumenāts un kristīgā iniciācija) (izcēlums mans - pr. Ilmārs)
14. Tie, kas ar Baznīcas
starpniecību ir no Dieva pieņēmuši ticību Kristum[1],
ar liturģiskām ceremonijām tiek uzņemti katehumenātā, kas nav tikai vienkārša
dogmu un priekšrakstu izskaidrošana, bet gan audzināšana vispusīgai kristīgajai
dzīvei un pietiekami ilgs sagatavošanās laiks, kurā mācekļi kļūst vienoti ar
savu skolotāju Kristu. Katehumēni tātad jāievada pestīšanas noslēpumā un
evaņģēliskās dzīves praksē ar svētajiem ritiem, kuri tiek secīgi svinēti
noteiktajos laika posmos[2], un Dieva tautas ticības, liturģiskajā un mīlestības
dzīvē.
Tad, pateicoties kristīgās
iniciācijas sakramentiem, atbrīvoti no tumsības varas (sal. Kol 1, 13)[3]
un miruši, apbedīti un augšāmcēlušies kopā ar Kristu (sal. Rom 6, 4–11; Kol 2, 12–13; 1 Pēt 3, 21–22; Mk 16, 16), tie
saņem Garu, kas tos dara par Dieva bērniem (sal. 1 Tes 3, 5–7; Apd 8, 14–17), un kopā ar visu Dieva
tautu svin Kunga nāves un augšāmcelšanās piemiņu.
Vēlams, lai Lielā gavēņa un
Lieldienu liturģija tiktu atjaunota tādā veidā, ka tā katehumēnu dvēseli sagatavotu
Lieldienu noslēpuma svinēšanai, jo šo svinību laikā viņi Kristības sakramentā
atdzims Kristū.
Par šo kristīgo iniciāciju
katehumenāta laikā jārūpējas ne tikai katehētiem vai priesteriem, bet arī visai
ticīgo kopienai, vispirms jau krustvecākiem, lai katehumēni jau no paša sākuma
justos kā piederīgi Dieva tautai. Baznīcas dzīve ir apustuliska, tāpēc arī
katehumēniem ar savu paraugu un ticības apliecināšanu jāmācās aktīvi
līdzdarboties evaņģelizācijā un Baznīcas celšanā.
Visbeidzot, jaunajā
Kanonisko tiesību kodeksā skaidri jādefinē katehumēnu juridiskais statuss. Viņi jau ir vienoti ar Baznīcu[4],
viņi jau pieder Kristus namam,[5]
un nereti viņi jau dzīvo ticības, cerības un mīlestības dzīvi.
[1]
Sal. Vatikāna II koncils, Dogm. konst. Lumen gentium,
17.
[2]
Sal. Vatikāna II koncils, Konst. Sacrosanctum
concilium, 64–65.
[3]
Par atbrīvošanu no ļaunā gara un tumsības verdzības Evaņģēlijā sal. Mt 12, 28; Jņ 8, 44; 12, 31 (sal.
1 Jņ 3, 8; Ef 2, 1–2). Kristības liturģijā sal. Romas rituāle.
[4]
Sal. Vatikāna II koncils, Dogm. konst. Lumen gentium,14.
[5]
Sal. sv. Augustīns, Tract. in
Ioann. 11, 4: PL 35, 1476.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru