Vēstules Ebrejiem komentārs, ko lasu
svētceļniekiem uz Aglonu.
Jēzus upuris aicina uz izturību (10,1-39)
10,1 – autors lieto vārdu ēna,
nevis platoniskajā izpratnē, bet gan norādot, ka pirms Kristus nākšanas viss
pasaulē atradās ēnā. Kristū mēs realitāti iepazīstam tādu, kāda tā ir
patiesībā, bez izkropļojumiem.
10,2 – pašu upuru nemitīgā
atkārtošanās jau norāda uz to, ka tie nespēj dzēst grēkus. Šeit nevajadzētu
sajaukt ar svētās Mises upuri, kuru priesteri svin katru dienu visā pasaulē.
Svētajā Misē tiek „aktualizēts”, jeb darīts klātesošs viens vienīgais Jēzus
Kirstus upuris, kas notika vienu reizi pār visām reizēm. Svētā Mise nav Kristus
upura atkārtošana, bet gan aktualizācija konkrētā laikā un vietā.
10,3-4 – autors piemin šo vārdu
„anamnezis” – atcerēties, pieminēt. Bet šajā kontekstā tiek pieminēti grēki,
nevis Jēzus Kristus pestījošais upuris. Grēku pieminēšana nevar viņus izdzēst.
10, 5-7 – autors citē 40.
Psalma 7-9a tekstu, kurā aurots saskata netiešu norādi uz Dieva Dēla
iemiesošanos.
10, 8-9 – šajos pantos autors
komentē šo psalma tekstu.
10,11-12 – šajos pantos autors
salīdzina Vecās Derības priesterus, kas stāv, salikdami ikdienas upurus, bet
Jēzus Kristus, augstpriesteris sēž mūžīgi pie Dieva labās rokas.
10,13 – norāde uz Ps 110,1.
Tomēr vēstules Ebrejiem autors nesaka tā kā Pāvils – 1 Kor 15, 24-26.
10,14 – Jēzus mums ir devis
iespēju piekļūt pie Tēva, piedalīties Viņa priesterībā.
10,15-17 – Šis fragments ir
būvēts, izmantojot pravieša Jeremija pravietojumu (Jer 31,31-34).
10,18- Tos grēkus, kuri ir
nožēloti, izsūdzēti un tātad – pateicoties Jēzus nāvei pie krusta arī piedoti,
tos Dievs ir piedevis un vairs nepieminēs. Mēs arī pie tiem vairs varam
neatgriezties.
10,20 – autors runā par Kristus
Miesu. Nav īsti skaidrs, ko viņš ar to domāja.
10,21 – Dieva nams, tātad
kristieši un visa Baznīca.
10,22 – ļoti metaforisks un
simboliski tēlains apraksts, kā Dieva žēlastība caur nožēlu un piedošanu šķīstī
mūsu sirdis.
10,24 – ir interesanti redzēt,
kā autors piemin ticību (22pants), tad cerību (23 pants) un mīlestību
(24.pants).
10,25 – norāde uz pirmo
kristiešu sanāksmēm – dievkalpojumiem, kuros ir bijušas kādas nekārtības.
10,26-39 – autors norāda, cik
smags pārkāpums ir tam, kurš ir piedzīvojis Dieva klātbūtni un tad no Dieva ir
atteicies. Pirmajos gadsimtos Baznīcas Tēvi nenosodīja tos, kas neko vēl nebija
dzirdējuši par Kristu, bet ja kāds, kurš bija jau kristietis un tad novērsās no
Dieva, tad tas saņēma bargu sodu. Mēs paši esam piedzīvojuši situācijas, kad
izdarām grēku, domādami pie sevis: „Drīz jau iešu pie grēksūdzes, tāpat man
viss būs piedots.”
10,37-38 – autors citē Hab
2,3-4 sasaistot ar Isaja 26,20. Taisnīgais dzīvo no ticības. Mums ir jālūdz
ticības skatījums. Autors pakāpeniski ievada nākamajā nodaļā, kur daudz tiks
runāts par ticību, kas ir atslēga, lai saprastu un piedzīvotu piedošanu un
dzīvi ar Dievu. Ja zaudzējam ticību, Dievs no mums atkāpjas, kaut arī cer uz
mums un dara visu iespējamo, lai mēs atgrieztos.