19. Ateisma veidi un tā
saknes
Cilvēka cieņas cēlākā būtība pastāv viņa aicinājumā uz kopību
ar Dievu. Uz dialogu ar Dievu cilvēks ir aicināts jau kopš radīšanas brīža,
proti, viņš eksistē vienīgi tādēļ, ka ir Dieva mīlestības radīts un tiek
nemitīgi šajā mīlestībā uzturēts. Cilvēks dzīvo pilnīgā saskaņā ar patiesību
tikai tad, ja viņš šo mīlestību brīvprātīgi atzīst un veltī sevi savam Radītājam.
Tomēr daudzi no mūsu laikabiedriem šo tik dziļo un vitāli svarīgo saikni ar
Dievu neievēro vai atklāti to noliedz, tādēļ ateisms jāuzskata par vienu no šī
laikmeta nopietnākajām problēmām un rūpīgi jāapskata.
Ar vārdu ateisms tiek
apzīmēti savstarpēji ļoti atšķirīgi fenomeni. Kamēr vieni atklāti noliedz
Dievu, citi domā, ka cilvēks par Viņu neko nevar droši apgalvot. Vēl citi
jautājumu par Dievu skata ar tādām metodēm, ka tas kļūst pilnīgi bezjēdzīgs.
Daudzi, nepamatoti pārkāpjot pozitīvo zinātņu robežas, vai nu pretendē visu
izskaidrot tikai ar zinātniskām metodēm, vai arī pilnīgi pretēji – nepieļauj nekādu
absolūto patiesību. Daži tik ļoti paaugstina cilvēku, ka ticība Dievam it kā
zaudē spēku; viņi, šķiet, vairāk tiecas apliecināt cilvēku nekā noliegt Dievu.
Citi izveido sev tādu priekšstatu par Dievu, ka šis viņiem nepieņemamais tēls pilnīgi
atšķiras no Evaņģēlija Dieva. Vēl citi jautājumu par Dievu vispār neuzdod, jo
viņiem jebkāda reliģiska nemiera pieredze šķiet sveša, un viņi neredz nekāda
pamata, kādēļ būtu jādomā par reliģiskiem jautājumiem. Turklāt ateismu bieži izraisa
spēcīgs protests pret ļaunumu pasaulē vai nepamatota noteiktu cilvēcisku
vērtību absolutizēšana tā, ka tās stājas Dieva vietā. Arī mūsdienu
civilizācija, gan ne pašā tās būtībā, bet ar savu vienpusīgo pievēršanos zemes
realitātēm, var bieži vien apgrūtināt tuvošanos Dievam.
Protams, ne bez vainas ir tie, kas apzināti aizver Dievam savu
sirdi un, nesekojot savas sirdsapziņas balsij, izvairās no reliģiskiem
jautājumiem. Tomēr nereti arī pašiem ticīgajiem ir zināma atbildība par to, jo
ateisms kopumā nerodas pats no sevis, bet gan tam ir dažādi cēloņi, tostarp arī
noraidoša attieksme pret reliģijām un dažās zemēs īpaši pret kristīgo reliģiju.
Tādēļ ateisma rašanos lielā mērā var izraisīt arī ticīgie, jo ar nolaidību ticības
audzināšanā, maldīgu doktrīnas izklāstu, kā arī ar trūkumiem savā reliģiskajā,
morālajā un sabiedriskajā dzīvē viņi vairāk aizsedz patieso Dieva vaigu un reliģijas
būtību nekā to atklāj.
20. Sistemātiskais
ateisms
Modernais ateisms bieži tiek izklāstīts sistemātiskā formā,
kas līdztekus citiem argumentiem tik ļoti uzsver cilvēka tiekšanos pēc autonomijas,
ka tā kļūst par šķērsli jebkādai atkarībai no Dieva. Šāda ateisma piekritēju
brīvības izpratnē cilvēks ir pašmērķis, vienīgais savas vēstures veidotājs un
noteicējs. Viņu skatījumā tas nav savienojams ar Kunga kā visu lietu autora un
mērķa atzīšanu, vai vismaz padara šādu atziņu par pilnīgi lieku. Šo mācību var
veicināt varas apziņa, ko cilvēkam sniedz mūsdienu tehniskais progress.
Starp
mūsdienu ateisma formām nedrīkst apiet to, kura cilvēka atbrīvošanu sagaida galvenokārt
no ekonomiskās un sociālās atbrīvošanas. Tiek apgalvots, ka reliģija pēc savas būtības ir šķērslis
ceļā uz brīvību, novirzot cilvēka cerības uz iluzoru nākamo dzīvi un atturot viņu
no šīszemes sabiedrības veidošanas. Tādēļ šīs mācības piekritēji, ieguvuši valsts
varu, neatlaidīgi apkaro reliģiju un izplata ateismu, izmantojot, īpaši jaunatnes
audzināšanā, visus ietekmēšanas līdzekļus, kādi ir sabiedriskās varas rīcībā.
21. Baznīcas attieksme
pret ateismu
Baznīca, būdama uzticīga Dievam un cilvēkiem, nevar nenosodīt
ar sāpēm un vislielāko noteiktību, kā to ir darījusi arī iepriekš, šīs kaitīgās
mācības un darbības, kas ir pretrunā ar prātu un vispārējo cilvēka pieredzi un
kas laupa cilvēkam viņa dabisko cieņu.
Tomēr Baznīca cenšas izprast ateistiskajā mentalitātē dziļāk slēptos
Dieva noliegšanas cēloņus. Apzinādamās ateisma izvirzīto jautājumu svarīgumu un
cilvēkmīlestības vadīta, tā uzskata, ka šie iemesli ir dziļi un nopietni
jāpēta.
Baznīca stingri apgalvo, ka Dieva atzīšana nekādā veidā nav
pretrunā ar cilvēka cieņu, jo šī cieņa balstās un sasniedz savu pilnību pašā
Dievā. Dievs ir radījis cilvēku saprātīgu un brīvu sabiedrisku būtni. Taču
cilvēks kā Dieva bērns vispirms ir aicināts uz kopību ar pašu Dievu un
līdzdalību Viņa svētlaimē. Baznīca turklāt māca, ka eshatoloģiskā cerība
nemazina šīszemes pienākumu nozīmi, bet tieši otrādi – sniedz to izpildei jaunu
motivāciju. Turpretī, ja cilvēkam zūd dievišķais pamats un cerība uz mūžīgo
dzīvi, tad viņa cieņa, kā to šodien bieži redzam, tiek smagi ievainota.
Tādējādi dzīves un nāves, vainas un ciešanu noslēpums paliek bez risinājuma, tā
ka nereti cilvēki nonāk izmisumā.
Tikmēr katrs cilvēks paliek pats sev kā neatrisināts un tikai
neskaidri apjausts noslēpums. Noteiktās situācijās, īpaši svarīgos dzīves
notikumos neviens nevar pilnīgi izvairīties no šāda veida jautājumiem. Pilnīgu
un drošu atbildi uz tiem var sniegt vienīgi Dievs, kurš aicina cilvēku uz
dziļākām pārdomām un pazemīgākiem meklējumiem.
Tomēr, lai dziedinātu no ateisma, nepieciešams gan piemērots Baznīcas
mācības skaidrojums, gan ar to saskanīga Baznīcas un tās locekļu dzīve. Baznīcas
uzdevums taču ir darīt klātesošu un it kā redzamu Dievu Tēvu un Viņa iemiesoto
Dēlu, nemitīgi atjaunojoties un attīroties Svētā Gara vadībā. To vispirms var panākt ar dzīvas un nobriedušas ticības liecību, kurā atklājas
spēja skaidri saskatīt grūtības un tās pārvarēt. Spilgtu liecību par šādu
ticību ir snieguši un turpina sniegt daudzie mocekļi. Šai ticībai jāatklāj sava
auglība, caurstrāvojot visu ticīgo dzīvi, tai skaitā laicīgo, mudinot viņus uz
taisnīgumu un mīlestību, vispirms jau pret visnabadzīgākajiem. Visbeidzot, Dieva
klātbūtnes atklāšanu sevišķi veicina brāļu mīlestība starp ticīgajiem, kuri
vienprātīgi kopā darbojas Evaņģēlija ticības labā un kļūst par vienības zīmi.
Lai gan Baznīca viennozīmīgi noraida ateismu, tomēr tā atklāti
atzīst, ka visiem cilvēkiem, kā ticīgiem, tā neticīgiem, ir kopīgi jāstrādā,
lai šo kopīgi apdzīvoto pasauli patiešām darītu labāku, un tas nevar notikt bez
atklāta un saprātīga dialoga. Tādēļ Baznīca izsaka nožēlu par diskrimināciju
starp ticīgiem un neticīgiem, ko ievieš dažu valstu vadītāji, ignorējot cilvēka
personas pamattiesības. Baznīca prasa patiesu rīcības brīvību ticīgajiem, lai
viņi arī šajā pasaulē varētu celt Dieva svētnīcu. Savukārt ateistus tā laipni
aicina ar atvērtu sirdi ieklausīties Kristus Evaņģēlijā.
Baznīca ļoti labi apzinās, ka tās vēsts saskan ar cilvēka
sirds slēptākajām ilgām, kad tā aizstāv cilvēka cēlo aicinājumu, atjaunodama
cerību tiem, kas zaudējuši ticību savai augstākajai sūtībai. Šī vēsts ne tikai
nepadara cilvēku niecīgāku, bet gan dāvā gaismu, dzīvību un brīvību, lai viņu
paceltu. Nekas cits nespēj apmierināt cilvēka sirdi: „Tu esi mūs radījis sev,
Kungs, un nemierīga ir mūsu sirds, kamēr tā neatrod mieru Tevī.”
2. Vatikāna Koncila materiālus, kas runā par ateismu kā filozofiju, var uzskatīt par daļēji novecojušiem. 60. gados vēl nebija beidzies filozofiskais modernisms, kad daudzi ateisti tiešām veidoja teorētiskas domu sistēmas, kuras lai gan nepareizas, tomēr nekādā gadījumā nebija primitīvas. 1968. gadā sākās postmodernisms, kad Nīčes, Marksa, Freida, Kamī un Sartra elitārais, dažkārt pat zināmā mērā ideālistiskais ateisms pakāpeniski transformējās par mūsdienu radikāli prasto vulgār - pop - postcilvēku - atejismu, ar kuru nekāds dialogs nav iespējams ("tev nebūs cūkām pērles priekšā kaisīt").
AtbildētDzēstKatoļu Baznīcas ganiem būtu jāinformē ticīgos par no 19. gadsimta naftalīna skapjiem izvilkto vulgārmateriālismu - t. s. New Atheism, kas ir visstraujāk augošā ideoloģiskā kustība anglosakšu zemēs. Tā redzamākie pārstāvji - Richard Dawkins, Christopher Hitchens, Sam Harris, Daniel Dennett . Šis pseidozinātniskais strāvojums ir sevišķi bīstams, pateicoties gigantiskajām mūsdienu cilvēka rīcībā esošajām tehnoloģiskajām iespējām, kas tālu pārsniedz PSRS varēšanu.