Šodien, Dieva žēlsirdības svētkos sāku pārdomāt tādu lietu, kā krīze. Pat šobrīd neesmu krīzē, tomēr apzinos, ka krīze un krīzes situācijas ir dziļi saistītas ar kristīgo ticību. Ja skatāmies Bībelē, tad gandrīz visi Bībeles personāži piedzīvo krīzi savā dzīvē - Ādams (grēkā krišana), Noass (plūdi un glābšanās), Ābrahāms (dēla Īzaka upurēšana), Jēkabs (pirmdzimtības "nozagšana"), Mozus (Ēģiptieša nogalināšana, uzdevums no Dieva, tautas nodevība, u.t.t), Dāvids (Ūrija sievas iekārošana, attiecības ar Saulu, u.t.t.). Arī Jaunajā Derībā gandrīz visi mācekļi piedzīvoja vilšanos savā ticībā, jo cerēja, ka Jēzus būs citādāks, nekā patiesībā bija - sv. apustulis Pēteris, pirmais pāvests nodod Jēzu, visa Lielā nedēļa ir viena vienīga krīze. Bet! Pēc tam seko augšāmcelšanās.
Krīzes situācijas garīgajā dzīvē ir ne tikai pieļaujamas bet pat nepieciešamas. Tas nenozīmē, ka mums vajag speciāli tās meklēt, tomēr Dievs tās pieļauj, lai mēs, līdzīgi kā Jēzus Kristus izietu cauri savas dzīves personīgajai "kenozei" (pilnīga sevis iztukšošana, pazemināšana līdz viszemākajam līmenim). Bieži vien tie, kas nenen ienāk Baznīcā, nesen salaulājas, kļūst par garīdzniekiem vai konsekrētām personām pirmajos gados dzīvo sava veida "rozā" stāvoklī, emociju virpulī. Viss šķiet rožaini, skaisti, brīnišķīgi. Tomēr šāds stāvoklis ir neīsts, jo balstās emocijās un mūsu pašu ilūzijās par realitāti. Tādēļ laika gaitā Dievs mums izrauj "pamatu zem kājām", ļauj piedzīvot krīzi ticībā, aicinājumā, laulībā, kopienā, draudzē, u.t.t. lai konfrontētu mūs ar realitāti un palīdzētu patiesākā gaismā ieraudzīt pašiem sevi, apkārtējos, apkārtni un galu galā - pašu Dievu. Tādēļ nevajag baidīties vai krist panikā tad, kad esam krīzes situācijā. Tā ir mūsu katra Lielā Piektdiena. Ko darīt tādā situācijā?
1. Atcerēties, ka Dievs ir, un ka Viņš kontrolē situāciju (arī tad, kad ir mākoņi, aiz tiem tāpat ir saule);
2. Jautāt sev - kas bija par iemesliem, kādēļ esmu krīzē?
3. Meklēt labu garīgo tēvu, biktstēvu, kas varētu palīdzēt saskatīt krīzes iemeslus un palīdzētu kopīgiem spēkiem no krīzes izkļūt. Tādu, kas "neglauda pa spalvai", bet atver acis uz realitāti un neļauj dzīvot ilūzijās. Lūgt Svēto Garu, lai palīdz šajā situācijā saredzēt lietas un izkļūt no krīzes.
4. Pēc krīzes situācijas pārvarēšanas izanalizēt krīzes iemeslus un izdarīt secinājumus, lai citreiz nepieļautu tās pašas kļūdas.
5. Drosmīgi iet tālāk!
Kristus ir Augšāmcēlies! Patiesi Augšāmcēlies!
Dieva žēlsirdības svētki!
Māsa M. Faustīna
Kovaļska tagad plaši pazīstama visā pasaulē kā Dieva Žēlsirdības misionāre.
Teologi viņu pieskaita pie lielākajiem Baznīcas mistiķiem.
Viņa
nāca pasaulē kā trešais bērns nabadzīgā un ticīgā zemnieku desmit bērnu ģimenē,
Glogovecas ciemā. Svētā kristībā draudzes baznīcā Vracku Sviņicā viņa ieguva
vārdu Helēna. Kopš bērnības viņa bija dievbijīga, mīlēja lūgšanas, bija čakla
un paklausīga, arī ļoti līdzjūtīga pret cilvēkiem. Skolā viņa mācījās nepilnus
trīs gadus. Sešpadsmit gadu vecumā meitene atstāja dzimtās mājas un devās
strādāt Aleksandrovā un Lodzā, lai nodrošinātu sevi un palīdzētu vecākiem.
Savu
aicinājumu dvēselē viņa sajuta jau septītajā dzīves gadā (divus gadus pirms
Svētās Komūnijas pieņemšanas), bet vecāki nepiekrita, lai viņa iestātos
klosterī. Šādos apstākļos Helēna centās nomākt sevī šo Dieva aicinājumu, bet
pēc vīzijas ar krustā sisto Jēzu Kristu un Viņa pārmetuma: Cik ilgi Es
cietīšu un cik ilgi tu mani mocīsi (Dienasgr. 9)? Viņa mēģināja atrast
vietu klosterī. Helēna klauvēja pie daudzu klosteru vārtiem, taču nekur viņu
neuzņēma. 1925. gada 1. augustā viņa beidzot nokļuva Dievmātes Žēlsirdības
kongregācijas klosterī, Varšavā, Žitnajas ielā. Savā Dienasgrāmatā viņa
atzīstas: „Likās, ka esmu paradīzē. No manas sirds plūda vien pateicības
lūgšanas" (Dienasgr. 17).
