Vēstules Ebrejiem komentārs, ko lasu
svētceļniekiem uz Aglonu.
Jēzus kā priesteris pēc Melhizedeka kārtas (7, 1-28)
7,1-2 – Melhizedeks – Salemas
ķēniņš. Tulkojumā: miera ķēniņš.
7,3- Melhizedeks – Jēzus
pirmtēls un prototips. Saskaņā ar rabīnisko tradīciju, tas, kas nav pieminēts
Torā, tas neeksistē. Tādēļ autors uzskata, ka Melhizedeka izcelšanās nav
zināma, tātad noslēpumaina. Melhizedeks kā debesu būtne rabīniskajā literatūrā.
Ps 110, 4 norāda uz Melhizedeka nemirstīgumu.
7,4 – desmitā tiesa. Bieži vien
daudzas protestantu draudzes atsaucas uz šo vietu, lai pamatotu prasību saviem
draudzes locekļiem maksāt 10% no ienākumiem. Vēstules autors balstās uz Vecās
Derības principu, ka 10% no ienākumiem jāziedo Levi cilts priesteriem, to
uzturēšanai. Skatīt 4 Mozus 18,20-32. Katoļu Baznīcā mēs vadāmies pēc 5
Baznīcas baušļa, kas uzliek par pienākumu uzturēt Baznīcu un tās kalpous, nereglamentējot
tieši cik procentus katram ir jādod no saviem ienākumiem. Jebkurā gadījumā nav
aizliegts dot 10-to tiesu, bet var dot gan mazāk, gan vairāk, pēc katra
ieskatiem.
7, 5-10 – Levi cilts dēli
Jaunajā Derībā ir visi, kas kalpo Dieva un Baznīcas labā un ir tiesīgi saņemt
par to atlagojumu.
7,11 – Jaunajā Derībā mēs
katrs, caur kristību, grēku nožēlu un ticību uz Jēzu Kristu kļūstam par Jaunās
Derības priesteriem.
7,12 – Mērķis ir pats Dievs;
likums un priesterība ir tikai līdzekļi, lai satiktu Dievu.
7, 15-16 – Jēzus priesterība
aizvieto Levi cilts priesterību. Tieši Melhizedeka „mūžīgums” ir tas, kas
norāda, ka patiesais „Melhizedeks” ir Jēzus, mūžīgais priesteris. Jēzus šo
mūžīgo priesterību apstiprina ar savu nāvi un augšāmcelšanos.
7,17-18 – Vecās Derības
priesterība nevarēja attīrīt cilvēku no grēkiem, jo bija tikai primtēls tai
patiesai priesterībai, kas nāks caur Kristu.
7,20 – tas, kurš dod zvērestu
ir pats Dievs. Jēzus priesterība pārsniedz Vecās Derības priesterību, jo to
apstiprina pats Dievs. Tādēļ arī Jēzus ir priesteris uz mūžiem.
7,22 – Jēzus priesterība ir
saistīta ar Jauno Derību, kas pārsniedz Veco Derību.
Šis Melhizedeks, Salemas ķēniņš, visaugstākā Dieva priesteris
izgāja pretim Ābrahamam, kad tas, satriecis ķēniņus, atgriezās atpakaļ, un
svētīja viņu:
2. Viņam arī Ābrahams piešķīra desmito daļu no visa; tulkojumā viņš vispirms ir taisnības ķēniņš, bet tad Salemas ķēniņš, tas ir, miera ķēniņš,
3. Bez tēva, bez mātes, bez cilts grāmatas; viņam nav ne dienu sākuma, ne dzīves gala. Tā viņš pielīdzināms Dieva Dēlam un paliek priesteris uz mūžiem.
4. Tāpēc skatieties, cik liels ir tas, kam pat patriarhs Ābrahams deva desmito daļu no labākā!
5. Arī tiem Levi pēcnācējiem, kas saņem priesterību, ir pavēle saskaņā ar bauslību ņemt desmito daļu no tautas, tas ir, no saviem brāļiem, lai gan tie arī cēlušies no Ābrahama gurniem.
6. Tā tas, kas neskaitās pie viņu cilts, ir ņēmis desmito daļu no Ābrahama un svētīja to, kam bija apsolījumi.
7. Bez kādas pretrunas pārākais svētī mazāko.
8. Jo šeit desmito daļu saņem mirstīgi cilvēki, bet tur tas, par kuru liecina, ka viņš dzīvs.
9. Un (tā sakot) arī Levi, kas saņem desmito daļu, caur Ābrahamu bija aplikts ar desmito daļu,
10. Jo viņš vēl atradās tēva gurnos, kad Melhizedeks to satika.
11. Ja jau Levi priesterība (jo tauta tās laikā saņēma likumu) būtu nesusi pilnību, kāda vēl bija vajadzība celties citam priesterim saskaņā ar Melhizedeka iekārtu un nesaukties pēc Ārona iekārtas?
12. Priesterībai mainoties, nepieciešami jāmainās arī likumam.
13. Jo Tas, par ko šis tiek runāts, ir no citas cilts, no kuras neviens vēl nav kalpojis pie altāra.
14. Jo zināms, ka mūsu Kungs cēlies no Jūdas cilts, kurai Mozus nekā nav norādījis par priesterību.
15. Un tas kļūst vēl skaidrāk ar to, ka celsies cits priesteris, Melhizedekam līdzīgs,
16. Kas tāds kļuvis ne miesīgā likuma un pavēles dēļ, bet neiznīcīgās dzīves spēkā.
17. Jo apliecināts: Tu esi mūžam priesteris saskaņā ar Melhizedeka iekārtu.
18. Tā iekšējais likums tik atcelts tā nespēka un nederības dēļ.
19. Jo likums neko nav vedis pie pilnības, turpretī tiek ievesta lielāka cerība, ar kuru mēs tuvojamies Dievam.
20. Un tas nenotiek bez zvēresta (jo citi kļuvuši priesteri bez zvēresta,
21. Bet šis ar zvērestu caur To, kas Viņam teicis: Kungs zvērējis un nenožēlos, Tu esi priesteris mūžam).
22. Tāpēc Jēzus kļuvis par daudz augstākas derības galvinieku.
23. Un viņi gan daudzi kļuvuši priesteri, jo tiem nāve neatļāva pastāvīgi palikt,
24. Bet Viņam priesterība neiznīcīga, tāpēc ka paliek mūžīgi.
25. Tāpēc arī Viņš visos laikos spēj izglābt tos, kas caur Viņu tuvojas Dievam, vienmēr dzīvs būdams, lai mūs aizstāvētu.
26. Jo vajadzēja, lai mums būtu tāds augstais priesteris: svēts, nevainīgs, neaptraipīts, atšķirts no grēciniekiem un augstāks par debesīm;
27. Kam nevajag kā tiem priesteriem ik dienas upurēt dāvanas vispirms par saviem, pēc tam par tautas grēkiem; jo to Viņš darīja vienreiz, pats sevi upurēdams.
28. Jo bauslība ieceļ par priesteriem cilvēkus, kam savas vājības, bet zvēresta vārds, kas nāca pēc bauslības, - mūžam pilnīgo Dēlu.
2. Viņam arī Ābrahams piešķīra desmito daļu no visa; tulkojumā viņš vispirms ir taisnības ķēniņš, bet tad Salemas ķēniņš, tas ir, miera ķēniņš,
3. Bez tēva, bez mātes, bez cilts grāmatas; viņam nav ne dienu sākuma, ne dzīves gala. Tā viņš pielīdzināms Dieva Dēlam un paliek priesteris uz mūžiem.