Taču
pēc dažām nedēļām viņa pārdzīvoja lielu kārdinājumu pāriet uz citu
kongregāciju, kur būtu vairāk laika lūgšanai. Tad Kungs Jēzus parādīja viņai
Savu Vaigu, izmocītu un brūcēm klātu, un teica :Tu Man nodarīsi šādas sāpes,
ja aiziesi no šīs kongregācijas. Es tevi aicināju uz šejieni, nevis kur citur,
un sagatavoju tev daudz žēlastību (Dienasgr. 19).
Kongregācijā viņa saņēma vārdu Marija Faustīna. Noviciāta laiku māsa
Faustīna dzīvoja Krakovā un tur bīskapa Staņislava Rosponda klātbūtnē salika
pirmos, bet pēc pieciem gadiem – arī mūža svētsolījumus: šķīstības, nabadzības
un paklausības. Viņa strādāja vairākās klostera mājās, visilgāk – Krakovā,
Plockā un Viļņā, izpildot virējas, dārznieces un vārtnieces pienākumus.
Ārēji
nekādi neizpaudās māsas Faustīnas neparasti bagātā mistiskā dzīve. Viņa centīgi
veica savus pienākumus, stingri ievēroja visus klosterdzīves noteikumus, bija
koncentrējusies un klusa, bet tai pašā laikā – vienkārša, mierīga, dāsna
pašaizliedzīgā mīlestībā uz tuvākajiem.
Visa
viņas dzīve bija virzīta uz arvien pilnīgāku vienotību ar Dievu un upurgatavu
līdzdarbību ar Jēzu Kristu dvēseļu glābšanā. "Mans Jēzu," viņa
rakstīja Dienasgrāmatā, "Tu zini, ka no mazām dienām esmu
vēlējusies kļūt par lielu svēto, tas ir, vēlējos mīlēt Tevi ar tik lielu
mīlestību, ar kādu vēl neviena dvēsele nav mīlējusi" (Dienasgr. 1372).
Dienasgrāmata atsedz
māsas Faustīnas garīgās dzīves dziļumu. Uzmanīgi lasot, atklājam, cik dziļi
viņas dvēsele ir vienota ar Dievu; cik liela ir viņas dvēseles atdevība Dievam,
kā arī cik daudz vajag pūļu un cīņu ceļā uz kristīgo pilnību. Kungs viņu
apveltījis ar lielām žēlastībām: garīgo redzi, Dieva žēlsirdības noslēpuma
dziļu izzināšanu, vīzijām, atklāsmēm, slēptiem stigmātiem, pravietošanas un
dvēseļu pazīšanas spējām, kā arī ar reti sastopamu dāvanu – mistisko
saderināšanos. Bagātīgi apveltīta, viņa rakstīja: "Ne žēlastības, ne
atklāsmes, ne sajūsma, ne kādas dāvanas dvēselei nepadara to pilnīgu, bet tas
notiek tikai iekšējā dvēseles vienotībā ar Dievu. (…) Mans svētums un pilnība
pamatojas manas gribas ciešā vienotībā ar Dieva gribu" (Dienasgr.1107).
Ļoti stingrais dzīves veids un nogurdinošie gavēņi, kurus māsa Faustīna
ieturēja vēl līdz uzņemšanai klosterī, tā novājināja viņas organismu, ka jau postulāta
laikā vajadzēja sūtīt viņu uz Skoļimovu pie Varšavas, lai uzlabotu veselības
stāvokli. Pēc pirmā noviciāta gada viņa cieta neparasti sāpīgus mistiskus
pārdzīvojumus, tā saucamo dvēseles tumsu, pēc tam – garīgas un morālas
ciešanas, kas bija saistītas ar Kunga Jēzus Kristus dotā uzdevuma izpildi. Savu
dzīvi māsa Faustīna pienesa upurī par grēciniekiem un arī tāpēc cieta dažādas
mocības, lai ar tām glābtu dvēseles. Pēdējos dzīves gados pieauga viņas garīgās
ciešanas - dvēseles aptumšošanās, kā arī fizisks vājums: progresēja
tuberkuloze, kas skāra plaušas un barības vadu. Šā iemesla dēļ viņa divas
reizes vairākus mēnešus ārstējās slimnīcā Prondņikā, Krakovā.
Fiziski
pilnīgi novājināta, bet garīgi nobriedusi, mistiskā vienotībā ar Dievu māsa
Faustīna mira, svētuma apzīmogota, 1938. gada 5. oktobrī, kad viņai bija tikko
apritējuši 33 gadi, 13 no tiem bija pavadīti klosterī. Viņas miesa tika
apbedīta klostera kapos, Krakovā, Ļagevņikos, bet informācijas procesa laikā,
1966. gadā, pārnesta uz kapelu.
Šai vienkāršajai,
neizglītotai, bet vīrišķīgai, Dievam bezgalīgi uzticīgajai mūķenei Dievs
uzticēja lielu misiju: kļūt par Žēlsirdības misionāri visai pasaulei. Viņš
teica: Es sūtu tevi pie visas cilvēces ar manu žēlsirdību. Es negribu sodīt
slimo cilvēci, bet vēlos to dziedināt, pievilkt to tuvāk savai Sirdij
(Dienasgr. 1588). Tu esi manas žēlsirdības lieciniece, Es esmu tevi
izraudzījis šim darbam šajā un nākamajā dzīvē (Dienasgr. 1605), (…) lai
tu dotu iespēju dvēselēm iepazīt manu milzīgo žēlsirdību un mudinātu tās
paļauties uz manu neizsmeļamo žēlsirdību (Dienasgr.1567).
Saruna ar katoļu priesteri tiešraidē 16.04 plkst. 21.00!
Dārgie bloga lasītāji! Ņemot vērā augošās jaunās tehnoloģijas, piedāvāju jaunu iespēju - uzdot jautājumu priesterim tiešraidē. Pirmā ekspermentālā tiešraide notika sestdien 11.aprīlī plkst. 21.00 pēc Latvijas laika. Jautājumus jūs variet iesūtīt jau šobrīd uz manu epastu: priesteris.ilmars@gmail.com, kā arī twiterī @tolstovs1 Twitterī atbildēšu arī pašas tiešraides laikā. Nākamā tikšanās 16.aprīlī plkst. 21.00 (LV laiks). Studēsim Apustuļu darbu grāmatas 1 nodaļu.
Ke-Ka-Ko
Kristus ir Augšāmcēlies!
Lieldienas nebeidzas dažas dienas pēc svētkiem, bet turpinās visas 50 dienas līdz pat Vasarsvētkiem un pat ilgāk - visas dzīves garumā. Kad Lieldienu naktī atjaunojām savus kristībās dotos solījumus tad katru svētdienu esot dievnamā, lūdzoties "Es ticu..." lūgšanu, atjaunojam, apliecinām savu ticību. Lai labāk izdzīvotu šo Lieldienu laiku, piedāvāju programmu, kas ir mazliet nošpikota no kādas kopienas, kas Baznīcā ir izveidojusies pirms dažiem gadu desmitiem.
1. Ke - kerigma
Lieldienu laikā intensīvi tiek lasīti Apustuļu darbi. Būtu labi, ja mēs līdz pat Vasarsvētkiem vairākas reizes izlasīto šo Bībeles grāmatu un īpaši pievērstu uzmanību svēto Pētera un Pāvila uzrunām. Viņi uzrunā gan jūdus, gan pagānus, bet viņu uzrunām ir īpašs veids, ko sauc par kerigmu. Kerigma ir ticības patiesību pasludināšana, uzsverot galvenās ticības patiesības. Dievs ir mīlestība, Viņš ir radījis cilvēku, cilvēks sagrēkoja, bet Dievs cilvēku neatstāja nelaimē - Viņš sūtīja savu Dēlu, Jēzu Kristu kā glābēju. Jēzus ir miris un Augšāmcēlies un mājos savā Baznīcā. Bieži vien apkārtējie cilvēki, kuri vēl netic Labajai Vēstij, no mūsu lūpām nesadzird šo Vēsti, šo Kerigmu. Bieži vien mēs sakām - tev jānāk uz Baznīcu, tev jāievēro baušļi, jāievēro morāle. Arī bērniem un pieaugušiem ticības patiesības tiek pasniegtas, kā zināšanu kopums, kā intelektuālas patiesības, bet būtisko lietu sapratnes. Bet ar prātu vien nepietiek. Daudzi mūsdienās zin par Jēzu, zina ticības patiesības, bet tas vēl automātiski nepadara viņus par kristus mācekļiem. Mēģināsim šajā laikā pasludināt neticīgajiem kerigmu tā, kā to darīja apustuļi Pēteris un Pāvils.
Lieldienas nebeidzas dažas dienas pēc svētkiem, bet turpinās visas 50 dienas līdz pat Vasarsvētkiem un pat ilgāk - visas dzīves garumā. Kad Lieldienu naktī atjaunojām savus kristībās dotos solījumus tad katru svētdienu esot dievnamā, lūdzoties "Es ticu..." lūgšanu, atjaunojam, apliecinām savu ticību. Lai labāk izdzīvotu šo Lieldienu laiku, piedāvāju programmu, kas ir mazliet nošpikota no kādas kopienas, kas Baznīcā ir izveidojusies pirms dažiem gadu desmitiem.
1. Ke - kerigma
Lieldienu laikā intensīvi tiek lasīti Apustuļu darbi. Būtu labi, ja mēs līdz pat Vasarsvētkiem vairākas reizes izlasīto šo Bībeles grāmatu un īpaši pievērstu uzmanību svēto Pētera un Pāvila uzrunām. Viņi uzrunā gan jūdus, gan pagānus, bet viņu uzrunām ir īpašs veids, ko sauc par kerigmu. Kerigma ir ticības patiesību pasludināšana, uzsverot galvenās ticības patiesības. Dievs ir mīlestība, Viņš ir radījis cilvēku, cilvēks sagrēkoja, bet Dievs cilvēku neatstāja nelaimē - Viņš sūtīja savu Dēlu, Jēzu Kristu kā glābēju. Jēzus ir miris un Augšāmcēlies un mājos savā Baznīcā. Bieži vien apkārtējie cilvēki, kuri vēl netic Labajai Vēstij, no mūsu lūpām nesadzird šo Vēsti, šo Kerigmu. Bieži vien mēs sakām - tev jānāk uz Baznīcu, tev jāievēro baušļi, jāievēro morāle. Arī bērniem un pieaugušiem ticības patiesības tiek pasniegtas, kā zināšanu kopums, kā intelektuālas patiesības, bet būtisko lietu sapratnes. Bet ar prātu vien nepietiek. Daudzi mūsdienās zin par Jēzu, zina ticības patiesības, bet tas vēl automātiski nepadara viņus par kristus mācekļiem. Mēģināsim šajā laikā pasludināt neticīgajiem kerigmu tā, kā to darīja apustuļi Pēteris un Pāvils.
Kristiešu vajāšanas!
Šie Kenijas 140 studneti nezīmēja karikatūras, un par viņiem neviens nerīko akciju "je suis ...". Dubultā morāle. Pasaule, diemžēl ir vienaldzīga. Arī mēs!
Pashālās katehēzes
Pashalās katehēzes ir svēto
Pētera, Pāvila un diakona Stefana pirmatnējie sprediķi par Jēzus
augšāmcelšanos. No 29 dažādām katehēzēm, 9 no tām koncentrējas uz Jēzus
augšāmcelšanos. Šīs katehēzes atspoguļo apustuļu pirmējo kerigmu un ir piepildītas
ar aramiešu kolorītiem. Ir redzama saskaņa starp šīm katehēzēm un var pat
teikt, ka pirmējā mācekļu kopienā pastāvēja sava veida shemats, kā pasludināt
kerigmu, jeb Vēsti par augšāmcēlušos Kungu. Kerigmas galvenie punkti bija Jēzus
ciešanas, nāve un augšāmcelšanās, kā arī Jēzus parādīšanās mācekļiem. Tas
liecina, ka šīs katehēzes ir vēsturiskas un nav izdomātas.
Sv. Pētera pashālās
katehēzes
Apustuļu darbos mēs atrodam 4
viņa izteiktās pashalās katehēzes dažādās situācijās.
a.
Pirmā (Apd 2,14-36)
ir teikta Jeruzalemē Vasarssvētkos un uzsver Jēzus mesiānisko sūtību, Viņa nāvi
un augšāmcelšanos, raugoties no vēsturiski – glābjošās perspektīvas. Vēstījums
bija adresēts jūdiem, tādēļ ka runas sākumā ir ievietots biblisks arguments no
psalmiem, kas bija labi nolasāms jūdu auditorijai. Dāvida pravietojums
piepildās Jēzū Kristū. 32.pantā Pēteris norāda, ka mēs, t.i. Divpadsmit esam tā
liecinieki.
b.
Otrā katehēze (Apd
3,12-26) tiek teikta pēc klibā cilvēka no dzimšanas, dziedināšanas. Uzruna
strukturāli ir līdzīga pirmajai un arī līdzīga apustuļa Pāvila katehēzēm. Tomēr
šo Pēteris attīsta vēl vairāk. Pēteris attīsta biblisko argumentu un divas
reizes atsaucas uz Vecās Derības pravietojumiem. Šīs katehēzes mērķis ir
aicināt uz atgriešanos, tas ir – noticēt, ka Jēzus ir Mesija, dzīvības Kungs,
ka nāvei vairs nav varas pār Viņu.
c.
Trešā katehēze tiek
teikta brīdī, kad viņš, kopā ar Jāni tiek arestēts un tiek pratināts, par slimā
no dzimšanas dziedināšanu (Apd 4, 8-12; 19-20; 5, 29-32). Pēteris Sinhedrīna
priekšā apliecina patiesību par Augšāmcēlušos Kristu. Pasvītro, ka dziedināšana
notika Jēzus Kristus – Nācarieša vārdā. Tad Pēteris pārmet jūdiem, ka viņi piedalījās
pie Jēzus nonāvēšanas un apstiprina, ka Dievs viņu augšāmcēla. Tas viss jau
bija pravietots Rakstos un Jēzus ir vienīgais vidutājs, lai sasniegtu
pestīšanu. „Un nevienā citā nav pestīšanas, jo zem debess cilvēkiem nav dots
neviens cits vārds, kurā viņi varētu kļūt pestīti.” (Apd 4, 12) Abas runas
Sinhedrīna priekšā ir līdzīgas. Jēzus Augšāmcelšanās ir arī Viņa pagodināšana. Pēteris
piemin daudzus kristoloģiskos titulus. Pēteris pasvītro, ka gan viņš, gan
pārējie ir šo notikumu liecinieki.
d.
Vēl vienu katehēzi
svētais Pēteris sludināja pagānu karavīra Kornēlija atgriešanās brīdī (Apd 10,
34-43). Šī runa uzsāka katehizāciju grieķu – romiešu vidē. Adresēta pagānu
auditorijai un norāda augšāmcēlušos Kristu pestīšanas vēstures perspektīvā.
Parāda Izraēļa tautas privilēģijas, tomēr Mesija, Svētā Gara svaidīts ir nācis
lai darītu labu un visas tautas atbrīvotu no sātana varas. Viņš atsaucās uz
divpadsimt apustuļu pashālo pieredzi, kuri, pateicoties Kristus parādīšanās
pieredzei (viņi redzēja augšāmcēlušos Kungu reāli) bija autentiski šo notikumu
liecinieki. Sakarā ar to, ka pagāni nezināja Rakstus, viņš nelieto bibliskos
argumentus.
b)
Svētā Pāvila
pashālās katehēzes
Sludināja
Antiohijā un bija adresēta gan jūdiem,
gan pagāniem. Centrā ir Jēzus augšāmcelšanās, kā glābjoša darbība, no kuras ir
atkarīga kristīgā ticība un visa kristietība. Par labu augšāmcelšanās ticamībai
lieto bibliskos un Kristus pēcpashalās parādīšanās (kristofānijas) argumentus.
Katehēzes, kas atrodamas Apustuļu darbos, jāskatās kopā ar katehēzēm, kas
atrodamas viņa vēstulēs. Iespaidīgākā sv. Pāvila katehēze atrodama 1 Kor
15.nodaļā. Citēšu fragmentu: „Bet ja augšāmcelšanās no miroņiem nav, tad arī
Kristus nav augšāmcēlies. Un ja Kristus nav augšāmcēlies, tad veltīga ir
mūsu sludināšana, veltīga ir arī jūsu ticība. Ja nav mirušo
augšāmcelšanās, tad mēs esam arī Dieva viltus liecinieki, jo mēs būtu
liecinājuši pret Dievu, ka Viņš Kristu uzmodinājis, bet Viņš to nebūtu
uzmodinājis. Jo ja mirušie augšām neceļas, tad arī Kristus nav
augšāmcēlies. Un ja Kristus nav augšāmcēlies, tad veltīga ir jūsu
ticība, jo jūs vēl esat savos grēkos.” (1 Kor 15,13-17)
c)
Svētā Stehana
katehēze
Diakonam
Stefanam pārmata, ka viņš runā pretī svētnīcai un Likumam. Nepatiesi viņu
apvainoja. Tomēr pretinieki nevarēja stāties pretī Stefana gudrībai un
argumentācijai. Stehans savā runā attīsta pestīšanas vēstures notikumus un
norāda, ko Dievs darīja Izraēla vēsturē, līdz kamēr nāca Jēzus. Stefans asi
pārmet jūdiem, ka viņi nespēja līdz galam saprast pestīšanas jēgu un pretojās
tai vēsturē. Stefans pārmet jūdiem, ka viņi liek šķēršļus Dieva darbībai. Jūdi
nodeva Taisnīgo un nogalināja Viņu. Pēc šiem vārdiem jūdi nogalina Stefanu.
Stehana runā ir tie paši elementi, kas Pēterim un Pāvilam. Ir ļoti spēcīgi attīstīts bibliskais arguments,
lai parādītu Jēzus augšāmcelšanos. Parāda Svētā Gara darbību jau Vecajā Derībā
un arī tad, kad apliecinām savu ticību Jēzum, kurš augšāmcēlies.
Pashālās katehēzes - liturģiskās himnas
Tās nedaudz citādāk izsaka
pashālo noslēpumu. Tās arī pieder pie Baznīcas agrīnā mantojuma un slavē Jēzu,
kā Dieva pagodināto Kungu, tieši caur Augšāmcelšanos. Viena no slavenākām
himnām ir apustuļa Pāvila vēstulē Filipiešiem: „[Jēzus Kristus],kas, Dieva
veidā būdams, neuzskatīja par laupījumu līdzināties Dievam. Bet Viņš atteicās
no sevis, pieņemdams kalpa veidu. Kļūdams cilvēkiem līdzīgs, Viņš ārīgi
izskatījās kā cilvēks. Viņš pazemojās, kļūdams paklausīgs līdz nāvei, līdz pat
krusta nāvei. Tāpēc arī Dievs Viņu paaugstinājis un devis Viņam vārdu pār
visiem vārdiem, lai Jēzus vārdā ceļos kristu visi, kas debesīs, virs zemes un
pazemē, un lai katra mēle apliecinātu, ka Kungs Jēzus Kristus ir Dieva Tēva
godībā.” (Flp 2,6-11)
Šeit ir atrodami Jēzus divu
veidu „stāvokļu” apraksti – pazemošanās un paaugstināšanās. Tas ir izteikts ar
diviem grieķu valodas vārdiem, kuri apzīmē verdzības un kunga stāvokli, starp
krusta un dievišķības stāvokli. Tajā ir ietverta arī patiesība, ka Jēzus, jau pirms
Iemiesošanās ir Dievs, ka Viņam ir dievišķa daba. Iemiesošanās brīdī Viņš savā
veidā atteicās no savas dievišķības izmantošanas un jau kā cilvēks nav
„līdzvērtīģs” Dievam. Viņš atzina Dieva Tēva pārākumu, pieņēma pazemīgā un
paklausīgā kalpa stāvokli, kas nozīmē, ka pieņēma ne tikai cilvēka dabu, bet
arī ciešanas un Kunga Kalpa misiju. Krusta nāve bija visaugstākā Jahves kalpa kenoze (pazemināšanās, iztukšošanās).
Caur nāvi un augšāmcelšanos Jēzus īstenoja atpestīšanu.
Vēl ir šāda himna: „Tas
[Kristus] ir parādījies miesīgi, apliecināts garā, eņģeļi to skatījuši, tautām
tas sludināts, pasaulē ticēts, godībā uzņemts.” (1 Tim 3,16) Tā ir visagrīnākā
himna par Kristus intronizāciju.
Himnas un ticības formulas
izteica faktu, ka Dievs viņu uzcēla no mirušajiem un proklamēja Jēzus godības
slavu.
Pashālās katehēzes - Korintiešu "Credo"
„Jo vispirms es jums mācīju to,
ko arī pats saņēmu, ka saskaņā ar Rakstiem Kristus ir miris par mūsu grēkiem,
un ka Viņš ticis apbedīts, un ka Viņš saskaņā ar Rakstiem trešajā dienā
augšāmcēlies, un ka Viņš parādījies Kēfam un pēc tam tiem vienpadsmit. Vēlāk
Viņš parādījās vairāk kā pieci simti brāļiem kopā esot, no kuriem daudzi vēl
dzīvo līdz šim, bet daži jau aizmiguši.” ( 1 Kor 15,3-6)
Šī vēstule radās 54-55.gadā pēc
Kristus, Efezā, padsimt gadus pēc Pāvila konversijas, jeb pievēršanās kristietībai
un 20 gadus pēc Jēzus nāves. Pāvils pats nebija šo notikumu aculiecinieks,
tomēr viņš tālāknodod to, ko saņēma no agrīnās Baznīcas. Šis teksts atspoguļo
ļoti agrīnu Tradīciju. Bībeles pētnieki uzskata, ka šis teksts nav paša Pāvila
radīts, bet viņš savā tekstā ir ievietojis agrīnās Baznīcas liturģisko ticības
apliecinājumu. Pāvils ievietoja šo tekstu vēstulē Korintiešiem, lai viņi labak
saprastu augšāmcelšanos, kas viņiem, kā grieķu filozofijas pārstāvjiem bija
grūti pieņemama. Tiek uzskatīts, ka šis teksts tika lietots Jeruzalemē un to
lietoja kristību kandidāti – katehumēni pirms kristības pieņemšanas. Svarīgi,
ka šajā tekstā tiek lietots vārds Kristus, nevis Jēzus. Kristus (gr. Hrestos) nozīmēja svaidītais, tas bija mesiānisks tituls. Jēzus, kā Mesija, caur pashālajiem
notikumiem realizēja Vecās Derības mesiāniskās ilgas. Tekstā ir minēti
vēsturiski fakti:
a)
Jēzus patiešām
reāli nomira. Šo faktu apstiprina ne tikai bibliskie, bet arī ārpuskristīgie
avoti. Svarīgi arī, ka tiek norādīts, ka Kristus nomira par mūsu grēkiem. Tas
izriet no Dieva glābjošā plāna un tika jau Vecās Derības praviešu pravietots.
Tā nav izdomāta interpretācija, bet izriet no Pestīšanas vēstures un Dieva
glābjošā plāna.
b)
Jēzus miesas
apbedīšana. Mirušais Jēzus tika apglabāts.
c)
Šajā Korintiešu
Credo nav tieši minēts tukšais Jēzus kaps, tomēr šī patiesība izriet no
konteksta.
Otrajā šī teksta daļā mēs lasām
šādus vārdus: „augšāmcēlās” un „parādījās”. Grieķu vārds „anastasia”, kas tiek lietots kā augšāmcēlies,
tiek lietots tādā gramatiskā formā, kas nozīmē procesu, kas turpinās. Tas
nozīmē, ka Jēzus ir augšāmcēlies un turpina dzīvot Savā Baznīcā un tās dzīvē,
tomēr citādā veidā – jau kā Augšāmcēlies.
Pashālās katehēzes - ticības formulas
Lieldienu noformējums 2012.gadā Salaspils katoļu baznīcā |
Ir klāt Lieldienu laiks. Tādēļ
apskatīsimies, kādas tad ir Bībeles liecības par Kristus augšāmcelšanos.
Jāatgādina, ka šīs liecības precīzi atspoguļo pirmējās kristiešu kopienas
ticību Jēzum, kurš ir augšāmcēlies. Šo kopienu ticības apliecības atspoguļo šo
faktu, kā notikumu (notikuma aspekts), bet liturģiskās himnas slavē un godina
Kungu (pārdabiskais aspekts).
Ticības formulas
Visagrāko pashālo tradīciju
apraksti ir atrodami apustuļa Pāvila vēstulēs un Apustuļu darbos. Pirmējā
kristiešu kopiena šo augsāmcelšanās faktu, kas bija un paliek liels noslēpums,
izteica dažādos veidos – ticības formulās, himnās un katehēzēs. Šeit runa ir
par pārdabisku realitāti, ko ir grūti izteikt šīs zemes kategorijās, tādēļ arī
pat ja tiek lietoti dažādi vārdi un termini, tie tomēr līdz galam nevar izteikt
bagāto augšāmcelšanās saturu.
Apustulis Pāvils lieto īsas
ticības formulas, kuras jau pirms tam lietoja pirmās kristiešu kopienas: „...Un
gaidītu no debesīm Viņa Dēlu Jēzu (ko Viņš uzmodināja no miroņiem)...”(1 Tes
1,10), „...jo, ja mēs ticam, ka Jēzus nomira un ir augšāmcēlies,...(1 Tes
4,14), „ ja tu ar savu muti atzīsi Kungu Jēzu un savā sirdī ticēsi, ka Dievs
Viņu uzmodinājis no miroņiem, tad būsi pestīts.” (Rom 10,9)
Šīs formulas ir raksturīgas ar
vārdiem „atzīsi”, „ticēsi”, kas norāda to homoloģisko, jeb viendabīgo raksturu.
Formulas norāda arī uz Jēzus nāves un augšāmcelšanās glābjošo raksturu: „Kas
mūsu grēku dēļ bija nodots un mūsu attaisnošanas labad uzcēlās no miroņiem.”
(Rom 4,25)
Pirmie kristieši, lai izteiktu
savu ticību, lietoja īsas aklamācijas, jeb uzsaukumus: „Jēzus ir Kungs!” (Rom
10.9; 1 Kor 12,3), vai „Jēzus Kristus ir Kungs!” (Flp 2,11). Tituls – Kungs,
grieķu „Kyrios” ir pēcpashāla rakstura. Jēzus pēc augšāmcelšanās ir debesu un
zemes Kungs. Tieši šādu interpretāciju piedāvā arī sv. Pēteris savā pashālajā
katehēzē, ko viņš sludināja Jeruzalemē Vasarsvētku dienā: „ Tāpēc lai viss
Izraēļa nams visnoteiktāk zina, ka Dievs padarīja Viņu par Kungu un Kristu, šo
Jēzu, ko jūs sitāt krustā.” (Apd 2,36)
Daži no pirmo gadsimtu
kristietības ienaidniekiem uzskatīja, ka Jēzus nebija pa īstam nomiris, tikai
aizmidzis. Lai kliedētu šādas šaubas apustulis Pāvils uzsver, ka „... Kristus,
no miroņiem uzcēlies, vairs nemirst, nāve pār Viņu vairs nevaldīs.” (Rom 6,9)
Jēzus augšāmcelšanās ir arī pamats un cerība mums visiem, kas ceram uz miesas
augšāmcelšanos.
Kalpošanas plāns Kristus Augšāmcelšanās svētkos
Lieldienu vigīlijas dievkalpojums 2014.gadā, Skrīveros |
11.00 - sv. Mise Pļaviņās
15.00 - sv. Mise Jaunkalsnavā
18.00 - sv. Mise Ērgļos
Lielā Ceturtdiena - 2.aprīlis
9.00 Hrizmas sv. Mise Rīgas sv. Jēkaba katedrālē, kopā ar arhibīskapu un garīdzniekiem
18.00 - Kunga Jēzus Pēdējo vakariņu sv. Mise Pļaviņās
Lielā Piektdiena - 3.aprīlis
11.00 - Kunga Jēzus Ciešanu dievkalpojums Ērgļos
15.00 - Kunga Jēzus Ciešanu dievkalpojums Pļaviņās
Lielā Sestdiena - 4.aprīlis
15.00 - Kunga Jēzus augšāmcelšanās vigīlijas sv. Mise, uguns, ūdens, maltītes svētīšana Jaunkalsnavā
17.00 - Kunga Jēzus augšāmcelšanās vigīlijas sv. Mise, uguns, ūdens, maltītes svētīšana Ērgļos
21.00 - Kunga Jēzus augšāmcelšanās vigīlijas sv. Mise, uguns, ūdens, maltītes svētīšana Pļaviņās
Kunga Jēzus augšāmcelšanās svētdiena - Lieldienas - 5.aprīlis
11.00 - sv. Mise Pļaviņās
18.00 - sv. Mise Ērgļos
Visus dievkalpojumus celebrēs pr. Ilmārs Tolstovs. Pirms katra dievkalpojuma būs iespēja saņemt grēksūdzes, jeb izlīgšanas sakramentu.
"Gender" ideoloģija Eiropas Padomes dokumentos
Studiju ietvaros, jāanalizē Eiropas Padomes Konvencija par vardarbības pret sievietēm un
vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu, kas pieņemta Stambulā, 2011. gada 11. maijs. Polijā šobrīd notiek asas diskusijas par šo Konvenciju, tādēļ došu savu komentāru.
Pati par sevi šī Konvencija ir svarīga, vajadzīga un nekādā ziņā nevēlos teikt, ka es vai Baznīca atbalstītu vardarbību pret sievietēm. Jēzus Kristus, ar savu piemēru un mācību bija sava laika revolucionārs, jo sarunājās ar sievietēm, cienīja viņas. Tieši sievietes bija Lieldienu notikumu liecinieces. Tajā laikā tas bija skandāls. Tieši kristietības ietekmē Eiropā pakāpeniski pieauga cieņa pret sievietēm, arī Dievmātes Marijas godināšana šo izpratn veicināja. Tomēr šajā konvencijā ir dažas lietas, kas man liek būt uzmanīgam:
a) Dzimuma definīcija
"Ar terminu „dzimums” tiek saprastas sociālās lomas, uzvedība, nodarbošanās un īpašības, ko konkrēta sabiedrība uzskata par atbilstošām sievietēm un vīriešiem." (3 c) Tātad konvencija dzimumu definē nevis tādu, kāds viņš ir bioloģiski, bet tikai kā lomu, ko cilvēkam dāvā sabiedrība.
b) Dzimumu "lomas", kā steriotipi
"Konvencijas dalībvalstis veic visus vajadzīgos pasākumus, lai veicinātu izmaiņas sociālās vides un kultūras noteiktajos sieviešu un vīriešu uzvedības modeļos nolūkā izskaust aizspriedumus, paražas, tradīcijas un jebkādu citu praksi, kuras pamatā ir ideja par sieviešu nepilnvērtību vai par sieviešu un vīriešu lomām, kas padarītas par stereotipiem." (12,1) Tātad dalībvalstīm ir jāstrādā pie tādām sociālām izmaiņām, kas izskaudīs ieīkstējušos "paradumus un tradīcijas", ko sludina tādas "arhaiskas un vecmodīgas organizācijas", kā Baznīca un citas. Šeit bīstamā vieta ir sieviešu un vīriešu lomas (gender).
c) Dzimumu "lomu" izglītošana
"Konvencijas dalībvalstis attiecīgos gadījumus veic vajadzīgos pasākumus, lai visu izglītības līmeņu mācību programmās iekļautu mācību vielu par tādiem jautājumiem kā sieviešu un vīriešu līdztiesība, tādas dzimumu lomas, kas nav padarītas par stereotipiem, savstarpējā cieņa, nevardarbīga konfliktu atrisināšana savstarpējās attiecībās, ar dzimumu saistīta vardarbība pret sievietēm un tiesības uz personas integritāti, un lai šī mācību viela būtu pielāgota audzēkņu spēju attīstības līmenim." (14,1) Šeit atkal uzsvars uz dzimumu "lomām", kas ir kā stereotipi. Tātad, tas, ka es esmu vīrietis ir mans stereotips, nevis bioloģiskais dzimums. Šī konvencija uzskata, ka ja, piemēram, pie manis uz Baznīcu atnāk sieviete, kas saka ka viņa bioloģiski ir sieviete, bet kā savu dzimuma "lomu" jūt kā vīrietis. un viņa vēlas Baznīcā laulāties ar kādu sievieti, kura gan bioloģiski gan "lomas" ziņā "jūtas" kā sieviete. Ja es šīm divām sievietēm atsaka laulības, es skaitos pārkāpis šo konvenciju un diskriminējis sievieti.
Noslēgumā vēlos teikt, ka šī konvencija ir svarīga, īpaši vēlos uzsvērt tās 17 un 29.pantu par pornogrāfisko materiālu ierobežošanu un sievietes informēšanu par aborta sekām. Tomēr, kā redzam patiesība tiek jaukta ar meliem. Būsim modri.
Pati par sevi šī Konvencija ir svarīga, vajadzīga un nekādā ziņā nevēlos teikt, ka es vai Baznīca atbalstītu vardarbību pret sievietēm. Jēzus Kristus, ar savu piemēru un mācību bija sava laika revolucionārs, jo sarunājās ar sievietēm, cienīja viņas. Tieši sievietes bija Lieldienu notikumu liecinieces. Tajā laikā tas bija skandāls. Tieši kristietības ietekmē Eiropā pakāpeniski pieauga cieņa pret sievietēm, arī Dievmātes Marijas godināšana šo izpratn veicināja. Tomēr šajā konvencijā ir dažas lietas, kas man liek būt uzmanīgam:
a) Dzimuma definīcija
"Ar terminu „dzimums” tiek saprastas sociālās lomas, uzvedība, nodarbošanās un īpašības, ko konkrēta sabiedrība uzskata par atbilstošām sievietēm un vīriešiem." (3 c) Tātad konvencija dzimumu definē nevis tādu, kāds viņš ir bioloģiski, bet tikai kā lomu, ko cilvēkam dāvā sabiedrība.
b) Dzimumu "lomas", kā steriotipi
"Konvencijas dalībvalstis veic visus vajadzīgos pasākumus, lai veicinātu izmaiņas sociālās vides un kultūras noteiktajos sieviešu un vīriešu uzvedības modeļos nolūkā izskaust aizspriedumus, paražas, tradīcijas un jebkādu citu praksi, kuras pamatā ir ideja par sieviešu nepilnvērtību vai par sieviešu un vīriešu lomām, kas padarītas par stereotipiem." (12,1) Tātad dalībvalstīm ir jāstrādā pie tādām sociālām izmaiņām, kas izskaudīs ieīkstējušos "paradumus un tradīcijas", ko sludina tādas "arhaiskas un vecmodīgas organizācijas", kā Baznīca un citas. Šeit bīstamā vieta ir sieviešu un vīriešu lomas (gender).
c) Dzimumu "lomu" izglītošana
"Konvencijas dalībvalstis attiecīgos gadījumus veic vajadzīgos pasākumus, lai visu izglītības līmeņu mācību programmās iekļautu mācību vielu par tādiem jautājumiem kā sieviešu un vīriešu līdztiesība, tādas dzimumu lomas, kas nav padarītas par stereotipiem, savstarpējā cieņa, nevardarbīga konfliktu atrisināšana savstarpējās attiecībās, ar dzimumu saistīta vardarbība pret sievietēm un tiesības uz personas integritāti, un lai šī mācību viela būtu pielāgota audzēkņu spēju attīstības līmenim." (14,1) Šeit atkal uzsvars uz dzimumu "lomām", kas ir kā stereotipi. Tātad, tas, ka es esmu vīrietis ir mans stereotips, nevis bioloģiskais dzimums. Šī konvencija uzskata, ka ja, piemēram, pie manis uz Baznīcu atnāk sieviete, kas saka ka viņa bioloģiski ir sieviete, bet kā savu dzimuma "lomu" jūt kā vīrietis. un viņa vēlas Baznīcā laulāties ar kādu sievieti, kura gan bioloģiski gan "lomas" ziņā "jūtas" kā sieviete. Ja es šīm divām sievietēm atsaka laulības, es skaitos pārkāpis šo konvenciju un diskriminējis sievieti.
Noslēgumā vēlos teikt, ka šī konvencija ir svarīga, īpaši vēlos uzsvērt tās 17 un 29.pantu par pornogrāfisko materiālu ierobežošanu un sievietes informēšanu par aborta sekām. Tomēr, kā redzam patiesība tiek jaukta ar meliem. Būsim modri.
Abonēt:
Ziņas (Atom)