4. Tāpēc skatieties, cik liels ir tas, kam pat patriarhs Ābrahams deva desmito daļu no labākā!
5. Arī tiem Levi pēcnācējiem, kas saņem priesterību, ir pavēle saskaņā ar bauslību ņemt desmito daļu no tautas, tas ir, no saviem brāļiem, lai gan tie arī cēlušies no Ābrahama gurniem.
6. Tā tas, kas neskaitās pie viņu cilts, ir ņēmis desmito daļu no Ābrahama un svētīja to, kam bija apsolījumi.
7. Bez kādas pretrunas pārākais svētī mazāko.
8. Jo šeit desmito daļu saņem mirstīgi cilvēki, bet tur tas, par kuru liecina, ka viņš dzīvs.
9. Un (tā sakot) arī Levi, kas saņem desmito daļu, caur Ābrahamu bija aplikts ar desmito daļu,
10. Jo viņš vēl atradās tēva gurnos, kad Melhizedeks to satika.
11. Ja jau Levi priesterība (jo tauta tās laikā saņēma likumu) būtu nesusi pilnību, kāda vēl bija vajadzība celties citam priesterim saskaņā ar Melhizedeka iekārtu un nesaukties pēc Ārona iekārtas?
12. Priesterībai mainoties, nepieciešami jāmainās arī likumam.
13. Jo Tas, par ko šis tiek runāts, ir no citas cilts, no kuras neviens vēl nav kalpojis pie altāra.
14. Jo zināms, ka mūsu Kungs cēlies no Jūdas cilts, kurai Mozus nekā nav norādījis par priesterību.
15. Un tas kļūst vēl skaidrāk ar to, ka celsies cits priesteris, Melhizedekam līdzīgs,
16. Kas tāds kļuvis ne miesīgā likuma un pavēles dēļ, bet neiznīcīgās dzīves spēkā.
17. Jo apliecināts: Tu esi mūžam priesteris saskaņā ar Melhizedeka iekārtu.
18. Tā iekšējais likums tik atcelts tā nespēka un nederības dēļ.
19. Jo likums neko nav vedis pie pilnības, turpretī tiek ievesta lielāka cerība, ar kuru mēs tuvojamies Dievam.
20. Un tas nenotiek bez zvēresta (jo citi kļuvuši priesteri bez zvēresta,
21. Bet šis ar zvērestu caur To, kas Viņam teicis: Kungs zvērējis un nenožēlos, Tu esi priesteris mūžam).
22. Tāpēc Jēzus kļuvis par daudz augstākas derības galvinieku.
23. Un viņi gan daudzi kļuvuši priesteri, jo tiem nāve neatļāva pastāvīgi palikt,
24. Bet Viņam priesterība neiznīcīga, tāpēc ka paliek mūžīgi.
25. Tāpēc arī Viņš visos laikos spēj izglābt tos, kas caur Viņu tuvojas Dievam, vienmēr dzīvs būdams, lai mūs aizstāvētu.
26. Jo vajadzēja, lai mums būtu tāds augstais priesteris: svēts, nevainīgs, neaptraipīts, atšķirts no grēciniekiem un augstāks par debesīm;
27. Kam nevajag kā tiem priesteriem ik dienas upurēt dāvanas vispirms par saviem, pēc tam par tautas grēkiem; jo to Viņš darīja vienreiz, pats sevi upurēdams.
28. Jo bauslība ieceļ par priesteriem cilvēkus, kam savas vājības, bet zvēresta vārds, kas nāca pēc bauslības, - mūžam pilnīgo Dēlu.
Darbā izmantots:
Katolicki Kommentarz Biblijny. Raymound E.Brown, Joseph A. Fitzmyer, Roland E. Murphy. Oficyna Wydawnicza "Vocatio", Warszawa. 2001.
Svētceļojuma laikā pa dienu neizmantošu nekāda sakaru ierīces vai sociālos tīklus. Būšu pieejams pa telefonu 26382125 un sociālajos tīklos vakaros.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru